peuter blijft maar uit bed komen, help!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door YoungMama, 19 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. YoungMama

YoungMama Bekend lid

20 jul 2012
    583
    0
    0
    Hoi allemaal,

Sinds een week of 2-3 komt mijn zoontje bij ieder slaapje uit bed. Ik ben sinds vorige week weer aan het werk en hij gaat dan naar de gastouder dus kan me voorstellen dat hij daarom misschien wat onrustiger is.
    Maargoed het probleem:
    Hij blijft er echt maar uitklimmen, hij houd het rustig 1.5 uur vol.. Nog voordat ik zijn kamer uit ben is hij er vaak alweer bijna uit.
    Ik leg hem de eerste keer uit dat het tijd is om te slapen en dat ik wil dat hij in zijn bedje blijft. De 2e en daarop volgende keren leg ik hem rustig in bed, geef zn tutjes en dek hem toe.
    Ik geef van te voren aan dat we gaan slapen (we gaan nu eerst X, dan nog even X en dan is het tijd om even te slapen) . Ritueel is altijd hetzelfde, het nachtlampje op de babyfoon heb ik aangezet maar helpt ook niets. Als hij zijn bed uit is, maakt hij er nog een spelletje van ook (pak me dan) door weg te rennen en te lachen.
    Hij word nu ook regelmatig 's nachts wakker en dat kan hij soms ook wel 1 uur volhouden.
    Ik merk aan mezelf dat ik er ontzettend geïrriteerd van word omdat dit zich dus meestal 2 x op een dag voordoet.
    Als ik verhalen op internet lees houden kinderen het vaak geen 1.5 uur vol en ook geen 2 weken.. wat doe ik verkeerd? Ik wil ook niet aan zijn bed blijven zitten tot hij slaapt want hij vind dat alleen maar gezellig en gaat dus rustig zitten kletsen:).

Ik hoop echt dat iemand tips heeft:).

2. Loesje93

Loesje93 Actief lid

18 jul 2013
    116
    0
    0
    NULL
    NULL
    Phoee ik ken t, je gaat je er rot aan irriteren.
    beste manier tevens ook de moeilijkste.
    telkens weer terug leggen in bed en geen woord wisselen en hem ook niet aankijken....
    tis heel moeilijk en gaat veel tijd en energie inzitten maar je gaat het zo wel winnen...

succes

3. Eonah

Eonah Actief lid

7 feb 2011
    464
    0
    16
    Lelystad
    Het besre is inderdaad vol blijven houden, rustig proberen te blijven. Indien mogelijk iemand anders inschakelen als ke merkt dat je boos/gefrustreerd wordt.
    Vooral niet meewerken met spelletjes, niet lachen hooguit heel zachtjes met je vinger voor je mond ssst zeggen.

Bij onswas het ook het seintje om middag dutjes te verminderen!
    Enne hier ben ik uiteindelijk bijna 2 maanden zoet geweest tot ze weer bleef liggem hoor. Soms werkte het ook om aan te geven dat ze nu echt in bed moest blijven dat anders haar lampje uit ging omdat het echt tijd is om te slapen nu.
    Het is echt echt heeel lastig maar je kunt het! Wees sterk!

4. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Gaat hij 's middags nog naar bed? Misschien gaat hij daarom in de avond niet of moeilijker. .. hij is niet moe als hij dan naar bed moet. Probeer hem eens op te houden en kijken hoe het dan gaat (misschien wel iets eerder dan naar boven doen na het eten)

en hou het eens een paar dagen vol of om de dag of om de twee dagen even bij laten slapen 's middags.

Hier was in de avonden rommelen en niet naar hed gaan het teken dat de middagslaap eraf moest. En ik merkte dat hij soms nog een uur of twee uur lag te kletsen/zingen 's avonds.

5. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    hier was dat ook een teken dat het middagslaapje eraf ging.

6. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Het eerste wat ik dacht was idd: middagslaapje verminderen of stoppen.
    Je hebt dan vaak wel een overbruggingsperiode waarbij ze af en toe nog eens slapen, op drukke dagen bv. En dagen waarbij je vanaf een uur of 16 je kind moet wakkerhouden, maar met het goede gevolg dat hij om een uur of 19 lekker naar bedje wil!

7. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik gok ook de middagslaap eraf halen. Die overgangsfase is even lastig, geen vast ritme.

Hij lijkt niet moe te zijn aangezien hij wel actief blijft. Je kunt hem niet in slaap dwingen omdat jij het bedtijd vindt, hij moet wel moe zijn.

Probeer niet geïrriteerd te raken, hij pest je niet. Jij pest hem door hem maar terug te blijven leggen als hij niet moe is. Ik zou de middagslaap overslaan en hem dan om 18:30 erin leggen en zien hoe dat loopt.

8. YoungMama

YoungMama Bekend lid

20 jul 2012
    583
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!
    Hij is wel echt moe 's middags en 's avonds. Als hij tussen de middag niet slaapt is hij na het eten echt niet te genieten. Zal wel proberen om hem alleen in bed te leggen als hij naar de go is geweest en niet meer op mijn vrije dagen. Ben benieuwd of het dan beter gaat:)!

@ Carino, ik snap dat hij mij niet pest maar na zo lang terug leggen ben ik er wel klaar mee. Leerpuntje van mij om wat meer geduld te krijgen denk ik.

Als het na 2 weken nog hetzelfde is, zal ik de middagslaap wel helemaal eraf halen en idd wat Carino zegt wat eerder naar bed.

Thanks!

9. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Dat vind ik altijd het moeilijkste van opvoeden, zo veel geduld opbrengen en steeds weer bedenken dat ze opgroeien en niet expres dwarsliggen. Lastig he ;)

10. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ik zou zo jong niet meteen de middagslaap skippen. Misschien een keer proberen maar als je kind wel echt moe is overdag dan niet helemaal weghalen. Hier bekijk ik het per moment en als hij het nodig heeft gaat hij wel echt naar bed. Bij niet willen slapen en uit bed komen zijn wij altijd consequent geweest met terug leggen in bed. Dat hielp wel echt goed.

11. misa

misa Niet meer actief

Ik zou de middagslaap er zeker niet afhalen. Hij is net 2 (gefeliciteerd trouwens!). Ik ben van mening dat kinderen beter zo lang mogelijk door kunnen slapen smiddags. En natuurlijk is niet elk kind hetzelfde en moet je soms door een fase van slechter slapen heen.

Heeft je zoontje een groot bed? Misschien geeft hem dat een fijner gevoel? En een slaaptrainer? De philips mybuddy is erg visueel!
    En hoe is je bedritueel? Hoelang en hoelaat slaapt hij normaal snachts en smiddags? Hoe gek het ook klinkt, soms helpt het om de bedtijd te vervroegen. Dus ipv half 1, om half 12 of 12 uur maar bed. Ipv 19:00 uur, om half 7 naar bed. Een half uur voor het slapen heel rustig doen, boekjes lezen, niet meer rennen, gedempte lichten, enz.

Maar ik heb ook een meisje die dingen erg lang volhoudt, niet zoals de verhalen op internet..... ;)

Succes, het kan erg lastig zijn......... :)

Deel Deze Pagina