Hoi, Ik heb een oproep van de HA gekregen om de inenting tegen de mex. griep. ik moet 2 keer een prik laten zetten. Ik behoor tot de risicogroep omdat ik 4 mnd zwanger ben. ik weet niet wat ik moet doen, omdat de bijwerkingen van de prik nog niet bekend zijn? wie heeft er nog meer een oproep gekregen en wat doe jij? Liefs, Kiezel
Ik heb geen oproep gekregen.. nu lees ik ook dat dat niet hoeft. Maar heb zelf nog geen idee ook of ik het wil. Ik kom niet veel meer buiten de deur omdat ik verlof heb.. maar het is toch wel fijn om gevaccineerd te zijn dat de kleine straks ook nog beschermd is. Moet toch in het ziekenhuis bevallen en stel dat er net iemand is ermee.
ik lees mee heb ook de oproep gehad maar weet niet of ik er wel goed aan doe wat zijn de voor en nadelen weet dat er een kans is op vroeg geboorte maar als ik de 2e prik moet hebben ben ik al ruim 37 weken dus dan spreek je ook al niet meer over vroeg geboorte twijfel twijfel al om
Ik heb de oproep nog niet binnen, als ik hem wel binnenkrijg ga ik hem zeker weten NIET ophalen, ik vind de risico`s die ik mijn kleine meegeef te groot, heb veel rondgekeken overal en er zit behoorlijk wat rommel in, wat zowel voor mij als de kleine helemaal niet goed is. iedereen moet natuurlijk voor zich zelf weten wat die doet, iedereen kan wel roepen het is veilig, maar daar ben ik lang niet van overtuigt, ik ben een gezonde jonge zwangere vrouw, een griepje kan ik wel hebben mocht ik dat krijgen, ik ben 30/3 zwanger en ga ook in het ziekenhuis bevallen. er loopt al een topic over de mexicaanse griep overgens.
Zelfs de gezondheidsraad zegt niet dat het veilig is. Zij zeggen dat ze niet voldoende hebben kunnen testen, en geven daarom geen advies, maar geven alleen aan dat de vaccinatie beschikbaar is voor zwangere vrouwen. Ik weet het ook echt nog niet, mijn gyn zei zeker doen, maar ja dat is makkelijk gezegd. Zij volgt alleen het protocol van de vakgroep maar op, maar ik moet beslissen over mijn kleine.....
Vandaag nog nagevraagd bij mijn vk en die raadde het sterk af! Ze weten nog niet wat het doet op de lange termijn, want daar is het niet lang genoeg op getest. Griep zelf is mild, het grootste probleem voor ons is dan longontsteking en daar kan je dan wat tegen krijgen, zegt ze.....
Hm hier ook. Niet alleen omdat ik zwanger ben maar ook diabetes en vorm van astma. Vandaag aan de gyn gevraagd die raad hem aan. En zegt niks over risico voor de kleine, volgens haar is het 'veilig'. Tja ik weet het echt niet. Vind het erg moeilijk.
Van wat ik dan weer begrepen heb is die longontsteking helemaal niet goed te behandelen, en daarom ook zo risicovol? Kan je zien he, ze weten het zelf gewoon niet, iedereen zegt maar gewoon wat volgens mij. Hoe ze dan verwachtten dat wij een weloverwogen keus kunnen maken weet ik niet hoor....
Het ligt eraan wat voor een longontsteking je krijgt. Is het een virale dan is die niet te bestrijden...dat zijn die mensen die op intensive care komen en aan de ademhalingsapparatuur gaan en dan mogelijk sterven. Is het een bacteriele longontsteking dat kan je antibiotica krijgen. Het is gewoon jammer dat ze niet meer info weggeven over de mensen die het krijgen, wat precies hun situatie was enzo, erge astma, milde astma, kregen ze allemaal longontsteking, was het bij allemaal viraal. Je krijgt gewoon de info niet dus je kan het niet afwegen en een goed geinformeerde keuze maken. Het is super balen allemaal. Charlie
Gisteren heb ik de gewone griepsspuit gehaald en meteen gevraagd aan de assistente of ik dat nu wel of niet moet doen die van de mexicaanse griep zei zeiden juist weer dat het wel verstandig is! en dat alles zwangeren vrouwen die de 12 weken voorbij zijn een oproep zouden krijgen? pfff nou weet ik het ook niet meer hoor.... Ik heb wel licht astma dus ben zowiezo een risico groep...
ik ben niet zwanger maar als ik het wel zou zijn zou ik hem niet halen. ik vertrouw die vaccinatie nog voor geen gulden. nee aan mijn lijf geen polonaise
Kleintje ik heb ook lichte astma, maar ik gebruik er eigenlijk geen medicijnen ervoor. Jij wel? Ik heb wel seretide in huis, en soms moet ik het gebruiken bijvoorbeeld in oktober als er een bepaald boomsoort uitkomt, maar het is niet ernstig bij mij. Omdat wij een kinderwens hebben ga ik er waarschijnlijk niet voor, omdat ik ergens heb gelezen dat hoe meer medicatie je nodig hebt, de meer kans dat je last gaat hebben van deze griep. Dus je moet je eigen situatie gewoon goed beoordelen. Vraag het anders aan de dokter zelf. Laat een astma check doen om te kijken hoe je situatie nu is. Misschien doe ik dat ook nog voor de zekerheid. Charlie
Hier ook nog geen oproep. Ik zit zelf heel erg te twijfelen, er is niet echt iets bekend over de vaccinatie. Moet je dan ook niet elk jaar een griepprik halen? Daar zit ik al helemaal niet op te wachten...Denk dat ik sowieso even de dokter bel, kijken wat zij zegt. Er is elk jaar wel een griepgolf, waarom zouden we nu dan per se een prik gaan halen?
