Even een vraagje. Sinds een tijdje is fotografie mijn hobby. Ik deed dit mn eerst gratis voor vrienden, maar nu regelmatig ook voor anderen. Ik vraag dan 25 euro. Nou zei laatst iemand: kijk je uit voor de belasting? Ik ben hier echt een leek in. Kan de belastingdienst hier achter komen, en zo ja wat dan? groetjes sandra
Sta je geregistreerd bij kamer van koophandel? Als je onder de 500 euro per maand zit,hoeft het niet....heb ik weleens gelezen...maar weet niet of dat klopt.
Ja ze bedoelen dat je gewoon zwart werkt in prencipe en zo dus een centje bij verdiend op de ''illigale'' manier. Maar als je het op zou geven hou je geen drol over denk ik..nja ik had het precies zo gedaan als jou in elk geval.
Zou ik hier de kvk over kunnen bellen? Of zou dat raar zijn? Of maak ik dan slapende honden wakker? groetjes sandra
je kan toch bellen? maar zit je onder en x bedrag hoef je hte volgens mij niet op te geven... maja weet het dus niet zeker
Als het voor 100% zwart is hoef je niks aan te geven. (eigelijk wel natuurlijk,maar goed) Niemand weet dan dat jij er geld voor gekregen heb. Als je iets voor iemand doet, en die persoon geeft jou een bloemetje als dank, dan betaald ie jou in een bepaald opzicht ook. Haha!
jewe: ja dat lijkt me ook maar wat als je eens meer krijgt voor je 'zwarte' werk? zeg in 1x een 4 of 5 honderd euro hoe zit dat dan? voor die 25 zou ik me niet druk maken maar als je meer klanten krijgt of meer gaat verdienen?
Het lijkt mij sterk als je geen belasting hoeft te betalen. Al zou t voor 100 euro zijn. Dan zouden al die thuiskapster ook iet bang hoeven te zijn voor de belastingen, en dat zijn ze wel. En dat het een hobby is maakt niks uit. Meneer Philips of Joop van de Ende hebben dan als hobby directeurtje spelen Dat is natuurlijk niet te bepalen wanneer het onder "hobby" valt, n goed argument lijkt mij dat zodra je er geld mee verdient het niet meer onder hobby valt. ps. heb je een pb gestuurd over iets anders.
Staat mij iets bij over tot 300,- per maand (of was het per jaar....p maand lijkt me idd best veel...)belasting vrij verdienen als je een kunstenaar bent in je vrije tijd. Dan zou het logisch zijn dat dit ook is als je met een ander hobby-achtig iets wat bij verdient.. Maarrrr pin me hier niet op vast! Staat er niets op de belasting site? Anders word het toch even bellen...
het valt belastingdienst technisch feitelijk onder "inkomsten uit overige werkzaamheden" Maar ik zou dit zelf gewoon zo laten, het gaat om kleine bedragen en daar zal geen haan naar kraaien.
Inkomsten uit hobby zijn onbelast, maar waar eindigt hobby en begint professionele handel? De Belastingdienst doet niet moeilijk over kleine bedragen, maar serieuze winsten moeten wel worden opgegeven. De wet kent geen minimumbedragen. De fiscus kijkt vooral naar het doel van de hobbyist. Factoren waar de belastingdienst naar kijkt, zijn onder andere: -Is het behalen van voordeel een doel op zich? -Is er redelijkerwijs voordeel te verwachten? -Doe je investeringen? -Adverteer je? -Zijn de verdiensten in overeenstemming met de tijdsinvestering? Wie op al deze vragen nee antwoordt, hoeft zeker niets op te geven bij de Belastingdienst. Wie op alles ja antwoordt zeker wel. Bij een paar keer ja en een paar keer nee geven de antwoorden op de eerste twee vragen de doorslag. Raadpleeg bij twijfel de Belastingdienst. Toch ondernemer? Als de hobby een bron van inkomsten is, kan het voordelen hebben om als ondernemer te worden aangemerkt door de belastingdienst. Je mag dan kosten aftrekken. Wanneer je minimaal 1225 uur per jaar in een onderneming steekt, heb je bovendien recht op zelfstandigenaftrek van maximaal 8386 euro. Het heeft geen zin om bewust de prijzen laag te houden en het verlies af te trekken. De belastingdienst prikt daar doorheen, want een ondernemer die niet uit is op winst, is geen ondernemer. Meer over het ondernemerschap lees je in de zesde en laatste aflevering van deze special: Van hobby naar eigen bedrijf. 