Hoi allemaal, Mijn man heeft een paar dagen geleden een Micro-tese behandeling gehad in Mulheim. Nu heb ik eigenlijk wel een aantal vragen over hoe het nu verder gaat, wie kan ze beantwoorden? We hebben te horen gekregen dat er 8 rietjes zijn weggehaald. Deze zijn nu in het lab en over 2-3 weken krijgen we meer informatie. Wat kan deze info zijn, wat doen ze daar nou eigenlijk in het lab? Acht rietjes, is dit veel of weinig? Hoeveel zaad zit er in één rietje? Kunnen er nu 8 eitjes bevrucht worden (als alles goed is), of kunnen er ook meerdere zaadjes in één rietje zitten? Bedankt!
Hey, ik kan niet al je vragen beantwoorden, maar mijn man heeft ook een tese laten doen. Ik ga je zeggen 8 rietjes is een mooi resultaat, 1 rietje wordt gebruik voor 1 verse icsi poging, wij hebben er 3 (van een gewone tese operatie) Hoeveel er in zo 1 rietje zit, is misschien de informatie die jullie nog gaan krijgen, maar meestal is dit veel meer dan nodig is voor het aantal eicellen te bevruchten (heel veel meer dan 8 ) Wij hebben zelf nogal weinig informatie erover gekregen, bij ons is de tese operatie in een ander ziekenhuis gedaan, dan dat we verder in behandeling zijn... En blijkbaar word er nogal weinig informatie door gegeven... Zijn jullie voor de rest ook in behandeling in Mulheim? Ik wens jullie nog super veel succes!
Toen wij te horen kregen dat er zaad was gevonden, hebben we opnieuw een gesprek met dokter S. gepland om het medicatieschema voor de ICSI op te stellen e.d. Als ik dan ongesteld zou worden, zou ik voor een uitgangsecho komen en dan zou alles starten. Wij hebben nooit 2-3 weken hoeven wachten op 'meer informatie' over het zaad.. Meestal hebben ze maar 1 en soms 2 buisjes nodig per behandeling, dus niet per eitje! Als de punctie geweest is, ontdooien ze één rietje en als blijkt dat er meer nodig is, ontdooien ze de volgende. Hangt natuurlijk af van hoeveel ze uiteindelijk vinden en wat de kwaliteit is, maar ik zou er niet vanuit gaan dat ze alle 8 de rietjes meteen opmaken! Veel succes!
Bedankt voor jullie reacties! Kunnen jullie even bevestigen of ik het zo goed begrijp? Dus we zouden in theorie genoeg hebben nu? Dus stel dat er bij één ICSI poging 10 eitjes worden gevonden bij mij, kunnen ze met 1 of 2 rietjes al die eitjes meestal bevruchten? Wij hebben vandaag een brief ontvangen waarin stond dat ze 8 rietjes hebben ingevroren en dat dit een gunstig resultaat is. Was dit al het bericht waar we 2-3 weken op moesten wachten en zijn ze dus veel te snel? Of gaan ze nog 2-3 weken in het lab kijken hoe het zich ontwikkelt e.d. en krijgen we nog te horen of het ook daadwerkelijk bruikbaar is? Dus: is het nog 2-3 weken gespannen wachten op meer nieuws, of was dit het al en mogen we nu heel erg blij zijn met deze fijne uitslag? Op 9 oktober hebben we weer een afspraak in Dusseldorf. Dan stop ik weer met de pil, krijg ik een uitgangsecho en gaan we in principe starten met de eerste ICSI poging.
Ik weet niet hoe het bij jullie gaat, maar weet 1 ding zeker, jullie hebben genoeg voor meerdere pogingen icsi. Wij gaan nu starten met onze 2e poging, en hadden maar 3 rietjes... En 1 rietje is zeker genoeg voor 10 eicellen te bevruchten... Ik denk eenmaal in de vriezer, dan laten ze het daar ook gerust, ben nu geen dokter maar ik denk niet dat ze het dan nog verder kunnen onderzoeken, bij ons hebben ze dat de dag van de operatie al gezegd, dat er 3 rietjes waren en dat die veilig en wel ingevrozen waren... Dan hadden ze aan onze fertiliteitarts iets doorgegeven van 1milj zaadcellen of zo, snap dat stuk bij ons nog altijd niet goed... Dus ik zou jullie angsten laten varen, jullie kunnen echt wel starten met icsi
In theorie heb je genoeg, maar in de praktijk werkt het helaas niet altijd zo.. Wij hielden 9 rietjes over aan de micro-TESE, maar daar zat niets bij wat een eicel kon bevruchten; wij eindigden weer met 0 bevruchtingen.. Onze overige rietjes konden de prullenbak in en wij waren daarna afhankelijk van een donor.. Niet heel motiverend, sorry. Ik denk dat het wel iets is om rekening mee te houden. Wij waren er bij de tweede keer zo van overtuigd dat we nu wél met embryo's zouden eindigen, in tegenstelling tot de eerste keer. Iedereen was ontzettend optimistisch, alle artsen ook. We hadden 9 rietjes met zaad, er waren een heleboel eicellen gevonden, waarvan 8 van goede kwaliteit, en toch.. Hebben jullie trouwens ook wat weefsel naar Hamburg op laten sturen om te kijken waar de oorzaak zou kunnen liggen? Misschien dat de uitslag daarvan binnen 2-3 weken komt, maar dat herinner ik me eerlijk gezegd niet echt meer..