ik heb ook geen oproep gehad maar wel een mail van de verloskundige dat ik in aanmerking kom voor de prik. Ik hou niet zo van prikken maar als het moet dan doe ik het wel. Inmiddels heb ik wel begrepen dat de risico's voor het ongeboren kind nog niet allemaal bekend zijn. Ik denk dat ik het risico neem en me niet laat prikken. Ben inmiddels ook alweer 31 weken zwanger. Ik zal de volgende keer eens overleggen met mijn verloskundige. Eens kijken wat die ervan zegt.
oja, vergeten te vertellen maar voor het eerst in jaren heb ik wel een oproep gekregen om me te laten prikken voor de gewone griep.....
Ik laat me niet enten terwijl de bijwerkingen op de langere termijn nog lang niet duidelijk zijn. Voorlopig is er ook nog niets aan de mexicaanse griep waar ik bang van word, vraag me af of er nog wel een grotere uitbraak van komt.. Daarnaast staat hij bekend als milde griep, natuurlijk gaan er wel wat mensen aan dood maar bij de gewone griep nog veel meer. Nee ik neem liever het risico van de griep als van onvoorziene bijwerkingen.
vandaag eens nagevraagd bij de gyn. deze vertelde dat wanneer je verder in je zwangerschap bent de baarmoeder tegen je longen kan gaan drukken, hierdoor heb je minder kracht en lucht om goed te hoesten met een griep en longontsteking tot resultaat. de prik heeft ws geen invloed op het kindje. oke ws.. maar weet je.. ik zit in een hoog risico groep en hij raadde me met klem aan om me te laten inenten. de griep doet zich bij gezonde mensen als mild voor, maar ik ben hoog risico zwangere, wat inhoud dat ik deze zwangerschap erg ziek kan worden (net zoals de vorige> zwangerschapscholestase.. en zoals de waarden nu laten zien zit die kans er dik in) en hij vond het niet meer dan vanzelfsprekend om het te doen. ga me nog voor laten lichten door de ha. maar ik ben bijna 18 weken wanneer er hier ge ent wordt.. ik heb eigenlijk geen keus en neem daarom het zekere voor het onzekere.
Ik sta er absoluut niet positief tegenover. Maar iedereen moet voor zichzelf (en de foetus) beslissen. Ik werk als doktersassistente in een huisartsenpraktijk en ik besluit dat vaccin niet te nemen. Niemand zegt dat het moet. En er is idd geen uitgebreid en betrouwbaar onderzoek naar gedaan of het het nu gaat om gezondheidsproblemen bij een 60+er of zwangere. Het feit dat wij voor de patiënten moeten bij gaan houden wie welk vaccin van welk serienummer heeft ontvangen zegt mij al genoeg. Ze kunnen nog niet zeggen watvoor bijwerkingen het middel heeft omdat het nog niet zover getest is. Verder mag je als zwangere het vaccin tijdens het eerste trimester absoluut niet toegediend krijgen, waarom zou ik dan wel in het derde trimester het vaccin willlen? H1N1 A wordt vergeleken met een milde seizoensgebonden griep, ik en mijn collega's zijn van mening dat het vaccin niet nodig is. Minister Klink heeft tijdens de grote media paniek periode besloten vaccins te bestellen en nu het allemaal blijkt mee te vallen moeten ze toch die vaccins kwijt... Maar niet aan mij dus. Ik kan mij echter wel voorstellen dat bijv. mensen zonder milt of kankerpatiënten het vaccin wel willen en toch raden veel oncologen van onze patiënten het af. Ben je vaak ziek, astmatisch, diabeet, zwak en heb je dus een lage weerstand dan zou ik er nog over na willen denken of het voor mij en de foetus toch verstandig zou zijn, maar zolang NIEMAND met 100% zekerheid kan zeggen dat het veilig is voor de kleine.... Onze praktijk heeft circa 5000 patiënten en sinds de mex.griep bekend werd is er nog geen één geval geweest. Ik hoor er helemaal niets over, behalve dan dat we ons bezighouden met het organiseren van dit alles...
Tja dat je moet gaan bijhouden wie welke vaccinatie krijgt is omdat de wereld gezondheidsorganisatie aan elke overheid vraagt zelf te monitoren wat de gevolgen en bijwerkingen zijn bij de patienten. Dat is dus het testen wat ze doen. Men is dus gewoon proefkonijn. Maar goed, het zal allemaal wel safe zijn. Charlie
ik ook een risicogroep en de kans dat ik zwanger ben deze maand. Ik weet niet eens of ik dus de gewone wel moet gaan halen, omdat je die niet mag hebben dan de eerste drie maandne. De mexicaanse haal ik niet, ondanks mijn pacemaker en astma, omdat je je kinderwens moet uitstellen en het niet gegarandeerd veilig is EN het helemaal niet wil zeggen dat ik die griep krijg (zegt zij heel stoer......maar vind het doodeng).