Ik ben al zolang ik me kan herinneren erg perfectionistisch ingesteld. Voor mijn school/werk best een fijne eigenschap, want ik doe mijn werk altijd tot grote tevredenheid van mijn werkgever. Ik ga altijd voor het maximale, voor minder doe ik het niet . Toen ik wist dat ik zwanger was, had ik mezelf voorgenomen om als mama niet altijd alles te willen regelen/plannen/organiseren, en soms ook gewoon eens de boel de boel te laten, en dingen 'spontaan' te laten gebeuren. Maar ik merk dat ik dat best moeilijk vindt. Word er onzeker van. Ik vind verandering best moeilijk, en dingen loslaten ook. Ook wat neurotische trekjes volgens mij . Beetje vaag verhaal, maar herkent iemand dit? Nog tips wellicht?
Go with the flow en zeg dat minstens een keer per uur tegen jezelf. Zie het maar als een ultieme oefening in zen...
Inderdaad... het mooie van een kindje krijgen is dat het niet meer om jou gaat. Zeker de eerste maanden en ook nog jaren draait alles om je kind. Dat is een heel normaal proces, waarin je jezelf wat vaker opzij zet. Dus je perfectiedrang, je neuroses, etc., laat ze gaan want je hebt er niets aan. Ze houden alleen je groei als ouder, en ook als mens, tegen. Kinderen krijgen maakt je relaxter, maar tegelijkertijd ook oplettender en meer alert. Een heel mooie verandering, ik geniet daar zelf echt van.
Ooh zo herkenbaar.. en ik vind het nog steeds moeilijk om niet te plannen en los te laten.. Als er een hoop was ligt kan ik het maar moeilijk loslaten dat het er morgen ook nog wel ligt.. bijvoorbeeld..
Heel herkenbaar! Ik wil ook altijd alles plannen maar dat kan gewoon NIET met een baby en een dreumes en kan daar soms heel chagerijning van worden waar ik dan vervolgens weer van baal omdat ik dat ook weer niet wil, snap je het nog? Zo ook nu.. Moet straks werken dus hele huis schoongemaakt plus opgeruimd voordat de oppas komt, want stel je voor dat het niet opgeruimd is, baby wil niet slapen en hoopte zo nog een uurtje voor mezelf te hebben voor ik ga werken maar nee, ik hoor de droger ook alweer piepen want wil OOK mijn was nog weghebben voor ik wegga.. waarom kan ik niet gewoon de boel de boel laten..
Heeel herkenbaar, ik was echt een perfectionistische controlfreak, maar mijn dochter heeft me in haar eerste jaar geleerd dat dat geen enkel nut heeft. Nu ga ik heel erg mee in haar behoeften, erg 'go with the flow' en ook buiten de opvoeding om kan ik ineens dingen echt op me af laten komen ipv het tot in den treure te willen plannen... Heerlijk!!! Maar het is wel moeilijk alles zo los te laten, ik heb het eerste jaar echt als zwaar ervaren daardoor. Inmiddels is alles veel rustiger, ook wanneer het 'hectisch' is (bv een ziek kindje ofzo), ik schiet niet meer snel 'in paniek'.
Oke hier heel herkenbaar.. net zoals wat Faye80 zegt zo ben ik precies! en dat is soms zo frustrerend Ik vind het soms nog erg moeilijk met mijn dochter.. ik krijg er bij haar geen ritme in en dat vind ik zo moeilijk. omdat ik juist een ritme mens ben..
Heb het ook heel erg, vind het nu zo moeilijk om gewoon een paar dagen weg te gaan, en alles thuis de boel de boel te laten, en mijn dochter gaat met mij mee. Maar ook daar kan ik me druk over maken, zal het wel gaan? Hoe gaat het allemaal? Hoe doen we dit? Hoe doen we dat? Nou heb ik wel ocs, maakt nog iets moeilijker, ik probeer 100 x tegen mezelf te zeggen op een dag; maak je niet druk, anders heb je geen leven meer, en het is ook echt zo. Maar het kost heel veel moeite. Dat ik bijna liever altijd thuis blijf, maar ja, dat kan toch niet?! Nee dat kan niet, dus doe het ook niet. Al wil ik soms niet weg van huis.
Die onzekerheid herken ik ook Delta. Iza is nu bijna 6 maanden, dus tijd voor een nieuw slaap-/voedingsschema (is ze ook echt aan toe). Zo'n verandering vind ik al best lastig. Het huidige schema werkte 'perfect' . Nu gaan we fruit én groenten geven, en brood. En ik geloof ook beginnen met water/slappe rooibosthee. Hoe past dit in haar schema? Welke tuitbeker? Op welk tijdstip kunnen we dan (bijv.) de boodschappen doen saampjes? Welke slaapjes doet ze straks nog? Hoe werkt dit, hoe werkt dat. Volgende maand gaan we voor het eerst een weekendje weg met z'n drietjes. Superleuk! Maar ik weet nu al hoeveel stress het inpakken gaat opleveren. Ga maar vast beginnen met een lijstje te maken...haha. Go with the flow.....alles komt goed.....i know . Wel 'fijn' om herkenning te vinden meiden!
