hey allemaal. ik heb toch nog effen vraagje nou had ik van de week een gesprek met een kennis van mij over wat wel en niet eten tijden zwangerschap..zij is in begin van zw. maar zij vroeg van als ze nu wel of niet spareribs mocht eten ik zei van niet volgens mij en kruidenboter mag dat wel??en kipkerie en slaatje mag eten of niet. ik zelf heb bij me eerste wel slaatje gehad, alvast bedankt.
Gaat het qua vlees niet echt om de rauwe dingen i.v.m. toxoplasme? Spareribs zijn toch niet rauw (mocht er een andere reden zijn dan hoor ik het graag). Kruidenboter kan volgens mij ook gewoon, net als kipkerrie. En in bijvoorbeeld een huzarensalade zit wel rundvleesextract, maar toch ook geen rauw vlees? Als ik het helemaal verkeerd zie hoor ik het graag, maar naar mijn idee kan het geen kwaad.
alles wat is verhit kan je gerust eten, alleen uitkijken met lever ivm teveel vitamine D (geloof ik). kruidenboter mag ook gewoon, net als kipkerrie en slaatjes. (hoewel ik niet zeker weet of de russiche ei wel mag) alles waar geen rauwe melk in is verwerkt, of rauwe eieren, mag je gerust eten. vacuum verpakte zalm, makreel en paling worden afgeraden ivm bacteriën die worden gebruikt. als je ze verhit, mag het wel weer edit: oh en natuurlijk geen rauw vlees zoals fillet american, osseworst, metworst en dergelijke.
Waarom zou dat toch niet mogen? Denk even met gezond verstand en dan weet je dat je rauwe dingen beter kunt laten, maar voor de rest heus niet op rantsoen hoeft. Dus stresslevel omlaag en gewoon genieten van je spare-ribs met kruidenboter!
Van lever wist ik het inderdaad wel, vind zelf smeerworst erg lekker en gun mezelf eens in de zoveel weken eens een boterham met smeerworst. Als ik me niet vergis gaat het om vitamine A. En met salami is het ook oppassen. Ik begreep eerst niet waarom, maar blijkbaar wordt dat gerookt en is het daarom niet genoeg verhit om alle bacteriën te doden. Edit: salami verhit in een gerecht mag natuurlijk wel!
Met vlees alleen uitkijken met rauw vlees en orgaanvlees (zoals lever) ivm vitamine A. Teveel hiervan kan schadelijk zijn. Voorverpakte vis ook ff uitkijken. Geen kattenbak verschonen en tuinieren met handschoenen aan ivm toxoplasmose (kattenuitwerpselen). Qua kaas enzo, als er op staat 'au lait cru', oftewel rauwe melk, zou ik het niet eten. Hier in NL kom je dit in de supermarkt eigenlijk niet tegen. Verder kun je zo'n beetje alles eten hoor, en vooral niet alles geloven wat je op internet vindt, want dan zou je niks meer mogen (appeltaart, pesto en weet ik wat nog meer).
oke dank u meiden. het ging haar ook om de huzarensalade en de kipkerie en kruidenboter.ze is een beetje onzeker . een lever eetze niet ik zelf ook niet. en fillet american lust ze niet .
Spareribs mag je gewoon eten hoor. Heerlijk Idd vlees wat gewoon goed verhit is geweest is geen punt... Dus laat haar lekker spareribjes eten met kruidenboter...hmmmm krijg er nu al zin in.
Salami eet ik ook wel gewoon hoor.... Als ik kijk hoe lang die plakjes salami van de supermarkt houdbaar zijn kan ik me echt niet voorstellen dat daar gevaarlijke bacteriën inzitten, dan zou het veel eerder bederven.
Volgens mij mal je alle dingen die jij opnoemt gewoon eten. Er is mij iig nooit verteld dat het niet mag. Spare-ribs, zijn niet rauw en kan dus geen kwaad. Kruidenboter is ook niet rauw, kan dus ook. Kip kerrie hetzelfde en slaatjes ook.
Zoals de dames voor mij ook al hebben geantwoord: gewoon lekker eten!! Tuurlijk mag snitzel ook, waarom zou dat dan weer niet mogen?
om even op de vraag en reacties te reageren, jullie schrijven heel veel dat rauw vlees ongezond is in je zwangerschap, maar wat is er nou precies ongezond aan? is het alleen de kans dat je er ziek van wordt? de kans die je er dus altijd mee loopt, of is het meer dan dat?
Eten en drinken tijdens de zwangerschap | Voedingscentrum Al staan hier ook dingen op die ik gewoon eet (salami, cervelaat enzo)
op voedingscentrum.nl staat een lijst met wat wel en niet mag, en ook waarom misschien handig om die te bekijken
uuuh, wij kunnen tegen de bacterie die er mogelijk in zit. Je baby kan er dood aan gaan.. Of een afwijking enz enz...