pittig eten

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door nienke70, 19 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nienke70

nienke70 Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.149
    0
    36
    sinds ik weet dat ik zwanger ben ga ik toch veel meer nadenken over de dagelijkse dingen die ik altijd maar gewoon deed.
    vandaag was ik met eten maken bezig en toen vroeg ik me af of het wel goed is dat je zoveel kruiden gebruikt in je eten als je zwanger bent.
    zelf mag ik graag met de sambalpot in de weer als ik aan het koken ben en ook knoflook en uien zijn bijna dagelijkse ingredienten in ons avondeten en zeg maar rustig dat ik daar niet zuinig mee ben.
    nou vraag ik me dus af of dit nog wel kan, als ik bedenk dat de vrouwen van buitenlandse afkomst dit ook gewoon doen zou ik me niet kunnen bedenken dat het slecht is maar toch wil ik deze vraag voor de zekerheid even aan jullie voorleggen.

ook drink ik nu weleens een alcoholvrij biertje, zit daar nog een limiet op of kan je dat gewoon onbeperkt drinken.

2. Lonneke

Lonneke Actief lid

16 jun 2006
    368
    0
    0
    Hoi Nienke,

Je mag in principe gekruid eten, alleen kan het bijvoorbeeld maagzuur doen verergeren.
    Merk aan jezelf of het goed valt en drink voldoende water. Vaak doe je dit al automatisch omdat je door het kruidige eten meer dorst krijgt.

Lonneke

3. nienke70

nienke70 Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.149
    0
    36
    lonneke, dank je wel voor je antwoord. ik vroeg me dit namelijk af omdat jaren geleden het wel werd afgeraden omdat toen werd gezegd dat de kruiden via de navelstreng ook bij de baby zou komen.
    wat betrefd het maagzuur zal dat nu (7 weken zwanger) nog niet zo aan de orde zijn maar in een later stadium waarschijnlijk wel.

graaq zou ik ook nog antwoord willen op mijn tweede vraag over het limiet van alcoholvrij bier drinken. ik heb hier wel wat over gelezen hier op het forum maar dat waren antwoorden van forummers zelf en niet van deskundigen.

groetjes nienke

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Nienke,

sorry dat het even duurde voor je antwoord kreeg.
    Alcoholvrij bier is nooit helemaal alcoholvrij, er zit altijd een klein (wel heel laag) percentage alcohol in. Het advies van de gezondheidsraad luidt om in de zwangerschap (en als je zwanger wilt worden en als je borstvoeding geeft) helemaal geen alcohol te nemen. Er is namelijk geen veilige ondergrens aan te geven voor alcoholgebruik. Dus ik zeg: niet doen, gewoon laten staan en kies voor water/ sap/ frisrank.

Mirjam

Deel Deze Pagina