Ik ben 30 jaar en slik sinds mijn 15e medicatie (sifrol/pramipexol) tegen de symptomen van het restless legs syndromen (primaire variant). We hebben een kinderwens en ervaren veel onzekerheid rondom mijn medicatie aangezien er te weinig onderzoek is gedaan in combinatie met zwangerschappen. Daarom in eerste instantie volledig gestopt maar in overleg met de neuroloog overgestapt op clonazepam omdat de gevolgen van RLS een te grote impact had op mijn welzijn. Daarom ben ik op zoek naar ervaringen van andere en het advies van verloskundige rondom RLS medicatie. Daarnaast lees ik zojuist dat Zolpidem (slaapmiddel) een laagste risico (tot de 8e maand) heeft maar weer hoogst verslavend. Is dit medicijn desalniettemin toch te adviseren boven Clonazepam en Pramipexol?
Ben ik nog een keer: Ik lees op internet dat de geneesmiddelen in 5 risico categorie zijn ingedeeld en dat van alle RLS medicijnen o.a. Rotigotine en Ropinirol de minst hoge risico dragen (categorie B). Om dan toch concreet te worden: Heeft u ervaring met deze medicijnen in combinatie met zwanger worden en zwangerschappen?
Hoi Mrenee, interessante en logische vraag waar ik je het antwoord niet op kan geven. Zo te lezen heb je al veel overlegd met de neuroloog. Ik ben geen expert in deze medicatie, en zou het ook vanuit de boeken moeten lezen of artsen moeten raadplegen. Ik heb er persoonlijk in mijn werk geen ervaring mee. Hopelijk krijgt je bij artsen je antwoord. Groeten Brigitte