Zwanger worden via een donor ?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Flupske, 6 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flupske

Flupske Actief lid

24 jul 2016
    418
    0
    0
    🌏
    In het groen &#12775
    Hoi allemaal,

Helaas is mijn laatste zwangerschap uitgelopen in een miskraam, kort nadat ik er achterkwam dat mijn inmiddels ex al jaren vreemdging. Dit was allemaal behoorlijk heftig en heb hiervoor proffesionele hulp gezocht.
    Nu een tijdje therapie gevolgd en gaat al stukken beter, ben er nog niet maar het gaat de goede kant op :)

Vandaar dat ik dit topic start, de kinderwens blijft kriebelen maar een partner is voorlopig nog wel even buiten beeld, een vriendin begon over zwanger worden van donor en sindsien blijft dit onderwerp in mijn hoofd rondhangen..
    Ben heel benieuwd naar ervaringen van andere dames die mij misschien kunnen helpen om te oriënteren en een goed beeld te krijgen.
    Op internet word je dood gegooid met allerlei artikelen en websites en weet eigenlijk niet goed waar ik op moet zoeken.

Let wel, ik heb echt nog geen concrete plannen of iets, ik wil me gewoon oriënteren en kijken wat het allemaal inhoud en wat de ervaringen zijn. :)

2. Wasmand

Wasmand Lid

12 nov 2016
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi. Ik heb een dochter uit een relatie en ga nu beginnen voor een 2e kindje van een donor van cryos Denemarken

3. Flupske

Flupske Actief lid

24 jul 2016
    418
    0
    0
    🌏
    In het groen &#12775
    Hoi wasmand.. oh wat leuk!
    Waar haal jij zoal je informatie vandaan? 🙈

4. Wasmand

Wasmand Lid

12 nov 2016
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Op facebook zijn ook groepen voor BAM moeders.
    Als je op BAM zoekt

5. Flupske

Flupske Actief lid

24 jul 2016
    418
    0
    0
    🌏
    In het groen &#12775
    Ik heb geen Facebook

6. Flupske

Flupske Actief lid

24 jul 2016
    418
    0
    0
    🌏
    In het groen &#12775
    Ik zie heel veel mensen kijken op dit topic maar niemand reageert.. misschien was het gewoon een stom idee van mij om dit te plaatsen en kan ik het beter allemaal zelf doen

7. mamabri

mamabri Niet meer actief

Welnee, zo moet je niet denken. Ik denk dat de meesten gewoon nieuwsgierig zijn naar je openingsbericht, maar omdat ze er geen ervaring mee hebben, je niet kunnen helpen. Net zoals ikzelf dus.

veel succes met je zoektocht!

8. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Ik heb jaren geleden, toen ik nog alleen was en het klokje doortikte, overwogen om zwanger te worden met een donor. Ik ben toen in het Rijnstate ziekenhuis in Arnhem geweest. Had de eerste intake door een gynaecoloog achter de rug. Daarna moest ik nog naar een psycholoog, omdat je als alleenstaande blijkbaar 'gescreend' moet worden. Tijdens de intake en de wachttijd voor de pschycholoog heb ik mijn huidige man leren kennen en ben dus niet meer verder gegaan in dat traject. Ik begreep wel bij de intake dat er wel een aanzienlijke wachttijd was als je een donor via het ziekenhuis wilde. Weet niet hoe lang die wachttijden nu zijn. Maar misschien heeft dat ziekenhuis wel een informatiefolder die je kan opvragen of downloaden.

9. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Laat je niet uit het veld slaan omdat mensen alleen lezen meis.

Er zijn volgens mij best veel dingen te vinden als je zoekt op bam. Oftewel; bewust alleenstaande moeder.
    Daar kun je vast veel vinden.

Ik weet er weinig vanaf. Alleen dat je sperma nodig vent van iemand en dat je dat oo diverse manieren kan krijgen.

Succes!

10. PinkButterfly

PinkButterfly Actief lid

9 sep 2012
    441
    0
    16
    Wat zijn precies je vragen?

