Hoi, Ik ben voor mezelf een beetje aan het kijken hoe ik het ga doen met opvang voor als ik een kind heb. Ben dan nog wel niet zwanger, maar wil, als het zover is, wel voorbereid zijn. Ik zou opvang nodig hebben voor 3 halve dagen en 1 hele dag. Werk namelijk enkel halve dagen, 1x iets langer vandaar de hele dag. Is het kwa kosten nu hetzelfde als je een halve dag afneemt i.p.v. een hele dag. Ik dacht dat je overal per uur betaald namelijk. En vinden jullie het veel, dat het kind dan 4 dagen naar de opvang zou gaan (al zijn het 3x maar een halve dag). Werk op dit moment namelijk 5 halve dagen en kan dit hooguit terugbrengen naar 4 (ga dan wel enorm achteruit in uren)
Voor het antwoord op je vraag m.b.t. kosten 1/2 vs hele dagopvang, zul je echt even moeten informeren bij de KDV ter plaatse. Sommige KDV's berekenen de kosten per uur. Sommige KDV's rekenen per 1/2 of hele dag en bij weer andere KDV's kun je alleen hele dagopvang afnemen en daar betaal je dus een vast bedrag per dag ongeacht de uren die je je kindje er naar toe brengt. Informeer dus even bij de lokale KDV's wat daar de mogelijkheden zijn. M.b.t. tot opvang op vier dagen. Nee, ik vind het niet te veel. Mijn kinderen gaan vijf dagen/week naar KDV/BSO, maar anderen zullen daar ongetwijfeld anders over denken.
hey meis qua de prijsen is per kdv. qua de dagen. op zich vindt ik het wel veel maar het ligt dan ook nog aan de tijden. want straks je kindje grooter is. gaat het slapen tussen de middag en ben je dan op tijd of niet. want zo niet dan is het zielig voor je kleine en komt het neer op 4 hele dagen omdat je het dan zou laten slapen op het kdv en dan is het kindje er toch tot minmaal half 3. weet niet tot hoe laat je werkt. maar dat kan ook nog mee spelen in de koste berekening omdat de halfe dagen van zo tot zo laat zijn
Hier rekenen ze in dagdelen van een halve dag. Je neemt dus per 5 en een half uur ofzo af. Ze houden een maximum aan van 6 dagdelen in het belang van het kind (kun je over discussieren en is niet altijd handig). Ik vind 3 halve + 1 hele niet zo heel veel. Maar ik ken dan ook genoeg mensen met 4 of 5 hele dagen opvang. Als het kan zou ik wel zo veel mogelijk of ochtenden of middagen nemen. En let er wel op dat je soms tussen de middag maar een half uurtje hebt om ze op te halen of te brengen.
Hier betaal je voor een halve dag 5,25 uur, en een hele dag 10,5 uur. Zit dus geen verschil in qua tarief. Maar ik weet dat er KDV zijn die gewoon alleen volle dagen rekenen, of een toeslag voor halve dagen. Voor een baby zou 4 dagdelen misschien niet zo vervelend zijn. Maar als ik mijn peuter nu zie: hij slaapt in de middag redelijk lang. Als ik hem 4 ochtenden weg zou brengen zouden we weinig tijd samen hebben om te spelen. Maar dat is dus iets van mij, en bij deze leeftijd. Dan zou ik eerder kiezen om de middagen te brengen (hier ook een poos woensdagmiddag, omdat woensdagochtend nog niet beschikbaar was). Dan kun je 's ochtends gezellig dingen doen, en kan hij daar 's middags slapen. Dan heb je wel een dure oppas. Mijn jochie gaat nu 2 hele dagen, dus qua uren maakt het maar 1 dagdeel uit. Dat is iets wat je voor jezelf ook moet beslissen. Genoeg kinderen die 5 dagen gaan, of helemaal niet.. Als jij je er maar ok bij voelt.
Op in kdv betaal je per dagdeel, Quinn gaat op dinsdag woensdag de hele dag en donderdag alleen de middag, omdat ik dan middag avond werk Ik vind het nog steeds niet prettig dat hij een halve dag gaat, want als hij aankomt, gaat hij vrijwel direct naat bed omdat hij dus moe is. Hij heeft ook nog gehad dat hij onderweg in slaap viel en dan net genoeg had geslapen en niet meer wilde slapen, gevolg vervelend kind thuis.
Misschien even iets anders om over na te denken. Je schrijft dat je 1 dag iets langer werkt, hou je er wel rekening mee dat je niet op elk kdv je kind op elk tijdstip mag ophalen.
Ik werk de middagen en ben de ochtenden dus thuis. Die ene dag dat ik iets langer werk is dat ik eerder begin, Het kind zou dan gewoon de ochtend al komen. Ik zou zelf ook niet willen dat mn kind halverwege de dag half slapend gebracht wordt, dus op die leeftijd wil ik proberen dat dat ook niet meer hoeft. Maar zoals ik al zei, voor mij is het gewoon even kijken. Wie weet heeft de familie opeens wel zoiets van dat ze willen oppassen. Het is nu even orienteren.
Toen Eva voor het eerst naar het kdv ging, was ze 5 maanden en was er op maandag alleen 's middags plaats. Vanaf 8 maanden ook de middag. Ik weet nog wel dat ik het heel vervelend vond haar 's middags te brengen (kan hier tussen 12:30 en 13:00), want dat was precies de tijd dat ze normaal sliep. Dus het was of daarvoor slapen en dan wakker maken, of wakker houden en op het kdv meteen naar bed. Ik vond dus het helemaal niet fijn. Vanaf een maand of 10 sliep Eva nog maar 1 keer van ongeveer 12 tot 14 uur, dat was dus ook niet handig geweest. Vanaf ruim een jaar slaapt ze van 14 tot 16 uur, dus dan zou het geen probleem meer zijn. Het ligt dus heel erg aan je kindje. Maar ik denk dat ongeveer de eerste 1,5 jaar het niet handig is om je kindje tussen de middag te moeten brengen.
Hier ook is er in dagdelen berekend, en uiteindelijk komt er op aantal uren per maand neer. De priijs per uur is fixed, daarom geen verschil of je een halve dagen of hele afneemt. Maar ik weet wel dat in een andere kdv hier in de stad waar ik stond ingeschreven hebben ze wel verschillende tarieven afhankelijk van hoeveel uren jij afnemt (hoe meer hoe goedkoper per uur). Ik zou ook zeggen dat hele dagen beter zijn dan halve, ivm slaapjes met name. Mijn dochter zit 4 volle dagen op de kdv (vanaf 11 maanden, daarvoor 3 volle dagen) en ze draait gewoon lekker met de boel mee en in dit opzicht vind ik een voordeel dat ik haar niet tussendoor moet ophalen. Hoe ouder ze wordt, hoe leuker ze het gaat vinden, dus hier is geen schuldgevoel!
Ik heb 2 halve dagen opvang en betaal per dagdeel die ik afneem. Dit omdat niemand zeker kan zeggen hoe laat hij/zij hun kind op komt halen. Ik heb bijv, tussen half 1 en 1 brengen en mijn moeder haald haar tussen 5 en 6 op. De ene keer is het ophalen later dan de andere keer.
Het kdv waar onze dochter heen gaat betaal je per uur, er zijn wel tijdstippen waarop ze niet gehaald mag worden ivm gezamelijke activiteiten en de rust bij het kdv voor de kindjes. Vind het wel prettig zo per uur betalen, als ik ze eerder kom halen betaal ik ook minder.