Hallo dames, Ik wil een pittenkussentje naaien gemaakt van katoen en katoen flanel. Ik heb al mijn naaigarens gecheckt en alle garens zijn van 100% polyester gemaakt. Ook het bestellen van katoengaren blijkt een speurtocht op zich... Nu lees ik wisselende verhalen over het gebruik van polyester draad in pittenkussentjes ( die je dus in de magnetron opwarmt ). De ene persoon zegt dat het smelt, de andere zegt dat als je het niet langer opwarmt dan een x aantal minuten op x watt, dan is er niks aan de hand. Nu heb ik zojuist het zekere voor het onzekere genomen en een stuk polyester draad zowel een minuut op 430W als op 900W laten 'verwarmen'. Ik ben er bij gebleven om te kijken wat er zou gebeuren, maar in beide gevallen warme het draad op zonder te smelten, verkleuren of ontbranden... Het rook zelfs niet onaangenaam. Wat denken jullie? Kun je hiermee je pittenkussentje naaien of niet?
Nou, ik kan mededelen... voor degene die in de toekomst zelf een pittenkussentje willen maken... Het kan met polyester draad! . Ik heb 'm inmiddels meerdere malen opgewarmd ( 2 minuten max. en op max. 630W ) en geen gesmolten garen waargenomen. Hij is heerlijk warm! Hieronder het resultaat voor geïnteresseerden .
Wat leuk! Wat voor stof gebruiken jullie (las al wel katoen en flanel), heb nog leuke vogeltjesstof liggen (katoen van stenzo) maar zou dat niet te dun zijn? Hmmm waar haal ik pitten vandaan? Ga eens googelen, wat leuk!
Ik heb flanel aan de binnenkant gedaan. Vond alleen het katoen ook nogal dun! Maar het kan volgens mij wel hoor. Maar ik vond een extra laagje wel fijn en 'veilig'. Dan voelen de pitten nooit direct te heet aan. De pitten kun je online bestellen. Ik heb ze toevallig uit een uit pittenkussentje gehaald, maar je kunt ze per x kg bestellen . Succes!