Gezin/waakhond

Discussie in 'De lounge' gestart door Yellowstone, 8 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yellowstone

17 mei 2023
    89
    45
    18
    Wie o wie!

Ik zou volgend jaar zeer graag weer een hond willen.

heb 2 eisen

zou een zo goed als trouwe lieve gezinshond moeten zijn

én

een waakhond/hond waarbij ik mij veilig voel als ik over straat/bos oid loop.

Is dit reeel?

Een lieve hond thuis ,die in het bos bijv. Gromt als ik denk dat er wat loos is?
    (Al dan niet op commando)

denken nu aan
    Boerboel, herder of rotweiler….

Meer mensen die een combi hond hebben?

2. Linda86

Linda86 VIP lid

Wij hebben een Rottweiler, wel echt als gezinshond en hij is ook superlief. Juist ook voor de kinderen. Hij gromt verder niet als er wat is ofzo (denk ik, gebeurt eigenlijk nooit), maar mensen schrikken sowieso al snel als ze hem zien, dus ik ben niet bang dat er wat zou gebeuren als ik hem bij me heb.

Yellowstone vindt dit leuk.
  3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Ik ben opgegroeid met een rottweiler oude stijl (gecoupeerde staart destijds nog). Daar leerde ik mee lopen, hij ging naast me liggen (65kg charme) ik hield m vast en liep zo rond. Ging ik echter t poortje uit werd ik aan mn broekspijpen terug gehaald, net zachtjes bij t randje. :roflmao:

Als jij de baas kan zijn die zo'n hond nodig heeft kan t een dijk van een familie/waakhond zijn. Maaaaar (net als elke hond in mijn optiek) je moet wel investeren in training en dat stopt niet bij de puppycursus maar is ook thuis. Dr komt een moment dat ze gaan puberen en dan moet je wel ff opletten dat ze niet boven de kinderen willen gaan staan.

Duitse herder ook gehad, toen was ik ouder. Idem geweldig ras, werkt graag, lief en beschermend.

Rottweiler is wat eenkenniger in mijn ervaring wie de BAAS is, Duitse Herder is daar iets soepeler mee.

Ik zelf zou wegkwijlen bij een Duitse herder maar we hebben katten die daar anders over denken en mn man ziet t niet zo zitten.

4. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.690
    3.129
    113
    Vrouw
    Brabant
    Duitse herder hebben tegenwoordig allemaal zo'n aflopende rug. Echt zo zonde!

Hier wordt de volgende hond een Pyrenese berghond. God wat vind ik die honden prachtig.
    Zijn in karakter super lief maar niemand komt in je buurt of in je huis ;) plus niemand durft meer in je buurt te komen en als je je niet veilig voelt met zo'n hond naast je dan voel je je nooit meer veilig :p

Yellowstone en Maan14 vinden dit leuk.
  5. Treezebees

Treezebees Actief lid

4 mrt 2023
    310
    427
    63
    Vrouw
    Wij hebben een Mechelaar. Super intelligent beest en als je ze goed opvoed ook een zalige familiehond. Moet niet die uit werklijnen kopen die hebben teveel bloed. Als we gaan wandelen houdt mijn dochter van 4haar aan de leiband. Naar ons is ze de braafste van al. De buren maken deel uit van haar familie zo heb je geen reactie naar hen toe. Maar iemand anders moet niet langs het huis wandelen.

6. Sunflowerr

Sunflowerr Bekend lid

19 aug 2021
    615
    517
    93
    Vrouw
    Chowchow. Verdiep je wel goed in het ras, ze hebben een goede opvoeding nodig. Tegen hun familie zijn het de meest loyale honden wat je tegenkomt. Buitenstaanders moeten ze absoluut niks van hebben. Ze zien er schattig en knuffelbaar uit, uiterlijke schijn bedriegt. Maar nogmaals, tegen hun familie zijn het absoluut de meest lieve honden wat het geeft.

7. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.690
    3.129
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar die zijn vaak helemal niet leuk naar andere honden. Dus lekker relaxt een boswandelingetje gaan maken gaat met een chow chow niet op.

lorreke en Yellowstone vinden dit leuk.
  8. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw
    Wij hebben een boerboel, een ontzettend lieve hond die niet wijkt van de zijde van de kinderen. Wanneer we in het bos gaan wandelen blijft ze bijvoorbeeld naast de kinderwagen of (tegenwoordig) loopfiets van de jongste.
    Wanneer er iemand het erf op komt slaat ze meteen aan, we hebben dus ook geen deurbel :p Bij bekenden blaft ze anders of gaat ze janken als ze geen aai krijgt :roflmao:

Ze luistert ook echt heel goed. Soms ging ze er nog wel eens vandoor uit enthousiasme (sprong wel eens over hek - nu een hoger hek geplaatst) maar zodra je haar roept, keert ze per direct om.

Wel is het een heel actieve hond die nooit stil zit, dus je moet er wel de tijd/ruimte voor hebben. Wij hebben een groot erf waarvan we de helft voor haar hebben afgeschermd. De kinderen spelen er ook gewoon bij op hetzelfde stuk gras, fietsen, rennen, schommelen.

9. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Misschien een witte herder? Onze heeft een mooie rechte rug en is echt een superlieve gezinshond. Ziet er wat minder "eng" uit dan een Duitse herder.

10. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.469
    113
    Wij hadden vroeger een hond die aan die omschrijving voldoet. Dat was een Dobermann. De opvoeding is hierbij wel super belangrijk! Je moet duidelijk de roedelleider zijn en de regels bepalen.

11. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Misschien niet je eerste gedachte, maar wij hebben 2 donkerbruine labradors met lichte ogen (in het donker zie je ze dus niet of alleen de ogen). Zodra er een onbekend iemand 1 stap in de tuin doet beginnen ze hard te blaffen, nog 1 stap verder en ze beginnen heel hard te grommen. Voordat de deurbel gaat weet ik dus al dat er iemand aan komt lopen. Paar jaar geleden begonnen ze ineens heel hard te grommen bij de achterdeur, uiteindelijk toch die deur maar even open gedaan, renden ze naar de poortdeur en begonnen daar nog harder te grommen en afwisselend te blaffen. Bleek poging tot inbraak te zijn bij de achterburen.
    Mijn man liep laatst s nachts rond 2u met ze buiten, en toen kwam er een man hem tegemoet lopen, die hem al heel apart aan zat te staren, en echt recht op hem af liep (erg brede straat, man liep rechts, man eerst links, maar toen ook ineens rechts), op dat moment gaan beide honden ineens voor mijn man staan en beginnen heel hard naar die man te grommen. Die man ging dus spontaan weer op zijn eigen helft lopen, en keek weet gewoon voor zich uit. Nadat mijn man hem gepasseerd was en hij een paar meter verder was gelopen, draait die man zich ineens om en wil naar mijn man sprinten, de honden waren sneller en sprongen weer voor mijn man en begonnen weer hard te grommen. Uiteindelijk is deze man door gelopen en heeft mijn man geen 'last' meer van hem gehad.
    Zijn dus prima waakhonden en uiteraard ook super lieve gezins honden. Want om dat laatste staan labradors natuurlijk vooral bekend.

lorreke, Ysabella, Anouk2005 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
    Wij hebben een Berner Sennen, en waaks naar vreemden en een heel lieve lobbes waar we alles mee kunnen doen.

13. Sunflowerr

Sunflowerr Bekend lid

19 aug 2021
    615
    517
    93
    Vrouw
    Ligt volledig aan de opvoeding. Meerdere chows gehad wat prima door het bos konden wandelen. ALS ze zin hadden. Wat een Chow niet wil, dat doet ie namelijk niet

14. Butchke

Butchke Niet meer actief

#14 Butchke, 9 aug 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 aug 2023
    Wij hebben 3 boerboels gehad, 1 reu en 2 teven. (Niet tegelijkertijd)

En je moet echt geluk hebben met het karakter. Wij hebben 2 boerboels gehad die helemaal geen vreemden accepteerden dus ook geen buurman van verderop, 1 was een goedzak en lieverd maar absoluut geen waakhond.
    Ook de omgang met andere honden ging niet altijd goed ondanks alle trainingen en cursussen/gedragstherapie.