Hi, wij staan ook voor TESE behandeling dus wou even aanhaken bij jullie conversatie (hope that's ok!). Als ik het zo lees begrijp ik dat jullie alle 3 voor Dusseldorf hebben gekozen. Mag ik vragen waarom? Wij staan namelijk voor die keuze nu. Wij hebben intake gesprek in AMC in Oct, Gent eind nov. en in Dusseldorf/Mulheim begin dec. Wij weten eingelijk dat we liefste of naar Gent of Duitsland gaan. Van mijn research maak ik uit dat Mulheim microTESE doet die wordt ingevroren en dan doe je ICSI bij Dr. S in Dusseldorf. In Gent doen ze blijkbaar geen microTESE meer maar meerdere kleine biopsies via TESE. Daar gebruiken ze wel vers zaad (dus ICSI tegelijk met TESE behandeling). Is het dus zo dat microTESE meer belangrijk succes factor is dan vers zaad? Of hadden jullie andere redenen om Dusseldorf te kiezen? Jullie feedback over AMC, Gent, Dusseldorf zou ons helpen met onze keuze! @bengelke en juf 21 - ik wens jullie veel succes met de volgende pogingen. @shadixxx - ik wens jou veel succes met de laste T! wij staan ook open voor donor, dus jou verhaal geeft mij ook hope.
Bij een gewone TESE halen ze willekeurig wat weefsel weg. Bij een micro-TESE zoeken ze met de microscoop naar het stuk wat er het mooiste uitziet (en ze maken meerdere incisies) en wordt er dáár wat weefsel weggehaald. Je hebt met een micro-TESE 10% meer kans dat er zaad gevonden wordt, dan met een gewone TESE.. Het is een stuk duurder en in Nederland worden die niet vergoed. Nu krijg je in Mülheim gewoon een rekening mee waar 'TESE' op staat, zonder de micro ervoor, zodat je de rekening toch kunt indienen bij je verzekeraar Afhankelijk van je verzekering is dan of je maximaal het Nederlandse tarief voor een TESE vergoed krijgt, of meer. Wij hebben toen 860 zelf moeten betalen, de rest (zo'n 1300) kregen we vergoed. Wij waren sowieso al in DD onder behandeling, dus voor ons was Mülheim een logische stap.. Ik zou zéker naar het buitenland gaan voor een TESE. Ik weet niet hoe het in Gent is, maar in Mülheim zijn TESE's echt een routine-klusje. In Nederland werden TESE's de afgelopen jaren alleen als 'onderzoek' uitgevoerd en pas sinds een paar dagen is een TESE een behandeling die standaard uitgevoerd kan worden.. Micro-TESE's worden hier nog steeds niet gedaan. (Lees Nieuws) Het is in DD trouwens ook mogelijk om een TESE op dezelfde dag te doen als de punctie. Je weet dan alleen niet óf er zaad gevonden wordt (en zo niet, dan heb je dus voor niets gespoten e.d.) en wij vonden het ook niet zo'n goed plan omdat een man na een TESE echt een tijdje niets of heel weinig kan (uitzonderingen daargelaten..) en een vrouw zich vaak ook niet heel fantastisch voelt, vlak na een punctie. Maar goed, ik kan me ergens ook wel voorstellen dat het fijner voelt om het juist wél op dezelfde dag te doen, omdat er dan vers zaad wordt gebruikt en het niet eerst ingevroren hoeft te worden..
Hartelijk bedankt voor je reactie! Dit is echt helpful informatie. Ik wist niet dat ze ook verse ICSI-microTESE deden in DD. Wij hebben een afspraak in DD dus dat houden we zeker nu. Ook goede tip over de verzekeringen. Ja ik snap de overwegingen zeker van de teleurstelling als je tegelijk ICSI en TESE voorbereid. Is goed om daar nog eens over na te denken. We zien wel. DD en Gent zijn allebei heel druk. Wij hebben 1/2 september afspraken gemakt en het werd ons verteld dat we pas Q1 2015 in behandeling kunnen dus lange wachttijd. We zien wel. Als wij veder zijn posten wij wel ons ervaring. Nogmaals dank!
