Hi allemaal, Mijn zoontje van 2 at eerst heel goed en ook met veel variatie. Maar de laatste tijd is het drama. Hij at bijvoorbeeld verschillende soorten brood, maar sinds een paar dagen wil hij alleen nog maar brood zonder pitjes, dat was eerst nooit een probleem. Ook avondeten is de laatste tijd niet zo gezellig. Of hij eet alleen de groente of alleen de aardappelen en vlees wil ie al helemaal niet. Mijn vraagje is aan jullie, wat maken jullie zo in de week klaar voor jullie kleintjes (en jullie zelf) Misschien heb ik wel te weinig variatie, ik probeer in de week altijd af te wisselen met pasta, aardappels, rijst enzo. Groetjes bella
youame heeft ook van die dagen dat ze de sesam pitjes eraf plukt ik laat der lekker der gang gaan als ze de rest maar op eet ik ga niet speciaal brood voor der halen omdat ze ineens de pitjes niet wil de ene keer eet ze maar 2 hapjes (vlees is ze nooit gek op geweest) en de andere keer eet ze 3 borden leeg is een fase
is het niet gewoon een fase waarin de kleine zit. zo te lezen at hij eerst goed, dus misschien het besef dat hij kan weigeren etc. onze boef is nog geen twee, soms schud hij ook nee, maar dan zet ik het bord voor zijn neus en dan gaat hij zelf wel weer verder eten, ik besteed er dan maar geen aandacht aan. hij eet en dat is dan voor ons het belangrijkste, en blijft gezellig aan tafel. ik zou er daarom ook geen drama van maken, komt vanzelf denk ik weer goed! veel succes! joyce
Tja wij zitten ondertussen ook alweer een half jaar zo...En dan wordt er gezegd, het is een fase, maar niemand kan vertellen hoe lang deze fase zal duren. Voorheen at hij werkelijk alles. Bruin brood gaat gelukkig nog steeds goed, maar groente en fruit is een ramp. Veel verder als kale macaroni/rijst of een gehaktbal komen wij bijna niet. Met als gevolg vezels te kort en daardoor obstipatie. Eén grote vicieuze cirkel dus. Een oplossing heb ik dus ook niet voor je. Wij maken er in ieder geval geen drama van en pushen heeft zeker geen zin.
lars eet eigenlijk alles wat je hem voorzet, hij heeft een tijdje gehad dat hij geen rode groente wou (rode kool, bietjes) maar daar is ie weer overheen geloof ik. hij wou ook een tijdje geen riist, is ook weer over. hij zit wel eens halfverwege zijn eten te teuten, en dan prik ik wat aan zijn vork en zeg dat is opa op de grasmaaier en dan gaat de schuur open een gaat t erin. na 2 of 3 zulke hapjes begint hij ze zelf zo te benoemen en eet hij zonder problemen zijn bordje leeg.....
Bij Noa duurt die fase dan nu wel al heel erg lang, zeker 1 jaar! Ze eet echt alleen maar brood, zo'n 4 sneetjes op een dag. Verder eet ze wel haar fruit goed. Tussen de middag geef ik haar stukjes kaas, komkommer, soepstengel of nog wat fruit. Het avondeten gaat dus al een dik jaar verre van goed. Ik kan op mijn kop gaan staan! Ik besteed er geen aandacht aan, omdat het geen enkel effect heeft. Ik maak het gezellig, ze kookt mee met haar eigen pannen, maak hele kunstwerken van aardappels, groente en vlees, het maakt allemaal geen donder uit. Ik maak me best wel ongerust. Ze is nu 87 cm en weegt net 10,5 kilo. Volgens het bureau ging het nog net. Ze heeft voor mijn gevoel geen enkele reserves meer, ze is namelijk een aantal keren goed ziek geweest. Dan zie ik dat bleke koppie en dan denk ik, meissie eet nou toch eens goed! Maar ja, dwingen heeft geen enkele zin! Kreeg wel een tip om groentesappen te maken, zodat ze weer wat meer vitamientjes binnen krijgt. Dat zal ik straks een maken....
Joris eet ook bijna alles wat we hem voorschotelen. Aardappelen en bonen eet hij altijd heel veel van. Alleen rijst is hij nooit zo dol op geweest, dus dat eet hij altijd vrij weinig. Verder mag ik niet klagen. Ook brood maakt hem niet uit... En volgens mij heeft elk kind wel ineens een fase van slecht eten. Gelukkig is het hier maar een paar keer voorgekomen dat hij minder at, vaak maar een dag of 2 en daarna at hij weer goed.
Hoi Bella, Nils heeft verschillende periodes van slecht/ goed eten gekent. Ik dacht soms dat het nooit meer goed kwam, maar uiteindelijk ging hij dan toch weer eten. Ik laat hem altijd gewoon mee eten met de pot, behalve als hij een aantal dagen geen groenten heeft gegeten, maak ik wortelen voor hem, die eet hij meestal wel. Wij eten die wortelen dan op als een konijntje en Nils doet dat dan ook. Vindt hij een leuk spelletje.
Hier gaat eigenlijk ook alles erin,ze heeft natuurlijk wel haar voorkeur...ze is dol op vlees en als het aan haar ligt eet ze daar eerst alles van op en dan volgt misschien de rest...wij doen het vlees op een appart bordje en na elke 2 happen groente/aardappelen mag ze een stukje vlees en dat werkt perfect! Wat brood betreft,het liefst het aller donkerste brood en het liefst elke dag met ei! In de ochtend krijgt ze een bord pap! alleen melk drinken is niet zo favoriet,maar ik zelf lust ook geen melk....