Bij een boerboel is het belangrijk dat je echt een goede fokker met veel ervaring zoekt en stambomen afgeeft. Er zit enorm veel verschil in de bloedlijnen en karakters. Ook kampt het ras met afwijkingen aan heupen en knieën. Belangrijk om te checken of ouderdieren hierop getest zijn . Vrienden van ons fokken al 25 jaar met dit ras vandaar dat wij inmiddels ook veel ervaring hebben met het tijdelijk opvangen van boerboels die weer door hun baasje worden gedumpt omdat ze bijv. toch te pittig blijken te zijn. Maar zelf ooit nog een boerboel nemen als eigen hond doen we niet meer. ;)

Een van de vereisten is veel plek/flinke grote tuin/erf, geen standaard Nederlandse achtertuin. Daar wordt een boerboel niet gelukkig!!!! Daarnaast heel veel tijd. Vergis je ook niet wat goed voer kost, zo'n beest eet nog al wat:eek::D
    Wij zaten al gauw aan 100-125 euro per maand met onze reu (kvv icm speciale brokken).

Asil en Yellowstone vinden dit leuk.
  15. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

21 nov 2020
    3.133
    3.212
    113
    Vrouw
    Mijn ouders hebben al meer dan 45 jaar Duitse herders. Heel trouw naar hun roedel (het gezin), maar ook heel waaks. Goede training en opvoeding is essentieel.

Anouk2005 en Yellowstone vinden dit leuk.
  16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.184
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wat ik me afvraag waarom wil je een hond die waaks is wanneer je over straat/ bos koopt?
    Ben je bang/ angstig?
    Ik vind wel dat wanneer je voor een bepaald ras kiest dat je ook de kennis moet hebben om dit ras op te voeden. Er tijd in wil steken en jij de baas bent over de hond en niet andersom.
    Wij hebben zelf een blonde labrador reu van bijna 40 kilo en is de grootste goedsul die je maar kan verzinnen maar hij schrikt wel degelijk af met zijn imposante voorkomen. Geen idee wat hij zal doen bij onraad maar ik durf gerust met hem in een afgelegen gebied te lopen. Natuurlijk moet je een labrador ook opvoeden maar bij een ander ras heeft het net weer een andere tactiek nodig en ik zou dat niet kunnen en niet willen temeer ik met veel rassen niks heb.

Paardenbloem, tumtummetje, Vulpen en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Ja terwijl dat voor die heupen ook niet echt lekker is denk ik dan. De onze was een kruising tussen een werk en een dressuurhond. Kwam "iets" hoger uit dan bedoeld.

Vlak bij de school van mn dochter heeft een man een kruising tussen een mechelaar en een duitse herder. Beetje "the best of both worlds" dan is die rug gelukkig al wat minder aflopend. Mooie combi in elk geval.

18. Knuffelmonster

Knuffelmonster Bekend lid

15 nov 2014
    792
    285
    63
    Wij hebben een Sint Bernard gehad. Super knuffelig en lieve gezinshond. Echt een goedzak. Door z’n grootte schrikt ie sowieso al af maar als ze het niet vertrouwde ging ze ook echt voor je staan en je beschermen. Dat hadden we van tevoren niet gedacht.

Onze laatste was een labrador maar die deed echt niks haha. Die rende zelf weg als ze het niet vertrouwde, ze ging eerder achter je staan. Wel super lief!

We zijn nu aan het oriënteren naar een newfoundlander.

19. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.690
    3.129
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het staat zelfs in de rasbeschrijving :rolleyes:
    Een niet sociale hond met een sterk koppig karakter :rolleyes:

20. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.750
    113
    Vrouw
    Persoonlijk, vind ik de 3 rassen niet per se rassen waar je als beginner aan moet beginnen.

Herder dan op 1, Rotweiler 2 maar Boerboel op 3.

Maar eerlijkheidshalve, met goede training kun je van elke hond een waakzame liefdevolle hond maken, maar dit is vrij intensief en moet je ook maar tijd voor hebben.

Misschien een Belgische malinois. Maar ook deze moet goed getraind worden.

De grootste en liefste hond met aanzien is naar mijn idee een Ierse wolfshond. Maar daar moet je maar weer net de ruimte voor hebben.

Paardenbloem en Butchke vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina