ik heb geleerd dat je op je energierekening kan bezuinigen. ik ga nu echt zuiniger om met gas en stroom en water. Tochtstrippen plaatsen overal scheelt al enorm! overdag als de zon schijnt probeer ik de warmte op te vangen door rolgordijnen e.d. open te trekken, zodat de zon in mijn woonkamer schijnt het zijn kleine dingen, maar ze werken echt TV van standby halen is ook zo'n klein dingetje, pc afsluiten als je het niet gebruikt e.d. de energie rekening kan soms behoorlijk aantikken maar met kleine verbeteringen kan je er wel wat uithalen de energierekening is 1 van de weinige rekeningen die je zelf kan verbeteren, zorgverzekering is een vast bedrag per maand bedoel ik er mee dus alleen jammer van de BTW en energiebelasting die er ook bij op wordt geteld, de overheid weet wel hoe ze het moeten spelen... BTW over energiebelasting betalen... hoe bedenken ze het
Ik haal vaak afgeprijst vlees en stop dat dan direct in de driepvies. Scheelt soms de helft! Wasmachine korter laten centrifugeren, scheelt een hoop energie Probeer eens de helft van de hoeveelheid shampoo te gebruiken, vaak gebruik je veel te veel. Zo kun je 2x zo lang ermee doen. Regelmatig je verzekeringen nachecken of het niet ergens goedkoper kan. Spullen die je weinig/niet gebruikt op marktplaats zetten
Om eerlijk te zijn vind ik 85 euro best veel voor 3 personen, en al helemaal als je bewust probeert te bezuinigen. Wij zijn ook met z'n drieën en geven per week vaak lang niet zoveel uit, terwijl we niet altijd bewust zuinig aan proberen te doen. I.i.g, hier wat tips: * Vang het koude water op wanneer je de douche aanzet, dit kan voor iets anders gebruikt worden * Niet met lopende kraan afwassen/tanden poetsen * Eet vaker vegetarisch, bv. ei of peulvruchten (geen dure vegaburgers want dan kom je alsnog op zowat hetzelfde uit) * Kook voor 2 dagen * Gebruik een stoompan en doe onderin de groenten en boven de aardappels, of andersom. Scheelt een hele warmtebron en dat minimaal 20 minuten lang * Macaroni koken: Laat het geheel slechts één minuut koken en doe de deksel erop. Na 10 minuten (of hoe lang de verpakking aangeeft dat het gekookt moet worden) is het gewoon gaar! Dit kan ook met rijst, maar dan is de wachttijd 1,5x de normale kooktijd * Verklein gewoon je porties eten als je aan de ruime kant eet * Kook vooral met basisproducten. Al die mixjes en pakjes (die waarschijnlijk niet eens gezond zijn) maken het allemaal onnodig duur * Drink water tussendoor i.p.v allerlei frisdranken * Maak je eigen wasmiddel met sunlight zeep en soda (even op googlen) * Gebruik een half velletje keukenrol per keer, voor de meeste dingen is dit ook wel genoeg * Kijk of al die dure schoonmaakmiddelen echt nodig zijn; je hoeft echt geen antikal en dergelijke te gebruiken, schoonmaakazijn ontkalkt net zo goed (of misschien zelfs beter) en is daarbij beter voor je handen en het milieu. Zo zijn er nog tal van andere goedkopere schoonmaakmiddelen * Babydoekjes kan je prima zelf maken. Google er eens op (of zoeken op YouTube naar filmpjes hiervan). Je kan bij alleen plasluiers thuis ook gewoon verschonen met een washandje en water
Ik laat hem juist langer centrifugeren. Dus nadat ie klaar is, zet ik hem alsnog op centrifugeren op bv. 1400. Het droogt dan veel sneller dan normaal. Bij de meeste mensen maakt dat een droger dan echt onnodig en dat lijkt me ook erg besparend : ). Ik doe het vooral om vocht in mijn huis te voorkomen. Bovendien vind ik de was frisser ruiken wanneer het zo snel mogelijk droog is. Eigenlijk verbruikt de wasmachine het meeste energie met de temperatuur van het water, dus ik probeer daar dan juist weer op te letten. Wassen op 30/40 graden en 2x centrifugeren is dus goedkoper dan wassen op 60 graden en 1x centrifugeren op een laag toerental.
bel met skype dat is gratis niet zo lang douchen ga vaker op de fiets was vaker op 30 graden eerst warme sokken en trui aan voordat je de kachel aan zet drink thee/koffie ipv frisdrank
* Telefoonabonnement overschakelen op sim only zodra je kan. Dat scheelt hier zoveel! Oke je hebt dan misschien soms het ongeluk dat je even een rot-toestel heb maar zodra je spaargeld er aan uit wilt geven kun je een goed toestel kopen. Anders betaal je jaren aan een toestel dat halverwege je abbo kapot gaat! * Wanneer je dicht bij de grens woont (belgie of duitsland) kijk daar eens wat de winkels bieden. Wij wonen erg dichtbij de grens met Belgie en rijden dus zo binnen 15 minuten naar Stabroek.. Daar zit Colruyt en die is met heel veel dingen spotgoedkoop en dat altijd! Komt qua vers erg dicht bij de prijzen van Lidl in de buurt maar geloof het of niet, ze zijn nóg goedkoper. Tevens staan de koelproducten (groente +fruit, yoghurt, salades, beleg) daar in een lagere temperatuur opgeslagen met als fijne bijkomstigheid dat bijv. je bakje champignons aangebroken of niet (koel bewaard) hier vaak wel 2 weken goed blijft!! * Wij zijn sinds 1,5 maand overgestapt naar 1 keer in de maand grote boodschappen doen. Omdat ik (nog) geen rijbewijs heb gebeurt dit op de 1e zaterdag nadat het loon binnen is. We hebben in word een lijst gemaakt van wat we graag in huis willen hebben in welke hoeveelheid. Deze lijst nemen we samen door en kijken zo wat er op is en wat niet. Dan rijden we naar diverse (we hebben nu eigenlijk 3 a 4 vaste favorieten) winkels en halen dus 1 maand voorraad van pakken drinken, billendoekjes, jam, chocopasta, kokosbrood, pindakaas, paar potten groenten, blik soep, broodjes (die we in de diepvries gooien), afbakstokbrood, thee, koffie, suiker, melk, sojamelk, zakken wedges, rosti, pangerechten, vlees etc. etc. * Brood; Wij zitten toevallig vrijwel aan deze vast ivm allergie van ons dochtertje (en mijn allergie) maar hij is ook errug goedkoop! Bij AH 3 broden voor 2 euro met de keuze uit wit, bruin of volkoren. Wij halen ze nu per 9 en vriezen ze in.. Doordat we andere boodschappen 1 keer p. maand halen kan ik dus halverwege de maand bijv nog eens om 9 broden rijden op de fiets. Maar hoef ik geen zware dingen meer mee te sjouwen. * Let erg goed op aanbiedingen, ook of ze wel zo goedkoop zijn als ze lijken! * Aldi is duur geworden mensen, kijk eens bij AH huismerken of C1000 (is veelal hetzelfde huismerk maar scheelt soms wel in prijs) of Lidl zijn aanbiedingen zijn geweldig gewoon! * Benzine; Houd in de gaten wanneer je tank een eindje leger raakt wat de prijzen doen.. En tank desnoods pas op het laatste moment (niet te gek natuurlijk zodat je zonder komt te staan) maar ik bedoel als de prijzen echt niet dalen of nergens goedkoper zijn.. In het weekend staan ze over het algemeen hoger dus pas hier mee op! * Luiers; Blijf vergelijken zeker als je kindje tegen meerdere varianten kan!! Ons dochtertje kon vanaf geboorte eigenlijk alleen tegen kruidvat huismerk.. Heel apart dit had mijn moeder hetzelfde met mij toen ik klein was. Ik heb eens pampers geprobeerd en dat ging redelijk met haar huidje maar het was niet mijn favo luier.. Tot kruidvat pas geleden zijn pakken wijzigde en zijn prijs fors verhoogde, toen ben ik verder gaan kijken. AH huismerk was toen een van de goedkoopste en ze werkten wonder boven wonder perfect!! en vorige week liep ik toch in de AH voor een aanbieding, waren de huggies 1+1 gratis, deze waren nu dus nog goedkoper dan het AH huismerk pak.. scheelde zo'n 5 ct. per luier.. Dus die heb ik flink ingeslagen.. * Bijhouden wat je uitgeeft.. Wat wij nu sinds ons nieuwe systeempje doen is na de boodschappen alle bonnetjes overschrijven.. Waarom niet gewoon de bonnetjes bewaren? Punt 1 winkels als AH of c1000 zetten lang niet altijd alles duidelijk op de bon, na 2 weken weet je dus echt niet meer wat die afkorting betekend. Wat doen we? We zetten ze allemaal over in een groot kladblok. Voor ons niet echt een extra grote klus want ik scan namelijk voor GFK consumerscan (bijna) al mijn boodschappen en weet zo dus ook de hoeveelheden prijzen etc. Zo halen we veel voordeel we zien namelijk wat we hebben gekocht en wanneer.. Achteraf kun je zien wat het kostte en of het misschien onzin is geweest of teveel geld uitgegeven.. Ook zie je het als het bijv. ergens anders goedkoper is als je het de volgende keer koopt.. Zo viel mij ook deze keer weer iets op.. Namelijk dat de chocopasta per pot 50 ct duurder was bij lidl dan bij AH.. Oeii Met deze manier van boodschappen doen en eten maken zitten wij niet vast aan weekmenu's perse.. Wat we gewoon niet prettig vinden, maar we kunnen wel bijna altijd alles koken wat we willen ook van recept.. Gewoon omdat we veel in huis hebben en voor het bedrag waarvoor we boodschappen doen is dat echt super! Wij kijken de dag van tevoren of de ochtend wat we gaan eten en leggen dan vlees uit de vriezer..
Ik bedoelde het ook meer als je geen droger gebruikt. Ik vind het heerlijk om het nat buiten te hangen. Dan zit er een lekkere frisse geur aan.
Buiten dat wij ook een keer in de week boodschappen doen maak ik altijd een berekening in mijn hoofd als we eens naar de markt gaan of wat dan ook zodat ik bijvoorbeeld max 25 euri uit wil geven. Dit helpt mij heel erg om geen impuls aankopen te doen. Zo houd ik geld over. Als ik dit niet doe is 100 euro niets om even wat te lunchen en een kleine boodschap of wat kleding te kopen. Oh en cadeautjes in voren kopen scheelt mij ook veel geld. En ik koop ook altijd in januari wat nieuwe snuisterijen voor kerst dat jaar ... alles in de aanbieding en ik ben toch niet van de de moderne up te date producten!
Goed topic Een paar dingen die hier wel geld besparen; - loop je verzekeringen na en schrap al het overbodige. Als je weinig zorgkosten hebt kan het (heel) veel schelen om je eigen risico op te hogen. Ik heb toevallig gisteren nog mijn aanvullende pakket gezinsplanning eraf gehaald, niet meer nodig en scheelt me 10 euro in de maand. - loop elke week de folders na op aanbiedingen van producten die je gebruikt of nodig hebt. Zo heb ik 2 weken geleden Davitamon kauwvitamines voor mijn oudste 1+1 gratis kunnen inslaan. Dat is eigenlijk altijd 2+1 als ze in de aanbieding zijn maar nu was het 1+1. Ben voor een jaartje weer voorzien. Zelfde met babydoekjes; bij de Etos is het af en toe 12 pakken voor 10 euro, goedkoper kan ik ze niet vinden en ze zijn nog fijn ook. - Fruit en groenten koop ik eigenlijk altijd bij de Lidl, hier veel goedkoper dan de markt (zal per markt verschillen overigens) en zeer goede kwaliteit. Vaak ook hele goede aanbiedingen, bv 500 gram sperziebonen voor 39 ct - Als je (man) rookt; shag is veel goedkoper dan gewone sigaretten. Stoppen is natuurlijk nog goedkoper, maar goed, mannen En niet om geld te besparen maar wel voor de leuke extraatjes; ik kijk elke dag even op gratiz.nl voor gratis producten, prijzenzolder.nl voor prijsvragen (heb toch al een keer een waardebon van 250 euro voor kleertjes.com gewonnen dus zeker de moeite ) en ik ben ingeschreven bij opinionbar.com (enquetes die 1 euro per keer opleveren) en GFK Consumerjury (waarbij je punten spaart die je in kan wisselen voor VVVbonnen).
Er is laatst een onderzoek gedaan dat je het beste bij 1 supermarkt boodschappen kan doen. Het is namelijk zo dat je dan niet in de verleiding komt voor andere aanbiedingen die je dan nog even mee pikt
wat ik vaak doe met de tijden van 5dec/kerstdagen , dan hebben ze veel van die cadeaudozen van geuren - en bad/douche etc. Die zijn in die periode vaak 1+1 gratis dan koop ik er aan aantal voor verjaardagen van kennissen of mensen waar we wel op verjaardag gaan maar niet vaak zien,dus als simpel cadeau dan heb je het maar in huis en heb je niet eens een maand dat je ook nog een cadeau moet kopen. brood halen wij voor de hele week en dan per pakjes in de vriezer, vers brood blijft lekkerder natuurlijk maar ik vind het wel voordeliger aangezien we vaak weggooide
Oh ja en loop ALTIJD je bonnetjes even na voor de winkel uitloopt. Het klopt zo vaak niet! Vooral bij de AH vergeten ze de helft van de tijd 35% stickers, Jokers of aanbiedingen aan te slaan. En laatst bij de Trekpleister had ze een product dubbel gescand terwijl ik er maar eentje had. Als je het thuis nakijkt heb je vaak geen zin meer om terug te gaan.