Klopt... Hier is haar schema zo; wakker = fles 180/6 met speltpap spelen slapen fles180/6 wat later fruit spelen slapen fles 180/6 spelen slapen warme hap spelen fles 180/6 de nacht in (rond 18.30/19.00 uur) Lastig he? Het zijn best veel voedingsmoment, brood lukt nog niet, het is zoveel! Ik probeer dat later, eerst dit, dan de rest. Oh ja, na de groente krijgt ze wat water uit de difrax oefen beker, met hulp van mij, ik houd hem vast, zet hem aan haar mondje en ze drinkt, kleine slokjes. Gewoon om te wennen. Misschien dat ik later een rietjesbeker ga kopen, tuitbeker zou slecht zijn voor de taal en spraak ontwikkeling.. Boodschappen plan ik echt tussendoor, evenals douchen en dingen in huis. Het is niet anders, ik ga gewoon mee in haar ritme.
Bedankt Delta. Mooi schema! Mmm, ik heb van het weekend de avent beker gekocht... Zeker weer de verkeerde gepakt? Haha.
Hee herkenbaar! Ik wil alles voor elkaar hebben en goed ook.. Schoon huis,geen berg was en strijk,gezond koken en boodschappen in huis,speel/knuffel tijd met mijn zoontje, sociale contacten onderhouden,gezellie doen met manlief,sporten,werken,administratie doen etc etc etc. Eerste maanden na mijn zoon zijn geboorte deed ik het allemaal alleen dat houd je gewoon niet vol! Mijn zoon staat samen met man op 1, mijn zoon gaat in alles eerst daarna ik. De rest laat ik af en toe gewoon even.. Net als vorige week toen het ineen 16 graden was, een klein stemmetje zegt dat ik eigenlijk de was moest doen,dweilen en boodschappen.. Maar de mama in mij zegt: naar buiten,lekker fietsen naar de eendjes met D. Ben inderdaad lekker gaan fietsen, en ik voelde me zo lekker toen ik thuis kwam.. Mijn zoon helemaal blij,ik lekker er even uit geweest en die was heb ik er in de avond ingegooid.. Ik moet/moest dit echt leren, maar aard van het beestje veranderd niet makkelijk
Heb je een antilekbeker gekocht? Die heb ik ook hier in de kast liggen.. wist ook niet beter dan dat ze die eerst gebruiken en daarna pas een echte beker
Yep . Ga 'm ook gewoon gebruiken hoor. En dan over een maand of drie eens kijken naar zo'n oefenbeker.
Heel herkenbaar. Ik heb het de eerste drie maanden ontzettend moeilijk gehad. Elke dag was anders en ik wist totaal niet waar ik aan toe was. Sinds een maandje gaat het hier wat beter, ietsje pietsje meer ritme en ik kan het steeds meer accepteren. Tja loslaten is het fijnst, maar dat is o zo moeilijk als je graag de controle wilt houden. Ik heb wel veel steun aan mijn man, die neemt veel over (als het kan) en stimuleert mij om het wat los te laten.
Heb je er 1 met een tuit gizzie? of zo een ronde anti lek beker? die hebben ze ook van avent namelijk.. je kan hem zeker proberen! kijken wat je meisje er van vind.. sommige anti lek bekers zijn namelijk anti drink bekers haha en sommige kinderen snapper er niks van.. maar dat is uitproberen!
Nu weet ik het zelf niet meer, haha. Ik dacht met tuit, maar ook antilek . Nou ja, we zien wel wat ze ervan vindt .
Hier een voormalig perfectionist Ik was een die hard controlfreak tot halverwege mijn zwangerschap. Toen ik midden in de verbouwing in ziekenhuis terecht kwam en volledige rust voorgeschreven kreeg voor de komende MAANDEN. Ik moest het loslaten, alles wat thuis gebeurde, hoe mijn huis eruit zag, dat andere mensen babyspullen moesten kopen voor mijn babys, de babykamer klaarmaken, kleertjes wassen, het nieuwe helft van mijn huis inrichten en onderhouden.. Ik vond het VRESELIJK, maar ben wel 'genezen' want mijn controle drang. Is op zich wel handig met een drieling
Dat denk ik ook wel Adi, knap, maar je moet idd! En drie, ohhh dat is zoveeeeel drukker dan 1 haha. Moet er niet aan denken...