Momenteel zwanger van een kliniekdonor :) Ook heb ik het pad bewandeld van de internetdonoren maar ik merkte al snel dat ik niet helemaal in dat wereldje 'pas' ;)

11. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ik heb geen ervaring (daarom in de eerste instantie niet gereageerd) maar nu ik er over nadenk zou ik persoonlijk eerst kijken of ik er echt voor wil gaan, en dan pas het proces bekijken. Het proces is het ten alle tijden denk ik wel waard, maar ik zou voor mezelf eerst een aantal andere vragen beantwoorden, zoals "Vind ik het ok dat mijn kindje opgroeit zonder zijn/haar vader te kennen?", "Is mijn sociaal vangnet groot genoeg?", dan de financiën etc...

12. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ik heb ook gelezen en niet gereageerd omdat ik je vraag niet kan beantwoorden. Ik zou goed bij jezelf nagaan of dit echt is wat je wilt, of dat het een keuze is uit angst om niet op tijd een nieuwe vriend te vinden. Maar dat weet je alleen zelf. Ik kan me voorstellen dat ik het ook zou overwegen als ik geen vriend had. Ik wens je heel veel succes en sterkte met dit proces!

13. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Nee hoor helemaal geen stom idee.
    Maar elk topic heeft veel meer lezers dan reacties. Er zijn hier echt wel vrouwen die gebruik maken van een donor, dus hopelijk snel een reactie van een van hen

14. Sunshine33

22 aug 2016
    46
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik ben zwanger van een donor.
    Heb eerst overwogen of ik het financieel enz aan zou kunnen.
    Daarna gaan orienteren hoe ik aan mijn donor wilde komen. Donor bank via rijnstate, geloof 2 jaar wachttijd, of zelf een donor vinden, bekend of onbekend. Toen ik me ging orienteren op internet, zag ik een advertentie van een donor. We hebben gemaild, daarna een ontmoeting en bleek te klikken. Vond ik toch belangrijk. Daarna nog een maandje ofzo voor mezelf genomen en alles overwogen en besloten er voor te gaan.

15. Flupske

Flupske Actief lid

24 jul 2016
    418
    0
    0
    🌏
    In het groen &#12775
    Hoi dames

Bedankt voor de lieve woorden, het is echt dat ik vooral benieuwd ben naar ervaringen van vrouwen/dames die deze keuze hebben gemaakt, wat waren hun gedachten, hoe hebben zij de keuze gemaakt dat soort dingen.
    Zit zelf voornamelijk met de gewetensvraag, is het egoïstisch om een kind zonder vader op te laten groeien ?
    Diep van binnen voel ik wel dat een vader opzich niet perse in beeld hoeft te zijn om een kind gelukkig op te laten groeiten, maar ikzelf heb bijvoorbeeld super veel steun aan mijn vader gehad en mijn leven zou er echt een stuk anders uit hebben gezien zonder zijn wijsheid en levenslessen... Als jullie beetje snappen wat ik bedoel 🙈

Ook dingen als wat vertel ik mijn kind tegen de tijd dat het vragen krijgt ? Ik zou persoonlijk graag eerlijk erover willen zijn maar hoe vertel je zo iets ? Wat als hij/zij het volledig verkeerd opvat en met vragen en misschien identiteit issues komt te zitten ? Hoe ga je daar mee om ?
    En dan de donor, hoe benader je zo iemand ? Want een kliniek met die wachttijden lijkt me erg zenuwslopend maar via het internet zou ik het zelf denk ik best lastig vinden zo iemand te vertrouwen..
    Ik heb vaginisme dus met mijn ex deden we zelfinseminatie en om zoiets gewoon thuis te doen lijkt me wel het prettigst dus zou een donor via internet of iemand uit m'n kennissenkring voor mij de beste optie zijn mocht ik besluiten ervoor te gaan..
    Dat zijn de vragen waar ik het meeste mee in mijn hoofd zit want qua vangnet, hulp en financieel heb ik alles wat ik nodig heb.

Heb een middelmatig sociaal netwerk, voornamelijk familie en 6 goede vrienden die ik bijna dagelijks spreek en dan nog een hoop familie vrienden en kenissen die ik vaak spreek en waar ik ook altijd op terug kan vallen dus qua hulp zit dat ook wel goed net zoals financieel.. heb een vast contract bij het bedrijf van mijn oom en vlakbij zit een goede kinderopvang dus dat is opzich wel ideaal.

