Partner mede eigenaar worden van koophuis?

Discussie in 'De lounge' gestart door Antje77, 24 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Wij hebben een koophuis. Deze staat alleen op mijn naam, omdat ik dit huis gekocht heb toen ik nog single was.
    Nu zitten we eraan te denken dat hij, de helft, van het huis koopt, zodat hij mede eigenaar wordt.
    Heeft iemand hier ervaring mee? Mij lijkt dat hij een andere hypotheekvorm kan nemen dan wat ik heb? Of is dit niet mogelijk, koopt hij de helft van mijn hypotheekvorm af? Voorkeur is namelijk voor een andere vorm.
    Dat hij overdrachtsbelasting betaalt dat weten we. Gezien deze nu nog maar 2% is, is dit gungstiger dan de 6% wat het eerst was (wat tevens toen de reden was om het niet te doen)

Uiteraard zijn we van plan om hiervoor naar een adviseur te gaan, maar wellicht dat iemand hier er al iets over kan vertellen door eigen ervaring of er gewoon verstand van heeft.

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Ben wel benieuwd waarom je dat zou willen?

Ik zou het persoonlijk lekker zo laten
    Stel er gebeurd iets en jullie zouden uit elkaar gaan moet de een de ander alsnog uitkopen, nu ben je verzekerd van het huis als er wat zou voorvallen

Ook lijkt het me een hele rompslomp en zullen wel (hoge) kosten aan verbonden zijn

3. Mammietammie

Mammietammie Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.567
    0
    36
    Zuid-Holland
    Wij hebben dit gedaan omdat we een hogere hypotheek wilden en dat kon alleen als we beiden eigenaar waren. Wat is de reden dat jullie beiden eigenaar willen worden als ik vragen mag?

Bij ons was het trouwens zo dat de oude hypotheek (jouwe dus) werd afgekocht en we samen een nieuwe afsloten, op beider namen dus.

4. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    @ Daantje, dat er een risisco is dat je misschien eens uit elkaar kan gaan, is voor ons geen reden om het dan maar niet te doen. Waarom zou hij minder recht op het huis hebben als ik, hij betaalt tenslotte er net zo veel aan als ik. Daarnaast is uit kopen alleen aan de orde bij een overwaarde. Daar is bij dit huis geen sprake.

@ mammietammie, wij willen ook een hogere hypotheek. Althans willen een stukje verbouwingshypotheek. Daarnaast willen we een andere hypotheekvorm. Zou ook raar zijn als het stukje verbouwingshypotheek wel op ons beiden zou komen te staan, maar de rest op mijn naam, van iets waar hij ook aan mee betaalt.

5. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Vergeet niet dat als jullie uit elkaar zouden gaan en jij in het huis zou willen blijven wonen, jij opnieuw overdrachtellende dingen moet betalen. Vriendin van me heeft dat na een relatiebreuk aan de hand gehad. En hoeveel rente betaal je nu? Als je een nieuwe hypotheek nu zou aangaan, betaal je naw meer rente dan een x aantal jaar terug toen jij je huis hebt gekocht. Dus je maandlasten kunnen ook nog eens omhoog gaan. Bezint eer gij begint!

6. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Alleen al hierom zou ik het dus niet eens doen. Als je nu geen overwaarde hebt, dus je huidige hypotheek is gelijk aan de waarde van je woning, zou ik dus nooit meer hypotheek gaan afsluiten. De kans dat je in deze tijd van prijsdalingen met een restschuld komt te zitten en dus echt gewoon te groot.

7. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Als het niet hoeft zou ik het zeker niet doen.
    Mijn partner en ik zijn na 10 jaar uitelkaar gegaan en hebben ook een woning op beide namen...Zou willen dat het niet zo was, en nee ook geen overwaarde maar een hel en ellende om dat in deze tijd op 1 naam te krijgen.En je geeft aan dat er geen overwaarde op zit maar zoals ik het begrijp een iets hogere hypotheek wilt?Heel gevaarlijk.
    Het is natuurlijk je eigen keus, maar met mijn nieuwe partner zou ik het juist heerlijk vinden dat hij het alleen op naam zou kunnen doen!
    Jij geeft aan dat je vind dat hij ook recht heeft op het huis?Maar er zit geen overwaarde op?Dan heeft hij er niets aan. Hij word er geen haar beter van, alleen in het ergste geval bij breuk slechter van.

8. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    @ Maartje, risico's die het met zich mee brengt bij een relatiebreuk is niet iets wat wij mee willen nemen in een beslissing. Beslissingen nemen wij met de gedachten dat we samen oud worden.
    De rente van de huidige hypotheek is amper verschil met de huidige rente's. We gaan het uiteraard niet doen als onze maandlasten er fors mee zouden stijgen. Iets stijgen is voor ons geen probleem.

@ Strijkkraal, de hogere hypotheek die wij zouden willen gaat niet om een zeer hoog bedrag, het gaat maar om een paar duizend en niet om een 20000 of meer. Na verbouwing wordt het huis ook meer waard. We zijn ook niet van plan om binnen nu en een paar jaar te verhuizen, zullen zeker nog wel zo'n 10 jaar hier wonen en hoe de huizenmarkt dan is, kan niemand weten.

@ Horselover, zie mijn reactie op Maartje mbt risico relatiebreuk. Ik weet, uit eigen ervaring, wat een relatiebreuk met zich mee kan brengen als je gezamenlijk een huis hebt.
    Met mijn antwoord dat hij ook recht op het huis heeft doel ik mee: dat puur omdat ik het gekocht heb, het op mijn naam staat, ik daarom maar verzekerd ben dat het van mij is als we uit elkaar zouden gaan. Waarom zou hij niet het recht mogen hebben om verzekerd te zijn van het huis als we uit elkaar gaan. Hij betaalt tenslotte ook maandelijks mee aan de hypotheek. Het is ook niet zo dat ik al jaren het huis had. Ik woonde net 2 maanden in het huis toen ik mijn vriend leerde kennen. We zijn vrij snel gaan samen wonen, ik heb nog geen half jaar alleen in dit huis gewoond.
    Als ik er nu al jaren woonde en er al jaren alleen aan betaald had, dan zou ik vinden dat ik meer recht zou hebben om ervan verzekerd te zijn dat het huis van mij is bij een mogelijke relatiebreuk.

9. Eliz30

Eliz30 Niet meer actief

Wij zijn ook aan het kijken. Ik ben bij mijn lief ingetrokken en het huis is van hem. Als hem nu iets gebeurd, sta ik met lege handen (ouders zijn erfgenaam). Nou zullen die schatten mij er nooit uitzetten hoor, en ik kan de hypotheek in mijn eentje ook wel opbrengen.
    Maar toch voelt het niet helemaal juist dat ik nu al 6 jaar meebetaal aan een huis waar ik geen enkel recht aan kan ontlenen.

10. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Bij ons is wel het geval dat hij erfgename is. We zijn geregisteerd partners. Dit hebben wij toen direct geregeld, inclusief levensverzekeringen van beiden, toen ons eerste kind werd geboren. Nu zouden mijn ouders hem ook nooit op straat zetten.
    We zouden allebei het huis alleen kunnen opbrengen bij fulltime werken. Echter hebben wij gekozen voor een levensverzekering waarbij het huis, eventueel, afgekocht kan worden zodat, diegene die achterblijft, niet weer fulltime hoeft te werken.
    Werken nu beiden parttime ivm de kids.

11. Huis van Puck

Huis van Puck Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.415
    52
    48
    Ik vraag me af of je wel die overdrachtsbelasting moet betalen bij geregistreerd partnerschap. Wij hebben ons laten registreren om zo geen overdrachtsbelasting te hoeven betalen en we het huis kosteloos op 2 namen konden zetten. Ook omdat ik graag de zelfde achternaam wilde als mijn kindjes.

Deel Deze Pagina