Methylfenidaat tijdens zwangerschap

Discussie in 'De lounge' gestart door ShampooL, 4 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Nee, ik ben niet zwanger :p

Maar heb wel een vraag.

Er staat overal dat het niet goed is voor een zwanger vrouw om Methylfenidaat (Ritalin) te slikken. Het is niet goed voor het (ongeboren) kind.

Maar nergens staat / kan ik vinden, waarom het slecht is.

Weet iemand waarom het slecht is om Methylfenidaat te gebruiken tijdens de zwangerschap/borstvoeding?

Merci!

Mama38 vindt dit leuk.
  2. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Ritalin zit oa cocaïne ofzo in, logisch dat het dan niet mag in de zwangerschap. Ritalin word ook gebruikt door cocaïne gebruikers, word veel verhandelt op de straat..Slecht dus tijdens de zwangerschap want het komt ook bij de baby door de placenta en bij borstvoeding dus

3. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    volgensmij idd om geen verslaafde baby te krijgen.

4. Queeny

Queeny Bekend lid

29 okt 2013
    891
    0
    0
    Ik dacht dat het amfetamine-achtige stoffen bevat. Wat als de harddrug speed wordt verkocht.

5. ShampooL

Klopt dat het ook gebruikt word als street-drugs omdat het hetzelfde effect heeft als speed. Maar als het in pil-vorm wordt geslikt, is het niet verslavend noch schadelijk.

6. ShampooL

Dus waarom is het dan wel schadelijk voor het ongeboren kind?

7. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Het bevat onderdelen van speed en staat ook gewoon op de dopinglijst (mijn man kon niet zomaar een potje de US mee innemen, maar moest een verklaring bij zich hebben). Derhalve niet zo geschikt voor foetussen. En niet schadelijk in pilvorm? Ja voor jou als volwassene, maar een foetus is een heel ander iets. Het komt gewoon je bloedbaan in en dus via de navelstreng bij de baby. Speed of onderdelen daarvan wil je niet bij je baby hebben hoor.

8. Hooverphonic

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Dit vond ik nog op het farmaceutisch kompas:

Zwangerschap/Lactatie
    Teratogenese: Bij de mens, weinig gegevens. Bij dieren aanwijzingen voor schadelijkheid bij hoge doseringen. Farmacologisch effect: Neonatale cardiorespiratoire toxiciteit, met name foetale tachycardie en ademnood zijn gemeld. Advies: Gebruik ontraden.

Overgang in de moedermelk: Ja. Advies: Gebruik ontraden.

Ernstige Hartproblemen bij je baby dus.

9. ShampooL

Klopt, in sommige landen is ritalin zelfs illegaal.

Ik geloof dat het niet goed is voor de baby.

Maar waarom? :p

Gaat de hartslag omhoog? Is het niet goed voor de ontwikkeling van de hersenen? of organen? Of het aanmaken van vet of huid?

Ik weet namelijk dat in sommige gevallen een zwangere vrouw mag doorslikken (onder toezicht van een arts natuurlijk).

Aangezien kinderen het ook krijgen, kan/mag ik aannemen dat het niet schadelijk is voor een groeiend kind. Maar dus wel voor een ongeboren kind.
    Maar waarom wel schadelijk voor een groeiend ongeboren kind, en niet schadelijk voor een 'normaal' groeiend kind?

Dit vraag ik mij af :)

10. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113
    omdat alles nog helemaal aangelegd moet worden bij een ongeboren kindje.
    En of het voor kinderen zo onschadelijk is..... het is niet zomaar een vitaminepilletje.

Wil je ritalin blijven slikken tijdens een toekomstige zwangerschap??

11. Hooverphonic

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Zie mijn stukje hierboven. Hartproblemen bij de foetus geeft het dus

12. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Het heeft idd weg van de werking van amfetamines en cocaine. Deze drugs zijn levensgevaarlijk voor foetussen. Zwangere vrouwen die cocaïne gebruiken hebben een heel grote kans op placenta loslating. Misschien dat dat bij ritalin ool het geval kan zijn?

13. ShampooL

Nee, dat ben ik niet van plan :)

Ik geloof dat het schadelijk is. Dat neem ik aan :)
    Maar ik vraag me af waarom het schadelijk is, en wat er dan beschadigd wordt. Puur interesse, niet om het tegendeel te bewijzen of zo, haha.

Bij kinderen blijkt dat er kans is op een groeiachterstand van max. een jaar. (zoiets). Maar verder is (tot zover) geen schade aangetoond in de hersenen en organen.

14. ShampooL

O oke! Ik las ook iets over dat ritalin al schadelijk is bij de eerste weken. En dat artsen het afraden om ritalin te slikken als je zwanger wilt worden. (en dus actief bezig bent)

15. ShampooL

Excuus, ik had je stukje over het hoofd gezien! :)
    Thanks!

16. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0

anti depressiva is ook niet schadelijk voor jou als moeder zijnde, maar voor je kind kan het dat wel zijn ;) je kan er oa gedragsproblemen, lager iq, hartproblemen etc van krijgen..

stel je zou dat wel doorslikken moet je sowieso in het ziekenhuis bevallen en je kindje ter observatie in het ziekenhuis blijven..

ik ken wel vrouwen die anti depressiva doorslikken tijdens de zwangerschap, maar van ritalin nog nooit gehoord.. lijkt me niet echt gezond..

en van anti depressiva kan ik nog snappen dat vrouwen het soms doorslikken ivm erge depressie, maar van ritalin :(

ik ben beide keren gestopt met ritalin toen ik zwanger wou worden.. dan maar wat drukker in m'n hoofd en in mijn doen en laten.. maar zonder ritalin valt ook nog redelijk te leven.. beter zonder ritalin als adhd'er als zonder anti depressiva als je depressief bent..

17. ShampooL

Ik zou een gevalletje zijn die zou doorslikken tijdens de zwangerschap. Ik kan wel leven zonder ritalin, maar kan niet functioneren zonder ritalin.
    (Ik zeg niet dat ik ga doorslikken tijdens een zwangerschap! *dekt zichzelf vast in* :p )

Ik kan niet oordelen of Ritalin belangrijker is dan anti-depressiva. Want ik slik geen anti-depressiva en kan dus niet vergelijken.

18. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0

Ja maar ik zou liever 9 maanden niet functioneren zonder
    Ritalin dan mijn kind zijn gezondheid op het spel zetten.. Vergelijk het met een moeder die coke blijft gebruiken tijdens de zwangerschap.. Zelfde schadelijke stoffen..

Als je zwaar depressief bent en zelfmoordneigingen hebt en niet meer wil leven en geen lichtpuntje meer ziet snap ik dat je antidepressiva gebruikt want anders kunnen er ernstige dingen gebeuren.

Maar ik ben al heel lang aan de ritalin maar dat noem ik niet levensbedreigend als ik zonder zit, zoals tijdens de zwangerschap. Mijn concentratie is dan wel 0 en functioneer ook half, maar dat vind ik niet te vergelijken met antidepressiva wat voor sommige echt noodzakelijk is omdat ze er anders een einde aan het leven maken of hele dagen in bed doorbrengen met nare gedachten.

Ritalin is ook na enkele uren weer uitgewerkt en sommige slikken het alleen bijv op school, en antidepressiva is wel echt een middel waar je afhankelijk van raakt en moet afbouwen.

19. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik gebruikte langwerkend Methylfenidaat (Concerta), toen ik ontdekte dat ik zwanger was moest ik direct stoppen, inderdaad hartafwijkingen, maar ook verhoogd risico op open ruggetje vlg arts. Ik was toen 4 en halve week. Ik heb met 17wk een extra echo gehad omdat ik zo bang was dat beeb toch een open rug of hartprobl zou hebben.

20. Hooverphonic

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Zijn er wel gevallen bekend van dames die hebben doorgeslikt tijdens zwangerschap? Als je echt absoluut niet zonder kan, moet er toch een oplossing komen lijkt me. Maar ws kan jouw behandelaar dat heel goed uitleggen en uitzoeken

Deel Deze Pagina