Plaatsen spiraaltje verschrikkelijk pijnlijk?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door MelanieMM, 29 jan 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MelanieMM

    MelanieMM Nieuw lid

    29 jan 2024
    1
    0
    1
    Vrouw
    Dag dames,

    Ik had vorig jaar afscheid van jullie genomen maar heb intussen nieuw een account aangemaakt omdat ik wat advies en een luisterend oor nodig heb.

    Vorig jaar ben ik bevallen van een zoontje, na een moeizame zwangerschap die eindigde in een keizersnede.

    Qua anticonceptie wou graag van de hormonen af, dus in overleg met de gynaecoloog besloten om voor een spiraaltje te gaan, wat ik vorige week heb laten inbrengen.

    Maar halleluja wát een pijn heb ik daarbij gehad, zóveel dat ik haast niet kon stil blijven liggen en heb gekermd en gevloekt! En dat leek de gynaecologe allemaal normaal te vinden: "u doet dat goed mevrouw, het is zo voorbij, ja, even puffen", terwijl ik echt op het punt stond om flauw te vallen van de pijn! In het nagesprek dat ook aangegeven, en ook daar als antwoord "ja mevrouw, het is niet het fijnste gevoel". Tsja, neen, dat was duidelijk!

    Wat ik me afvraag is of het echt normaal is dat dit zo pijnlijk is en of hier niks aan gedaan kan worden? Hebben anderen hier een vergelijkbare ervaring? Ik ben er helemaal door van de kaart...
     
  2. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.315
    2.223
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Heb 4x een spiraal laten plaatsen en 1x ook echt de pijn zoals jij beschrijft. Ben die dag later ook bijna flauw gevallen. De andere keren niet gehad dus geen idee waar het aan lag….
     
  3. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.703
    3.478
    113
    Ik heb geen centje pijn gehad, ik had vooraf wel een paracetamolletje genomen voor de zekerheid, maar het plaatsen viel mij alles mee. Maar mijn gynaecoloog vertelde wel dat het ontzettend verschilt hoe pijnlijk het is, dus jouw ervaring komt wel vaker voor, helaas.
     
  4. aardbei1707

    aardbei1707 Fanatiek lid

    20 aug 2012
    4.005
    583
    113
    Ik heb in het verleden een spiraaltje gehad (na 1,5 jaar weer eruit laten halen i.v.m. bloeden wat niet meer stopte) maar ik vond het heel weinig voorstellen (zoals bij plaatsen als eruit halen).. maar wel 2 kinderen op de wereld gezet op de 'natuurlijke' wijze dus de 'weg' is al gelegd zoals ze dat ook wel zeggen.
    Ik begreep wel van de huisarts/assistent dat het bij iedereen anders is. Sommige vinden het verschrikkelijk en sommige niets voorstellen. Dat laatste was bij mij het geval. Op het moment van plaatsen moest ik wel kuchen zodat je het plaatsen niet goed voelt ofzo.

    Wat vervelend dat het plaatsen zo verschrikkelijk bij je was :(
     
  5. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.880
    2.618
    113
    Vrouw
    Ik vond het echt heel erg meevallen. Van te voren 400 mg ibuprofen ingenomen en 2x 500 mg paracetamol.

    weet je ook wat precies pijn deed van de handeling? Eendenbek inbrengen, met de tang je cervix vastpakken, de huls en spiraal inbrengen en uitklappen? Ik vond denk ik die tang het vervelendste.
     
  6. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.539
    3.233
    113
    Vrouw
    Ik vind dat de zorg hierin nog wel wat assertiever met pijnmedicatie/narcose mag zijn. Voor de ene vrouw is het heel gevoelig voor de ander niet.
    Ik vond het ook echt vreselijk en zal er nooit meer eentje nemen. Nadat ik 2x een spiraal verloor vroeg ik wat mijn opties hierin waren. Ze konden hem in mijn baarmoeder hechten maar dat ging niet gebeuren met narcose want dat deden ze nooit. Ik heb vriendelijk bedankt.
    Dus als antwoord op je vraag. IK vind het niet normaal nee, de zorg in het algemeen wel.