'Ik verdien te weinig voor de belasting' Een veel gehoorde uitspraak onder bijklussende hobbyisten is dat ze onder het belastingvrije bedrag blijven, of iets dergelijks. Zon bedrag bestaat niet. Het enige waar weinig-verdieners gebruik van zouden kunnen maken is de (algemene) heffingskorting. Dit is een korting op de te betalen belasting. Voor wie jonger is dan 65 jaar, bedraagt deze 1894 euro (in 2006: 1990 euro). Stel dat je 34,4 procent belasting moet betalen over je inkomsten, dan mag je ongeveer 5500 euro verdienen zonder belastingafdracht. Maar slechts weinig mensen kunnen echt op die manier gebruik maken van de heffingskorting. Als je namelijk ook een baan hebt of een uitkering krijgt, wordt de algemene heffingskorting al verrekend met je salaris of uitkering. Daar zorgt de werkgever of uitkeringsinstantie voor. En als je geen andere inkomsten hebt, bijvoorbeeld omdat je partner het gezinsinkomen verdient, dan krijg je meestal de heffingskorting uitbetaald door de Belastingdienst. Als je serieuze inkomsten hebt, zit er dus niets anders op dan ze op te geven als resultaat uit overige werkzaamheden. Vrees de fiscus niet te snel, want wie serieuze inkomsten heeft, ontkomt ook niet aan serieuze kosten. Materialen, gereedschappen, boeken en tijdschriften, lidmaatschap van een vereniging, porti, telefoon- en reiskosten, al met al kost iedere hobby een hoop geld. Bewaar bonnen waarmee je gemaakte kosten kunt aantonen. Ze vormen het bewijs dat aan je hobby kosten verbonden zijn, die het financiële voordeel drukken. Nog meer regels Verdienende hobbyisten begeven zich al gauw in het grijze gebied tussen amateurs en professionals. Sommige regels die voor professionals gelden, zijn wel degelijk ook op hen van toepassing. Al zullen controlerende instanties sneller een oogje dichtknijpen. Een paar voorbeelden: Wie in zijn eigen huis of tuin producten verkoopt, heeft daarvoor geen vergunning nodig. Voor een kraam of uitstaltafel op de openbare weg, is wel een standplaatsvergunning vereist van de eigenaar van de weg, meestal de gemeente of de provincie. Ook voor een reclamebord op de openbare weg is toestemming nodig. De kosten verschillen er gemeente. Als een klant schade oploopt door gebruik van een product of dienst, kan hij de verkoper aansprakelijk stellen. De meeste mensen hebben wel een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren. Schade die wordt veroorzaakt tijdens uitoefening van een beroep is hiervan echter uitgesloten. Een hobby is weliswaar geen beroepsuitoefening, maar verzekeraars beoordelen dergelijke situaties niet altijd op dezelfde manier. Raadpleeg bij twijfel de verzekeringmaatschappij. Zorg voor een verzekering die op de situatie is toegespitst. Andere financiële gevolgen De mogelijkheden om wat bij te verdienen naast WAO (straks WIA) en WW zijn heel beperkt. Als je wat kunt verdienen heb je immers de uitkering niet nodig, zo is de gedachte. Bovendien moet je als werkloze beschikbaar zijn voor werk en daar ook je pijlen op richten, dus: solliciteren en reïntegreren. Een eigen bedrijf beginnen vanuit de WW is wel een mogelijkheid, die ook steeds meer wordt gestimuleerd. Hierover meer in de zesde en laatste aflevering van deze special: Van hobby naar eigen bedrijf. Voor de huurtoeslag hebben inkomsten uit hobby pas gevolgen als de Belastingdienst ze als opbrengsten uit overige werkzaamheden beschouwt. Bron: Dit is de vijfde van zes afleveringen uit de special Geld verdienen met je hobby. Lijkt mij dat je jou 25 euro echt wel kunt zien als onkonstenvergoeding
hey hey het bovenstaande klopt helemaal. afhankelijk van het verdere inkomen, mag je een bepaald bedrag in het jaar bijverdienen mijn man is dj en draait voor een paar honderd euro per 2 uur. hiervan moeten wij 6% aan de belasting afdragen omdat hij ook een gewone baan heeft. je kutn altijd bellen na de belastingdienst die kan je een folder toesturen!