Vanmiddag weer bij de gyn geweest. Besloten om deze week de bevalling in te leiden. Woe avond krijg ik een ballon en do.ochtend worden m'n vliezen gebroken. Afhankelijk wat er dan gebeurt (spontaan weeën of niet) wordt er verder gestimuleerd. Hoewel ik al een paar weekjes weet dat dit zou kunnen gebeuren, slaat de angst me nu om m'n hart... Doe ik hier wel goed aan? Moeten we niet nog een weekje aankijken? Misschien dient de baby zich gewoon vanzelf aan? Ik loop bij de gyn ivm zwangerschapsdiabetes en wat nu op de voorgrond staat is zwangerschapscholestase. De waarde van de cholestase van afgelopen vrijdag was 15. Idem als keer ervoor. Echter sinds vrijdag is de jeuk weer toegenomen, dus kans bestaat dat het weer gestegen is (maar ja bepaling alleen op di.dag, dus vandaag was te laat om te prikken, want moet naar ander zkh per koerier...). De overwegingen van de arts-ass gyn (+overleg met de echte gyn) waren de jeuk 's avonds en 's nachts. Ik zie er erg tegenop om naar bed te gaan. Zit huilend op de bank omdat ik op zie tegen de nacht. Onrustige benen, jeuk, niet goed kunnen draaien ivm vreselijk pijn in mn bekken. Dan maar weer opstaan, lopen, insmeren. Na 2 uur in slaap vallen; anderhalf uur later wakker ivm plassen en dan begint het feest opnieuw. Verder ben ik bijna obsessief bezig met voelen of ik de baby nog voel bewegen. (ivm risico's bij zw.sch.cholestase). Ben al div keren in het zkh geweest aan het ctg ivm minder leven voelen. Dat heeft gyn ook meegenomen in haar voorstel. Baby is groot, geen reus. Maar door de zw.diab. was ze al aan de grote kant. Ik wil zeker niet klagen! Ik ben heel dankbaar dat ik eindelijk zwanger heb mogen worden! Maar doe ik er wel goed aan om nu ingeleid te worden? Moet ik niet nog een weekje wachten en kijken of de natuur zelf de bevalling start? Ik heb zelfs al zitten denken dat als ik vannacht een goede nacht heb, dat ik het dan maar uitstel... (geen idee of dat kan). Misschien ben ik ook wel bang voor reacties van m'n familie (moeder en zussen) die vooral vinden dat de natuur z'n gang moet gaan (als ik dat had gedaan was ik nooit zwanger geworden maar dat terzijde...). Ik ben op zich ook voorstander van de natuur z'n gang laten gaan, maar zo'n gyn stelt het toch niet zomaar voor? Heeft iemand raad? tips? Hart onder de riem? Alvast bedankt! NB: tijdens het schrijven van dit stukje heb ik 4 heeel pijnlijke voorweeën weg moeten puffen... AU, wat doen die zeer zeg!
Hoe ver ben je nu? De natuur zijn gang laten gaan is altijd goed, MAAR! Een gyn stelt echt niet zomaar voor om in te gaan leiden. Voor zover ik heb begepen kan zwangerschapscholestase best gevaarlijk worden voor jouzelf ( en je kindje?)en dat wil je natuurlijk voor zijn. Ik hoop voor je dat die pijnlijke voorweeen een spontaan begin zijn, zou dat niet geweldig zijn?!
Ik ben vandaag 38+2 Op moment van vliezen breken 38+4 De zwangerschapscholestase is met name voor de baby gevaarlijk. Ik zou sowieso de 40 wk niet gaan volmaken. Nee, klopt wat je zegt. Een gyn zegt dat niet zomaar. Dat zei ml ook. De gyn zei ook dat het niet was omdat het voor mij zo vervelend is allemaal. Maar omdat ze alles bij elkaar hebben opgeteld.
Als je zo veel klachten hebt en het kan zelfs gevaarlijk zijn voor de baby zou ik me laten inleiden. In Nederland hebben ze inderdaad liever dat de bevalling spontaan begint maar in andere Europese landen word je standaard ingeleid als je over de 40 weken heen gaat. De termijn is bij jou al veilig. En de gyn adviseert het ook niet zomaar. Ik zou het gewoon doen. Succes en ik wens je een gezonde baby en een voorspoedig herstel toe!
Ik word volgende week woensdagochtend ingeleid. Ivm grotere baby. Ben dan 39+3 Spannend.. is ook ons 1e kindje. Geen idee wat me te wachten staat maar gewoon op je laten afkomen
Waarom uitstellen als je zo veel last hebt? Je kindje is af en kan prima geboren worden. Ik heb het inleiden als iets positiefs ervaren, eindelijk had mijn lichaam weer rust (ik had zwangerschaps vergiftiging)
Vergeten te vermelden dat de waarde van 15 wel te hoog is, maar dat de grens van gevaar voor de baby 40 is. Er is geen acuut gevaar voor de baby (anders hadden ze me vandaag al opgenomen). Maar hoe langer de zwangerschap, hoe groter het risico.
Meid ik denk dat de gynaecoloog een heel goed besluit heeft genomen! Geen risico's met de cholestase. En als je nu al zo slecht slaapt van de jeuk is het goed om binnenkort in te leiden zodat je niet uitgeput aan de bevalling begint! Jouw babytje is helemaal compleet en kan nu prima geboren worden. Maak je daar geen zorgen over hoor! Het komt goed! Heel veel succes!