    Hou het wel in de gaten dat het mindert, neem pijnstillers volgens een schema en bel bij zorgen degene op die hem geplaatst heeft.
     
    Kundera en Levice vinden dit leuk.
  7. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.303
    15.485
    113
    Ik vond het alle keren niet echt pijnlijk. Vervelend, dat wel, maar pijnlijk niet. Zowel inbrengen als verwijderen. Ballerine verwijderen was helemaal pijnloos, zelf gedaan (in overleg met vk die plaatste, ik voelde de balletjes in mijn baarmoedermond en kon minimaal 2 weken niet naar haar)
     
  8. Rozebeer

    Rozebeer Fanatiek lid

    4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Klinkt echt supernaar! Precies het beeld dat ik altijd had bij spiraaltjes. Wij hebben toen er nog geen kinderwens was altijd condooms gebruikt. Pijnloos en prima. Is dat niks voor je?
     
  9. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.666
    564
    113
    Het deed bij mij wel even zeer maar niet zo extreem. Is er daarna met een echo gekeken of hij wel goed zit? Anders zou ik daar wel naar laten kijken.
     
  10. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.436
    2.611
    113
    3x een gehad waar van 1x super veel pijn deed. Toen zat hij ook fout. *Zagen ze op controle echo*
     
  11. MiekeLien

    MiekeLien Lid

    8 jan 2024
    11
    2
    3
    Vrouw
    Ik heb een spiraaltje gehad toen ik 22 was.

    Van de gyn en de verpleegster (die naast me kwam staan en mijn hand vasthield) heb ik geen klachten, beiden waren super lief en de omkadering was goed.

    Alleen de pijn... niet te beschrijven! Ik heb gewoon luidop gejankt als een kind! Het staat nu al vast: geen tweede keer voor mij. Een vriendin van me is trouwens letterlijk flauwgevallen van de pijn tijdens het inbrengen van haar spiraaltje.

    Wel bijzeggen dat ik nog nooit zwanger was geweest, ik vermoed dat dit wel een grote rol speelt bij het inbrengen.
     
  12. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.295
    26.674
    113
    Vrouw
    Ik vond het pijnlijk. Als een heel heftige menstruatie ongeveer.
    En die waren bij mij niet mals.

    Wat helpt is ontspannen. Ik pas de langzame ademtechniek van hypnobirthing toe. Dat helpt wel.

    En liever 1 keer in 5 jaar met de benen wijd voor dit dan iedere maand die ellende waarbij van je verwacht wordt dat je vrolijk door blijft werken.
    En ook geen overgangsklachten, dus die spiraal blijft mooi tot m'n 80e of zo zitten :D
     
  13. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.932
    7.873
    113
    Amsterdam
    Hier na 2 kinderen via keizersnede heb ik er echt helemaal niks van gevoeld toen de spiraal werd ingebracht.
    Het verschild echt gewoon van vrouw tot vrouw zoals je denk ik ook al leest. De een heeft echt heel veel pijn de andere totaal niet.
     
  14. NinaBeertje

    19 jan 2024
    7
    0
    1
    Vrouw
    Ik was er bij toen mijn zus de hare kreeg (omdat ze toen geen partner had), nou, dat was dus dé reden waarom ik er nooit eentje heb genomen. Ik vond het vreselijk om haar zo te zien afzien.Volgens mij is het gewoon super pijnlijk als je nog geen kinderen hebt gehad, daarna valt het blijkbaar beter mee.
     
  15. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.460
    944
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ik hoor daar altijd hele wisselende verhalen over. Zelf 2 x spiraal laten plaatsen. 1 x door huisarts ging prima niet echt pijn gehad 2de keer door verloskundige. Dat was minder aangenaam maar alsnog prima te doen. Beide keren vooraf pijnstilling genomen. Dus ja, wat is normaal? Geen antwoord op. Het is ook heel gevoelig down under vooral als daar gewroet wordt. Denk ook dat het echt met de persoon te maken heeft die het doet, of die het met beleid doet. Super vervelend dat je zo’n nare ervaring hebt gehad hiermee.
     
