Hallo dames! Vraag me af of er hier nog meer zijn die en zwanger zijn en FM hebben. Heel veel zwangerschapskwaaltjes lijken nl. op fibromyalgiesymptomen en soms snap ik niets meer van mijn lichaam. Voel me momenteel helemaal uitgeblust, maar dat komt ook omdat ik de afgelopen dagen veel te veel heb gedaan. Merk wel dat de zwangerschap heel veel van mijn energie vergt. Ik doe dus heel rustig aan. Gelukkig heb ik weinig last van mijn heupen en bekken normaal, dus ik ben nu heel hard aan het duimen dat dat niet alsnog gebeurt. Maar goed, we hebben heel lang op dit kindje gewacht en ik heb er alles voor over nu. Ook nog 5 maanden pijn als dat moet...
Hoi Benzoblij, Ik heb ook FM, zoals je aan mijn banner ziet ben ik met de laatste loodjes bezig. Voor mijn zwangerschap had ik een goede balans weten te vinden tussen in- en ontspanning en heb ik in Het Roessingh in Enschede geleerd hoe ik mijn leven het beste kan indelen met FM. Ik merk(te) heel goed aan mijn lichaam wanneer ik teveel deed. Doe ik alles wat rustiger aan (werk en privé) dan gaat het heel erg goed. Ik heb zelfs minder pijn door de hormonen en meer energie. Heb nu alleen veel last van mijn polsen (carpale tunnelsyndroom), of dit met de FM te maken heeft weet ik niet, lees ook dat het bij de zwangerschap hoort. Ik ben heel benieuwd hoe het straks na de bevalling gaat maar zie het positief in. Als je meer wilt weten dan lees ik het wel.
Hai Puckje, Ja jij kan echt ieder moment bevallen, spannend hoor! Ik heb op het moment juist minder energie dan normaal, maar misschien verandert dat nog wel later in de zwangerschap. Ook ik heb cursussen gevolgd over hoe om te gaan met FM en heb ook voor mezelf de balans weten te vinden. Alleen nu ik zwanger ben vind ik het moeilijker om te bepalen wat ik wel en niet kan. Vriendlief heeft het liefst dat ik de hele dag rust, maar daar word ik ook niet gelukkiger van en vooral een stuk stijver . Denk ook dat al het piekeren over de baby en de uitzet en al die dingen die as. moeders denken niet echt bevorderlijk is. Maar goed, vandaag gaat het al weer wat beter dan gisteren. Dus ik moet gewoon mijn activiteiten beter doseren, what's new?
Via mijn moeder ben ik bekend met fybromyalgie. Ik denk dat waar je rekening mee moet leren dat je nóg weer een keer zoveel tijd nodig hebt om te herstellen van je activiteiten en uitjes. Ik merk nl. bij mezelf dat 1 actibviteit per dag al genoeg is en moet af en toe een rustdag inlassen. Ik heb een keer zo lang nodig om te herstellen van verkoudheden etc. Dus spaar jezelf en las meer "omprutsdagen" in huis in. des te meer kan je straks van je wurm genieten. We hebben immers onze energie straks ozo hard nodig!
Hai meiden.. ik heb ook Fybro en ben zoals je kunt zien 37 weken zwanger. Ik heb inderdaad ook last van carpaal tunnel syndroom, maar dat kan ook los van de fybro staan. Veel kwaaltjes komen overeen..maar maakt het uit waardóór het komt? Beide keren zijn ze vervelend Ben een tijdje )vanaf 20 weken tot zo'n 28 weken) naar fysio geweest voor mijn bekken/ s.i. gewricht..Nu heb ik daar geen pijn meer, en verder merk ik dat ik juist moet blijven bewegen..als ik langer dan een uur stilzit dan 'roest ik vast'en doet alles veel meer pijn dan ales ik af en toe blijf lopen/bewegen/opstaan etc etc.. Ik wens jullie heel veel succes,..en plezier natuurlijk
Hoi Meiden, Ik heb ook FM en last van BI. Door de FM blijkt dat wel heftiger te zijn omdat de spieren daar sterker op reageren. Bij mijn dochter had ik daar ook last van tijdens de zwangerschap, verder had ik bij haar nergens geen last van. Dat is nu wel anders! Het is nu een stuk zwaarder (ben dan ook wel 7 jaar ouder ) Maar.....we krijgen er iets moois voor terug! Wel lig ik nu elke dag wel even, kan ik mijn energie een beetje bij tanken!
Inderdaad komen veel kwaaltjes overeen... Dat maakt idd niet uit, want het is evenveel last Maar eh het is zo lastig communiceren met de gynaecoloog vind ik. Vandaag was ik er weer en gelukkig is alles goed met de baby. Maar dan vraagt ie heb je nog ergens last van? Nou eh ja, maar of dat nou door het zwanger zijn komt, geen idee Ik merk zelf dat ik soepeler ben als voor mijn zwangerschap. Vooral mijn schouders, die zijn in jaren niet zo soepel geweest. Schijnt te komen door de hormonen die je aanmaakt... Dezelfde die ook je bekken en heupen soepeler maken. Ik heb mezelf voorgenomen niet zo veel meer te piekeren en te gaan genieten en vanaf nu vooral veel te shoppen voor de baby
hallo, Ook ik heb FM en met de vorige zwangerschap heb ik geen pijn gehad,alleen wat in mijn bekken maar verder had ik nergens last van terwijl ik voor de zwangerschap toch echt overal last van had en constant bij de fysiotherapeut zat...En na de bevalling,ja hoor weer last van alles en nog wat...Nu weer zwanger en erg last van mijn heup maar verder gaat alles weer goed.. Maar dat is nog afwachten want ik ben niet zo lang heen..Een vriendin van mij heeft het ook en zij had in de zwangerschap ook ineens veel minder last... Maar ja zal wel per persoon verschillen natuurlijk