is toch een vraag wat me bezig houd.... en die me vorige keer overviel... Ben de laatste keer thuisbevallen en was zo verbaasd toen de verloskundige me vroeg wat ik met de placenta wilde doen... ofdat ik deze wilde bewaren.... Nu moet ik er niet aan denken... en hebben we hem netjes ingepakt weg gegooid.... * ik had al weken van te voren wakker gelegen, met de nachtmerrie, dat er -door het warme weer- een placenta op pootjes door de tuin zou hobbelen- * iig mijn vraag: wat doen jullie met dat ding? zijn er mensen die er iets bijzonders mee doen? en vooral WAT DAN???... (ik heb beetje moeite met een voorstelling er van te maken... )
Mijn vader heeft ze begraven en die van al zijn kleinkinderen heeft hij ook begraven. Hij zegt mijn kinderen en kleinkinderen hebben 9maanden van die placenta moeten leven dat ga ik niet achteloos in een container dumpen.
Haha zie het helemaal voor me een wandelende placenta Eehh mensen in amerika eten ze op ofzo?? las ik een keer Voor de votaminen... Maar persoonlijk.... Ik vond het een luguber idee om dat ding te bewaren...
Teruggeven aan de natuur vind ik opzich wel een mooi idee. Zal er ook eens over na gaan denken alvast
Ik zag en hoorde dat laatst ook ergens. Volgens mij was dat bij bevallings verhalen. Mn man en ik hebben er geen behoefte aan om de placenta te zien of te bewaren.
Ik heb hem wel gezien en hij staat op de foto. Vind ik wel leuk. Daar heeft ze wel 9 maanden lang in gezeten. Maar bewaren...Nee
Heb hem ook gezien, wou ook wel eens zien waar mijn zoontje zo lang in had gezeten! Was net een huisje toen ze hem vast hielden, echt een coconnetje haha.. maar wel ranzig .. heb hem ook niet op de foto dat hoefde voor ons niet zo.
Ikz it nu na 2 zwangerschappen te bedenken of ik de placenta over een paar weken wel wil zien. van de enen kant wel maar ben bang dat ik het zo ranzig vind. Maar wil eigenlijk ook wel eens weten hoe dat ding eruit ziet. Mijn man heeft het wel al eens gezien. Die heeft nog meer gezien dan ik.
Het zien, vond ik niet erg.... Bij mijn eerste wilde ze het laten zien, maar stond iemand gewoon voor mn gezichtsveld.... bij de tweede moest vk zo snel weer weg, dat er geen tijd voor was..... en bij de derde heb ik hem (nadat hij eerst op bed flubberde, hij kwam gelijk dr achteraan.. ) eindelijk gezien.... foto.... eigenlijk helemaal niet aan gedacht..... begraven... ik heb sowieso geen "aarde" in mn tuin... geheel bestraat, dus tja....
Uh je baby zit niet IN je placenta hoor... Zij/hij is verbonden met de placenta middels de navelstreng. De placenta is heel bijzonder omdat er heel veel stamcellen in zitten die gebruikt worden in wetenschappellijk onderzoek en bij stamceltherapie. Om die reden kun je hem afstaan. In deze links staat meer: Stamcellen Pasgeborenen Nieuws biomedisch.nl - Placenta blijkt goede bron van stamcellen
Ik heb hem ook 2 keer gezien maar daarna is hij gewoon mee in de container gegaan. Na de bevalling van mijn dochter thuis kwam een uur later de vuilniswagen dus dat was wel ideaal
Hier is ie ook gewoon weg gegaan hoor! Je gaat je afgeknipte nagels toch ook niet bewaren omdat ze zo mooi aan je lichaam zijn gegroeid? Voor mij is een placenta iets dat zijn functie verliest bij de bevalling. Ik heb m wel even vlug gezien, maar heb absoluut niet de behoefte om er uitvoering naar te kijken. -ook niet op een foto- Dus kan ie prima in de kliko! Begraven zou een optie zijn, maar ik denk dat ik dan mn tuin niet meer om zou durven spitten...veel te bang om m weer tegen te komen..
hier ligt hij in de diepvries :X in een plastic bakje, die ik eigenlijk als kotsbakje mee had naar het zh. (volgend jaar gaat hij dan echt de tuin in)
hier ligt hij in de diepvries :X in een plastic bakje, die ik eigenlijk als kotsbakje mee had naar het zh. (volgend jaar gaat hij dan echt de tuin in) Vond het wel facinerend te zien dat ding.
Haha ja fris en fruitig zal zo'n placenta er niet uitzien, maar ik vind hem toch meer waard dan hem 'ranzig ding' te noemen en hem achteloos weg te gooien. Zonder de placenta groeit er geen kindje in je buik. Het is onderdeel van het wonderlijke proces van het krijgen van een kindje, en daar sta ik wel graag even bij stil straks. Maar ieder z'n ding natuurlijk
Wij hebben beide keren besloten hem niet te bewaren of mee naar huis te nemen. Gezien heb ik hem de eerste keer heel vluchtig, verder niet, de tweede keer helemaal niet gezien omdat ze zo druk waren met de kleine en mn hoofd er totaal niet naar stond. Bij de oudste twee is het 'gewoon' vanuit het ziekenhuis weggegooid. Bij de jongste is het (als het goed is) naar school gegaan voor leerlingen om daar eens een keer gezien te hebben (opleiding kraamverzorgende) en daarna is hij als het goed is weer terug gekomen naar het ziekenhuis om vanuit daar weggedaan te worden. Het idee om het te begraven vind ik best mooi eigenlijk, maar ik heb er geen gevoel bij, dus daarom gekozen dat niet te doen. Liefs Hanneke.
Weet ik hoor.... hij zit in de vliezen.... maar dit komt wel tezamen naarbuiten... en het is interessant om te zien dat de placenta uit 'twee gedeelten" bestaat.... de moederkant...en het kindskant... Er schijnen trouwens wel meer dingen te gebeuren ermee..... (cosmetica)
hahahahaha.... kijk je uit straks met de kerst... weet niet of je gaat gourmetten... maar niet dat iemand het verkeerde bakje pakt..