Maar zoals ik al zei wil me eerst nog goed inlezen en zo'n beetje allers erover weten voor ik een goede keuze kan maken, ga zo ook even op Google kijken op dat bam mam wat iemand hier zei.. vind dat wel een mooie naam bewust alleenstaand moeder

Voel je vrij om te vertellen over je ervaringen, welke keuzes vond je lastig en wat gaf uiteindelijk de doorslag om het wel of niet te doen ?

16. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Hier ook gelezen, maar geen ervaring. Ik denk wel dat het voor mij een serieuze optie zou zijn als ik geen partner had gehad. Mijn eerste gevoel zegt dan ook dat ik zelf wel een donor zou zoeken, en me niet afhankelijk zou willen laten maken van een ziekenhuis oid. Testen, kom nou, ik bepaal zelf wel of ik er klaar voor ben of niet.

17. Chilll

Chilll Bekend lid

13 okt 2016
    550
    187
    43
    Vrouw
    Hey Flupske,

Hierbij mijn ervaring. Samen met mijn vriendin zit ik nu ook in een KID traject, omdat wij beiden natuurlijk geen zaad hebben. (Ik ben ook een vrouw, voor de duidelijkheid ;) ). Op dit moment zitten we in de wachtweken van de tweede inseminatie. (Eerste was raak, maar werd een miskraam). Wij staan onder behandeling bij Isala kliniek Zwolle. We wilden graag een donor van een Nederlandse spermabank omdat deze goed gescreend zijn op erfelijke afwijkingen en dergelijke. Via internet weet je nooit hoe betrouwbaar iemand is. Een Deense donor heeft als voordeel dat je hierin echt zelf de donor kan kiezen die je wil. Maar het is heel duur, plus mocht ons toekomstige kind zijn afkomst willen weten dan kan dat via de Nederlandse spermabank.

De wachttijd voor een donor van een Nederlandse spermabank verschilt per kliniek/ziekenhuis. De huidige wachttijd zijn vaak wel te vinden op hun sites.

Ik snap heel goed wat je bedoelt hoor. Maar ik denk dan op mijn beurt: Wat je nooit gehad hebt, kan je ook niet missen. Natuurlijk zijn mannelijke figuren belangrijk in het leven van een kind, maar ik ben van mening dat dit niet perse een vader hoeft te zijn. Maar hier zijn de meningen over verdeeld, want ook ik heb wel reacties gehad van mensen die vonden dat wij ons toekomstige kindje tekort deden door hem of haar op te laten groeien met een vader. Ik ben het hier niet mee eens, maar ik heb weinig aan mijn vader gehad, misschien heeft het daar ook mee te maken.

Met deze reden hebben wij voor een donor gekozen van de spermabank. Als ons toekomstige kind oud genoeg is, kan hij/zij gegevens opvragen bij de spermabank over de donor en eventueel een kennismaking met de donor aanvragen.

Mocht je ervoor kiezen om een donor via internet te kiezen, daar zijn veel oproepen te vinden van mannen die zichzelf aanbieden. Maar wees hierin voorzichtig, want je weet nooit hoe veel kinderen een man al heeft verwekt en of hij eventuele erfelijke ziektes bij zich draagt. Ik heb hier verder geen ervaring mee omdat wij dit beslist niet wilden, vanwege bovenstaande redenen.

De wachttijden bij een kliniek verschillen per kliniek. Die in Zwolle was 1 jaar, waar hij in Groningen (waar we ook naar hebben gekeken) 4-5 jaar was. Bij de meeste klinieken/ziekenhuizen staat de wachttijd volgens mij ook wel op de site.

Over het alleenstaande moeder worden kan ik je dus verder helaas geen advies geven. Maar dat is ook een keuze die alleen jij kan maken, jij weet het beste of je het kan en of het in jouw situatie verstandig is. Ik vind dat je in ieder geval heel helder je vragen en overwegingen op een rijtje hebt, dus je maakt sowieso een weloverwogen keuze. In ieder geval veel succes gewenst met de keuzes die je hierin gaat maken, en mocht je verder nog vragen hebben stuur gerust een PB. :)

Deel Deze Pagina