  16. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    571
    345
    63
    Vrouw
    Ik heb nu mijn derde spiraal.
    De eerste was super pijnlijk, de 2 daarna niet. De eerste zou de huisarts plaatsen maar die lukte het niet, doorgestuurd naar de gynaecoloog, daar is het wel gelukt, maar dus wel zo pijnlijk dat ik er misselijk van werd en echt lag te creperen van de pijn. Had toen nog geen kinderen gehad en een hele nauwe baarmoederhals aldus de gynaecoloog. Maar hij was wel heel meelevend en vriendelijk, niet zo bot als jij omschrijft.
    De eerste dag na het plaatsen was het echt pijnlijk, ook ziek naar huis gegaan van het werk, de dagen daarna werd het gelukkig snel beter.

    De twee spiralen daarna beide 2 a 3 maanden na de zwangerschap laten plaatsen, een door de huisarts, de ander door de verloskundige en dat was hooguit even gevoelig bij het beetpakken van de baarmoedermond.
     
  17. Trirani

    Trirani Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.266
    1.098
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Hier 5x de mirenaspiraal laten plaatsen.

    1e keer in het ziekenhuis, (zeer) pijnlijk en ik was lijkbleek naderhand. Ik had paracetamol genomen vantevoren.
    De 2e keer vroeg ik om een roesje. Ik heb het paardenmiddel dormicum gekregen, en kan me niets herinneren van de wachtkamer tot de auto, behalve 2 enorme pijnscheuten. Deze spiraal stootte ik na enkele maanden vanzelf af.
    De 3e keer toch maar weer zonder roes. Zeer pijnlijk, en vervolgens flauw gevallen. Het is de enige keer flauwvallen van mijn leven.
    De 4e ging er 7 weken na de spoedkeizersnede met volledige ontsluiting van mijn tweeling. Ik voelde er nauwelijks wat van.
    De 5e spiraal was 3 maanden na de geplande ks van mijn 3e. Pijnlijk, en licht misselijk en licht in mijn hoofd naderhand. Maar beter dan de eerste 3 plaatsingen. Wel naarder dan de 4e.

    Toch weegt het op tegen menstruaties en houdt mijn hormoonhuishouding iets stabieler. Dus ik hou de mirena voorlopig nog.
     
  18. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.750
    417
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Heb 1x koperspiraal laten zetten en vond het ook heel erg pijnlijk. Had al een kind gehad maar vreselijk. Na paar weken was hij eruit gezakt en ook nooit meer een nieuwe laten zetten.
     
  19. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.583
    1.931
    113
    Het plaatsen was pijnlijk maar was voor mij goed te doen. Het verwijderen echter vond ik ontzettend pijnlijk. Mijn spiraal was wat gaan zweven waardoor de huisarts echt heeft moeten zoeken in mijn baarmoeder. Ik mekker niet snel maar ik heb hier echt wel even gevloekt en moest daarna nog 10 min blijven liggen om niet flauw te vallen. Ik kijk niet echt uit naar de volgende keer...
     
  20. Levice

    Levice Bekend lid

    29 dec 2023
    537
    539
    93
    Vrouw
    Woonbegeleider psychiatrie
    Het plaatsen mij ook erg pijn gedaan.. ging ook zowat van mijn stokkie.
    Had daarna thuis ook flink napijn rest van de dag en bloeden.
    Ligt jouw baarmoeder misschien ook gekanteld? De gynaecoloog heeft hem bij mij geplaatst en ze zei dat het bij gekantelde baarmoeder wat pijnlijker plaatsen is en ook wanneer je nog nooit via natuurlijke weg bent bevallen.
    Het verwijderen vond ik trouwens pijnloos, lichte kramp maar verder niet.
     

Deel Deze Pagina