placenta aan de voorkant, wat houdt dat in?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Tord, 27 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ik heb net een echo gehad, en de dokter vertelde me dat ik de placenta aan de voorkant had. Ik vroeg haar wat dat dan inhoudt, maar het was volgens haar niks meer dan een plaatsbepaling. Toch lees ik er hier wel eens over (later de baby voelen, kleinere buik, lastigere bevalling etc).
    Wie kan me er iets meer over vertellen?

2. Muts76

Muts76 Actief lid

21 mrt 2011
    254
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het betekent simpelweg dat de placenta aan de buikwand ligt, dus niet bij je rug. Hierdoor zul je je kindje inderdaad later en minder voelen, omdat het tussen je baby en je buik in ligt.
    Volgens mij heeft het verder geen effect op de bevalling, misschien verwar je het met een laagliggende placenta? Want in dat geval kan het wel problemen veroorzaken namelijk.

3. allie

allie Lid

4 feb 2011
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    dit is mijn 2e zwangerschap met de placenta aan de voorkant. de eerste kriebels voelde ik best snel hoor, dat voel je toch meer aan de binnenkant van je buik dan de buitenkant. ik denk dat je het aan de buitenkant wel minder snel kunt voelen, hoewel mijn ukki veel onderin mijn buik schopt, dat was ook al vanaf week 20/21 te voelen!
    en ik heb nooit gehoord dat het voor de bevalling uitmaakt hoor!
    groetjes allie

4. boerderijmama

boerderijmama Bekend lid

6 jun 2011
    926
    46
    28
    NULL
    België
    ik denk inderdaad dat je twee dingen niet mag verwarren:
    voorliggende placenta <--> laagliggende placenta

Een placenta aan de voorkant heeft bij mijn weten enkel als nadeel dat je het echte 'stampen' pas later voelt (net als je partner), maar geeft voor de rest geen problematische zwangerschap of bevalling.

Een laagliggende placenta daarentegen :( (= placenta praevia) ligt dus kort gezegd voor de 'uitgang', is erg kwetsbaar onderaan de baarmoeder en belemmert een natuurlijke bevalling.

Gelukkig is dit niet het geval bij jou!
    Geniet maar volop van je zwangerschap!!

5. mam van drie

mam van drie Actief lid

29 mrt 2011
    142
    1
    0
    accountmanager binnendienst
    zwolle
    hoi,

ik heb ook een voorliggende placente, ze zeiden tegen mij ook dat ik hierdoor de baby minder zou voelen, ik ben nu 24 weken zwanger maar voel haar dagelijks erg goed.....
    Verder geen problemen tenzij hij ook nog te laag ligt maar dat hadden ze je dat zeker vermeld...

6. Joy2111

Joy2111 Fanatiek lid

16 jun 2010
    1.170
    1
    0
    Kwaliteitsmedewerker
    Overijssel/Twente
    Ik heb ook een voorliggende placenta en voel de kleine al vanaf 16 weken.
    Mijn vriend voelt hem vanaf 20 weken en nu ik 26 weken ben gaat zelfs mijn buik al op en neer tijdens het trappen.
    Ik heb er tot nu toe nog geen enkel nadeel van ondervonden

7. kaloo

kaloo Actief lid

7 mrt 2011
    146
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik had een achterliggende placenta daardoor voelde ik de baby al met 16 weken me schoonzus die nu zwanger is heeft een voorliggende placenta en begon de baby pas met 21 weken te voelen maar ik denk ook dat het per kind en moeder verschilt wanneer je je baby voelt bewegen

8. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

hi

ik had ook een voor liggende placenta.
    voelde de baby met 14 weken kietelen en met 16 weken licht schoppen.
    vanaf week 26 zag ik de bewegingen van de baby.
    en de bevalling is goed verlopen, geen complitatie bij bevalling

9. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier al 2 keer een placenta aan de buikwand.

voelen fynn voelde ik met 17 weken deze meid met 14 weken
    bevalling met fynn de placenta was echt binnen 5 min geboren ook geen extreem bloedverlies ofzo ik was 330ml bloed verloren

en de buik omvang kun je echt niet klein noemen hahaha ik had bij fynn echt een grote buik en bij deze is het echt extreem

10. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Als het enige verschil het voelen van de baby is, maakt het me niet zoveel uit. Fijn, ik ben weer gerustgesteld!

11. Serephina83

Serephina83 Actief lid

3 jan 2011
    356
    1
    0
    Dit is de 2e keer dat ik een voorliggende placenta heb, en heeft ook geen invloed gehad op de groei van mijn buik hoor hihi die is groot genoeg!!
    Bij mijn eerste vroegen mensen al met 6 maanden of ik bijna moest bevallen...

12. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Ik ken er geen nadelen van? Heb zelf ook een placenta aan de voorkant en voelde de kleine al met ruim 16 weken dagelijks. Papa al met ruim 17 weken dus daar kan ik al niet over mee praten.
    Ik had geen loei van een buik nee, verre van, maar een mooi kindje wat met 38 weken 6 pond woog en een placenta die er top uit zag dus dan maakt het me weinig uit. Over de bevalling kan ik weinig zeggen want ik heb een KS gehad ivm stuit dus de kleine was er in 15 minuten ;)

Mijn schoonzus heeft trouwens ook een placenta aan de voorkant en die heeft wel een behoorlijk heftige bevalling gehad (30 uur pijnlijke weeen en zonder persweeen de kleine eruit moeten werken). Ook voelde zij de kleine pas rond de 22 weken. Buik was normaal, volgensmij :).

Zal dus voor iedereen anders zijn, zoals alle zwangerschappen!

13. wendy2010

wendy2010 Fanatiek lid

25 jan 2010
    4.155
    0
    0
    fulltime mama
    Goes (ZE)
    Ik had ook een voorliggende placenta. Plopjes voelde ik wel al vanaf 14 wkn.
    Buitenkant schoppen voelde ik bij 21 wkn.
    Verder maakt het vogens mij niet uit.
    Ik had wel een toeter van hier tot aan timboektoe maar dat kwam ook omdat Yinthe on onvolkomen stuit lag

Deel Deze Pagina