Hoi dames, Ik weet dat elk kind zich op zijn of haar eigen tempo ontwikkeld. Maar ik begin me toch een beetje zorgen te maken.. mijn zoontje van bijnab14 maanden wijst nog niet.( moet echt met 14 maand) Ook geen gedeeld plezier of naar me kijken om bevestiging te zoeken. Als ik zijn naam roep dan kijkt hij soms wel en soms niet. Even als ik de naam van zijn broer of zus benoem dan kijkt hij soms die richting in en soms niet. Het wisseld. Hij brabbelt wel en lacht ook gewoon . Maar ik vraag me af of er hier mama's zijn die ook kids hebben van rond 1 jaar die ook pas later die dingen deden en er niks aanb de hand bleek te zijn. Ik uit me zorgen omdat ik al 2 kinderen heb die beide autisme hebben. En de middelste wees ook niks aan op die leeftijd. De oudste was ik daar niet mee bezig maar die had sowieso een hele grote achterstand. ( verstandelijke beperking) als ons jongste autisme blijkt te hebben is dat niet erg. Maar hopelijk is het gewoon wat anders en is hij iets later dan andere kindjes. Deel je ervaring. Groetjes mama82
Is zijn gehoor goed? Want dat kan natuurlijk ook invloed hebben op babbelen en luisteren naar namen. Qua wijzen geen idee zoon doet het wel maar die staat nog niet los oid. Ze kunnen niet alles tegelijk ontwikkelen natuurlijk maar als je je zorgen maakt kun je het wellicht bij cb of huisarts navragen?
Hier dochter heel laat met wijzen. Ik maakte me ook zorgen. Ze kon wel erg vroeg lopen. Ze liep gewoon overal heen, wijzen kwam niet in haar op. En in de kinderwagen was ze alleen bezig hoe ze er uit moest. Ze heeft ook nooit ‘die’ geroepen. Was overigens vlot met praten en noemde alles bij naam of niet. Misschien heeft ze ook gewoon minder met ‘gebaren’ en heeft ze andere interesses. Ze heeft de hele handjes kijkfase als baby bv overgeslagen en nooit met speeltjes willen spelen. gedeeld plezier was er wel maar wel erg oost Indische doof. Reageerde gewoon soms niet als ik haar riep. Volgens mij is op die leeftijd nog een bepaalde afstand waarop roepen ook geen zin heeft. Maar weet niet meer precies hoe dat zit. Volgens mij iets van de leeftijd gelijk aan de afstand in meters willen ze echt ik contact komen.. maar zou je even kunnen googelen. Nu is het een ‘gemiddelde’ meid die eerder voorloopt in ontwikkeling dan achterloopt en geen tekenen van autisme vertoont.
Bedankt voor de reacties, ik was met 11 maanden op het cb en sprak toen al me zorgen uit. Maar die vrouw vond dat nog niet van toepassing. Ze erkende het dus niet omdat hij pas 11 maand was en dat pas rond 14 maanden moest. Nou daar zitten we nu en hij doet het nog niet... en ja maak me zorgen omdat ik er al 2 heb en heb dit eerder gezien. Je doet er niks aan en heeft hij het ook ja dat maakt dan voor ons niks uit. Ik kan het alleen zo moeilijk loslate ..
Mijn zoon (14maand) was vroeg met lopen, 11.5 maand. Hij wijst ook niet echt met 1 vingertje, hij steekt zijn hele hand gewoon uit en zegt iets in de trant van dehhh in plaats van die. Dus hier doet hij het ook nog niet. Zegt alleen papa en geen mama en dan is papa niet gericht naar mijn man lijkt het. Ik maak me geen zorgen maar snap dat je dat wel doet. Ik zou het ook voorleggen bij CB