Voor mij is je niet goed voelen iets heel anders dan 'ondankbaar' zijn, dat klinkt zo negatief! Sommige lichamen reageren heftiger dan andere op de zwangerschap, en hoe blij je er dan ook mee bent, leuk is het niet meer. 'de natuur op z'n beloop laten gaan' is soms achterhaald, helemaal als je lichaam zelf aangeeft dat het zo genoeg is. En nogmaals ondankbaar ben je dan zeker niet!
ik zou me ook gewoon laten inleiden hoor! juist fijn toch! 38+4 is toch mooi! en als je vannacht een goede nacht maakt is dat alleen maar mooi dat je een beetje uitgerust aan de bevalling begint. succes straks en sterkte met de laatste dagen. ps. natuurlijk kom je niet ondankbaar over... dat heeft er toch niets mee te maken. Het gaat om het beste voor jou en je kindje!
Ik zou me zeker laten inleiden. Heb zelf ook cholestase gehad, met 36+5 ingeleid omdat mijn waardes in 1 week van 22 naar 93 waren gestegen. Alles prima gegaan! Baby was ook aan de grote kant voor die termijn (3340 gram) en ze deed 't meteen super. Ik zou geen risico lopen met cholestase en 38wkn is een prachtige termijn!
Gewoon doen!!!! Dan ben je ook beter voorbereid ed, sterkte meid!!! Ben zelf 41 weken voor mij deze week! Blijft spannend succes
Ik zou er niet zo snel weer voor kiezen..omdat ik nu van mening ben dat je bevalling begint zodra jij en vooral je kindje daar klaar voor zijn!! Ik ben ingeleid en dit is uiteindelijk een spoedks geworden.. Ik denk omdat mijn lijf er nog niet klaar voor was.. De ontsluiting vorderde niet.. Als het medisch echt noodzakelijk is om je baby te laten komen (ik heb niet alles gelezen) dan is het een ander vehaal natuurlijk.
De natuur zijn gang laten gaan... Dat zeggen dan zeker mensen die van een zucht en een scheet zwanger zijn geworden en 0,0 problemen in de zwangerschap zelf hebben gehad? Sorry als ik hiermee iemand tegen het zere been schop, maar soms is het gewoon echt beter als er een arts ingrijpt. Mijn ervaring met inleiden (2x) is dat ze daar heel terughoudend mee zijn en alleen doen als het echt beter is voor moeder en/of kind. Anders proberen ze het echt nog wel te rekken. Ik zou gewoon af gaan op de mening van jouw gyn en dat is inleiden.
Cholestase is genoeg reden om in te leiden hoor, vaak zelfs al voor de 38wkn. Bij waardes boven de 40 loop je het risico dat het kindje heel plots in nood komt en komt te overlijden. Bij TS was de waarde nog niet zo hoog, maar wel verhoogd; ze loopt dus nog geen enorm risico, maar het is voldoende om echt wel in te gaan leiden. Ook voor haarzelf; die jeuk is ondragelijk.
Ik zie dat je vandaag 38+3 bent, ik ben met 38+3 bevallen (ook ingeleid), viel me reuze mee, echt prima en mooie bevalling (ja dat kan dus ook gewoon bij inleiden). Bij mijn tweede zwangerschap was er geen reden tot inleiden, dus kon mooi de natuur zijn gang gaan! Heerlijk, een baby die vanzelf komt, dacht ik. Met 41+3 bevallen, van een zoontje die een hele moeilijke start had, ik bleek geen vruchtwater meer te hebben en de kleine man had al flink in mijn buik gepoept, al enkele dagen daarvoor. Alle andere ellende zal ik je besparen.... Doe mij die inleiding met 38 weken maar, die bevalling zou ik zo nog 10 keer doen.
Meid ik snap je helemaal. Ook ik ben met icsi zwanger geworden. Heb echt een nare zwangerschap gehad. Als kers op de taart kreeg ik ook nog m'n laatste dag voor verlof te horen dat ik zwangerschapsuiker heb. Ook ik moet ingeleid worden en dat gebeurd waarschijnlijk ergens volgende week. Natuurlijk hoop ik nog steeds op een gewone bevalling, maar als ik moet worden ingeleid heb ik daar vrede mee. We willen uiteindelijk allemaal het beste voor ons kind toch? Dat je omgeving misschien een andere mening erop na houdt moeten zij weten. Ga voor de gezondheid van jou en je kind! Dat is toch het allerbelangrijkste? Succes Vanavond en morgen. Laat het idee "natuurlijk" los en concentreer je op het wonder in je buik! Heb ik ook gedaan en het geeft een hoop rust!
Je bent echt ver genoeg hoor, gewoon beginnen aan die inleiding. Ten eerste vanwege de risico's van de cholestase, ten tweede heb je ook nog zwangerschapsdiabetes, ten derde volgen er nog genoeg onrustige nachten ná de geboorte, en ten vierde is 38+4 echt een prima termijn. Natuurlijk kan het zo zijn dat je kindje of jouw lichaam er niet klaar voor zijn, ik heb dat met mijn eerste in volle hoedanigheid meegemaakt (beide dagen op de IC, heel gedoe), maar mijn tweede is geboren met 37+6, ook weer ingeleid, en dat ging uitstekend. De kans dat alles goed verloopt als je voorbij de 38 weken bent is heel groot, zeker omdat je kindje ook goed op gewicht wordt geschat.
Ik ben de vorige keer met zwangerschapscholestase met 36,1 ingeleid. Ik zou niets liever hebben gewild dan die 37 weken te halen, gezien we daarna nog 5 dagen in het ziekenhuis zijn gebleven inclusief couveuse etc. Het risico was dat mijn dochter dan zou komen te overlijden.. Nou beter met 36 weken geboren dan geen baby.. in jouw geval met 38 weken, zou ik me daarom al helemaal niet zo druk maken , gewoon doen die inleiding, met afwachten valt er zoveel meer te verliezen.