Hoi, Ik heb even een vraagje. Bij de nekplooimeting met 12 weken en 1 dag zei die mevrouw dat de placenta aan de voorkant/voorwand lag. Prima natuurlijk, maar later begon er iets door mijn hoofd te spoken vanwege een eerdere ervaring. Ik zal het even proberen uit te leggen. Bij mijn eerste zwangerschap lag de placenta ook aan de voorkant/voorwand. Nu braken bij 39 weken de vliezen s'morgens en om middernacht begonnen pas de weeen. Uiteindelijk de volgende dag om 12.15 uur bevallen van een gezonde zoon alleen wilde de placenta niet. Uiteindelijk is deze onder narcose manueel verwijderd door de gyn. Ben toen ook meer dan 2 liter bloed verloren. Bij mijn 2de zwangerschap lag de placenta aan de achterkant/achterwand en ben ik bevallen met 39 weken en 4 dagen van een gezonde zoon. Toen maar 200 ml bloed verloren en de placenta kwam vanzelf. Nu weet ik dat doordat de eerste keer de placenta niet vanzelf is gekomen dat je daar bij een volgende bevalling weer een kleine kans op hebt. Vandaar ook dat je in het ziekenhuis moet bevallen. Maar ik vroeg me ook af of de plaats waar de placenta zich aanhecht ook van invloed kan zijn of de placenta wel of niet vanzelf komt? Dit omdat bij de eerste keer de placenta niet kwam en die aan de voorkant/voorwand lag en bij de 2de bevalling kwam hij wel en lag hij aan de achterwand/achterkant. Ik ben daar dus nu een beetje huiverig voor. Groetjes Bianca
Hoi Bianca, ik snap je bezorgdheid en je redenatie, maar dat is eigenlijk niet zo duidelijk te bevestigen of te ontkrachten. Meestal is het gewoon pech dat je placenta niet komt, want dan is ie te diep in je baarmoederwand gegroeid. De 2e keer is het wel goed gegaan en dat is al een groot voordeel. De kans bestaat dat het weer gebeurd, maar of het nu komt aan de plaats waar hij ligt... Ik kan het me wel voorstellen, maar ik heb er geen hard bewijs voor of tegen. Wat wel goed is om te weten is dat als je dit in de voorgeschiedenis hebt, er actiever mee aan de gang wordt gegaan na de bevalling en het bloedverlies zo wordt getracht te minimaliseren, dus de controle is er al voor. Maar ik kan het je dus niet precies vertellen. Je zou de vk met de gyn kunnen laten overleggen, wellicht weet hij het antwoord precies te geven. Groetjes Brigitte