Hoi allemaal, Ik heb een rare vraag Mijn vriend heeft ongeveer 3 jaar lang geen ziektekosten gedeclareerd, wel betaald. Weten jullie of hij de ziektekosten alsnog kan declareren?
Het zal toch wel. Ik heb ook wel eens een tandartsrekening ruim een jaar later opgestuurd, kreeg het gewoon vergoed. Gewoon proberen dus. Ik denk dat hij wel minder vergoed krijgt dan een paar jaar geleden aangezien de vergoedingen natuurlijk veranderd zijn.
Je bedoeld rekeningen die je hebt voorgeschoten? Die moet je binnen het door de verzekering gestelde termijn insturen anders kun je fluiten naar je centjes. Dit kun je terugvinden in je voorwaarden.
Inderdaad, even navragen bij je verzekeringsmaatschappij. Die kunnen je meer vertellen dan wij denk ik.
Ik heb wel gezocht in de voorwaarden (internet), maar kon niets vinden. Er stond alleen zo snel mogelijk. Hij is altijd zo druk en aangezien het nooit een prioriteit was heeft hij er nooit iets mee gedaan. Hij zit bij Ander Zorg.
bij achmea toen ik er nog werkte kon je tot 5 jaar terug declareren. geen idee hoe het nu is, werk er al een paar jaar niet meer.
Ik weet het wel, and you're in luck. Je hebt in principe tot drie jaar de tijd een nota in te dienen. In het Burgerlijk Wetboek staat: Boek 7: Artikel 942 BW Op grond van een dwingende bepaling is bepaald dat een verzekerde tot drie jaar na het ontstaan van de behoefte aan zorg een vordering bij de verzekeraar mag indienen. In de praktijk betekent dit vanaf het moment dat zorg wordt afgenomen. (Een dwingende bepaling wil zeggen dat de verzekeraar hier niet ten nadele van de consument mag afwijken.) Wel staat er een bepaling in de wet (Boek 7: Artikel 941, lid 2 tot en met 4) dat een verzekerde verplicht is binnen een redelijke termijn alle inlichtingen en stukken te verschaffen die van belang zijn om de uitkeringsplicht van de verzekeraar te beoordelen. De verzekeraar mag een verplichting in de polisvoorwaarden opnemen om de nota's binnen een bepaalde termijn in te dienen en consequenties verbinden aan de overschrijding van deze termijn. Zo'n consequentie kan zijn dat het recht op uitkering van de schade beperkt wordt of helemaal vervalt. Je krijgt dan een nota maar gedeeltelijk of niet vergoed. Een verzekeraar mag de consequentie alleen toepassen als hij kan aantonen dat hij in zijn redelijk belang is geschaad (dus schade heeft geleden). Hij moet de door hem geleden schade wél van geval tot geval aantonen, toegesneden op de feiten en omstandigheden Een vordering binnen drie jaar in zijn geheel afwijzen om de enkele reden dat de polisvoorwaarden dat aangeven als consequentie van de termijnoverschrijding mag nooit. Dit is strijdig met het Burgerlijk Wetboek en daardoor is zo'n voorwaarde nietig (niet geldend).