Ik wens je nog veel succes, wij hebben ook lang moeten wachten, 6 december afspraak in fertiliteitscenter gehad, nadien moest mijn vriend verder onderzocht worden, uiteindelijk pas eind juni tese operatie gehad, dus dat is ook een half jaar... Het geeft je wel de tijd om alles te verwerken, en je heel goed voor te bereiden op heel die behandeling... Wij hebben toen gewoon genoten en leuke dingen gedaan en alles even van ons af gezet...
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Fijn dat we nu meer duidelijkheid hebben. @Jean13: Wij kregen in augustus 2013 te horen dat het ICSI zou worden, vanwege heel weinig zaadcellen. We konden toen direct starten met ICSI in Nederland, maar wij hebben toen meteen een afspraak gemaakt in DD. (Wij wonen in Noord-Oost Nederland, dus DD is te doen, Gent valt vanwege de afstand af voor ons.) In het buitenland zijn ze een stuk verder hiermee en aangezien je maar 3 pogingen hebt, wilden we deze goed benutten. Ook wij hadden een wachttijd van 5 maanden en konden pas eind januari in DD terecht, maar die maanden hebben we gebruikt om even bij te komen van het nieuws en te verdiepen in zorgverzekering. Toen we daar in januari kwamen troffen we een zeer positieve dokter Scholtes, die het wel zag zitten aangezien ik nog jong ben en met een paar zaadcellen kon hij al voldoende. Omdat NL niet had doorgegeven hóe weinig 'weinig zaadcellen' waren, moest mijn man een potje inleveren in DD. Een dag later werden we gebeld dat er helemaal géén zaadcellen waren aangetroffen (zij vergroten het geloof ik 60.000x meer dan in NL). Dit geeft mij toch wel een goed gevoel voor de keuze DD: in NL hadden we vorig jaar augustus direct mogen starten met ICSI, terwijl we nu dus hoorden dat ICSI helemaal niet zou hebben aangeslagen bij ons. We hebben een half jaar pauze genomen vanwege een ander medisch verhaal wat tussendoor kwam en we zijn tussendoor getrouwd, maar hebben het in september dus weer opgepakt met de micro-TESE in Mulheim. Jullie ook veel succes met jullie keuzes en hopelijk hebben jullie gauw een klein wondertje in huis!
Woah, dat lijkt echt bizar veel op ons verhaal, alleen hebben wij wél een ICSI laten doen in Nederland.. Uiteraard zonder enig resultaat.. Toen bleek in Duitsland dus ook dat dat helemaal geen zin had en dat een TESE de enige optie was (en zelfs dat leverde uiteindelijk geen positief resultaat op, dus..). Wij hebben net een heel proces met het tuchtcollege achter de rug, vanwege de zinloze behandelingen die bij ons zijn uitgevoerd. Ik vraag me steeds vaker af waar ze in Nederland mee bezig zijn, op het gebied van vruchtbaarheidsbehandelingen.. Je hoort ook steeds vaker dat mensen overstappen naar het buitenland en dat het dáár uiteindelijk lukt..
Heeeee.... Ik zie nu pas dat jij ook ddchick bent.... Ik heb jouw blog helemaal gelezen en heb er heel veel aan gehad! Ik vind jouw uitgebreide beschrijving overal van heel fijn, daardoor wist ik van tevoren wat we moesten verwachten in DD en Mulheim. Ook bij mijn man ging de hartmachine na de TESE over in een lange piiiieeeeeeep! Knetter eng! Maar gelukkig niet direct in paniek dankzij jouw verhaal (en mijn man die één oog open deed: 'Ben ik dat?' ) Geniet lekker van jullie welverdiende zwangerschap!
Ah, fijn om te horen! Misschien dat die saturatiemeters / oximeters in Mülheim ook een beetje aan vervanging toe zijn Vonden jullie het ook zo'n vreemd gebouw? Ik hoop dat het bij jullie ook snel mag lukken! Heb je al nieuws van DD gekregen? Anders zou ik gewoon zelf nog een keer bellen hoor, om te vragen wat ze nu precies bedoelen met 'meer informatie over 2-3 weken'..
Wij vonden het inderdaad ook een raar gebouw. Nee, we hadden gebeld en een dag later Kregen we een brief in huis waarop stond dat er 8 rietjes waren gevonden. Waarschijnlijk was dit het al. Ik hoop het ook, l