-Krant en tv gids afschaffen en op i net lezen. - Alleen handdoeken en beddengoed in de droger, de rest gewoon aan de waslijn. - Grootverpakkingen wasmiddel, luiers, billendoekjes en in de aanbieding flink inslaan - Alleen volle (vaat)wasmachines laten draaien - boodschappen eens in de week doen en bij de aldi inslaan en de verse dingen of de overige dingen bij een andere (duurdere) supermarkt - veel spulletjes op marktplaats verkopen en kopen thermostaat laag zetten als je weg bent of ruim voordat je naar bed gaat ( het is echt niet ineens "koud") - thermostaatkraan en zuinige douche kop - eigen huismerk produkten ipv merk - tanken op zaterdag ( scheelt bij ons een paar cent per liter) - geregeld overstappen van ziektekostenverzekeraar of energieleverancier: is een bepaalde maatschappij het ene jaar het goedkoopste, hoeft dat het volgende jaar niet weer zo te zijn!) - bij de aanschaf van dure apparaten kieskeurig.nl raadplegen waar het produkt het goedkoopst te krijgen is, kan soms meer dan 100 euro schelen Ben best een miepkniep geloof ik.....
En wat betreft kadootjes; iets lekkers wat je zelf gebakken hebt en mooi inpakt (bijvoorbeeld fudge gevuld met noten en marshmellows in cellofaanfolie met een strik eromheen) is ook een prachtig kado. En wat ik ook altijd doe is eerst even op Marktplaats kijken of hetgene wat gevraagd is ook tweedehands te krijgen is. Zo heb ik weleens een boek in nieuwstaat voor de helft van de prijs kunnen krijgen. Is wel een klein beetje een gok natuurlijk omdat je op de foto niet altijd kan zien hoe het eruit ziet, maar het is de moeite waard om in ieder geval even te kijken of er wat is.
Maar er zijn ook mensen die niet in de verleiding komen en zich gewoon aan alleen het lijstje houden (zoals mijn man, die hier degene is die boodschappen doet)! Dan scheelt het wél weer. Wij houden precies bij wat bij AH, en wat bij Lidl goedkoper is bv. Wanneer een product gemiddeld 10 cent bespaart dan tikt dat per jaar behoorlijk aan... Denk dat je daarmee uiteindelijk wel honderden euro's bespaart.
Ik maak trouwens ook vaak vegetarische worst zelf, ofwel in de oven (au bain marie) of in de stoompan. Iedereen die 'm proeft vindt 't heerlijk.
Kun je een paar dingen noemen die bij de AH goedkoper zijn dan de Lidl? Ben ik wel benieuwd naar. Ik koop zoveel mogelijk bij de Lidl omdat ik ervan uit ga dat ik daarmee bespaar (bij verse producten is dat ook wel zeker zo) maar ik ken met name de prijzen van houdbare producten niet echt uit mijn hoofd.
leuk topic ik doe mee dat op gratiz.nl doe ik ook elke dag ff kijken en ik bestel heel veel en soms moet je eerst kopen dan bon op sturen ik doe t altijd vind t super,koop dus haast nooit tandpasta ga verder ook vaak na de action.lidl.aldi en tank op donderdag als de TANGO dolle donderdag heeft scheelt 3-10 cent ligt aan de prijs op dat moment
Kan dat bij de abn ook dat je een gezamenlijke rekening hebt en een betaal rekening? kan je dat ook online regelen! Mijn man zit bij de abn en wij hebben allebei een pasje! Vindt het wel handig als je een betaalrekening heb en een gezamenlijke rekening!
Wow, wat een hoop goede tips heb ik al gelezen!! Veel doe ik al, maar lees ook zeker veel tips waar ik nooit bij heb stil gestaan. Ik ga denk ik maar even een lijstje maken met de tips die nuttig kunnen zijn voor mij Dat van die cadeautjes vooruit kopen vind ik trouwens ook wel een hele goeie! Soms hebben wij wel voor 80,- cadeautjes in 1 maand!! Pffff... Echt super!! En ben blij dat we elkaar zo kunnen helpen, zo heeft iedereen er wat aan. Dus... blijf tips plaatsen mensen!! Ik kan zelf zo gauw even niks bedenken wat nog niet genoemd is, maar als me iets te binnen schiet zal ik het plaatsen!