Ik wilde zoontje ook eerst een uur op de buik hebben liggen (mits verantwoord) voordat er andere dingen zouden gebeuren. In dat uur (maar zeker niet al na 11 minuten) begonnen ze wel een beetje aan de navelstreng te trekken, op m'n buik te duwen, de weeënopwekkers werden weer aangezet maar hij kwam maar niet. Toen pas kwam de gyn er ook aan (we waren inmiddels al een dik uur verder). Die had ik 's ochtends een handje gegeven en ze zei tegen mij: als alles goed gaat, dan zie je mij vandaag niet terug. Dus toen ik haar zag vroeg ik of het misse boel was, zei ze: Ja, je placenta komt maar niet. Vind je het erg dat we je gaan opereren? Dus ik antwoordde lachend: Heb ik een keuze? Niet dus. Dus uiteindelijk is ie operatief verwijderd en heb ik iets van 1,5 ltr bloed verloren. Zelf overigens geen last van ondervonden.
Wat ik alleen niet helemaal snap: Er kwam gelijk een plas bloed direct na de geboorte van het kindje, dat was bij mijn derde. Toen zijn ze echt gelijk begonnen met de placenta, die moest er echt uit en dan zou het stoppen (gebeurde ook). Hoe kan er dan een bloeding ontstaan vóórdat ie eruit is?
Hier ook oxytocine prik in mijn infuus gekregen. Dit had de vk van tevoren aangegeven vanwege een lage bloeddruk. Ze hebben op mijn buik gedrukt. Geen idee of er ook trekwerk aan te pas is gekomen. De placenta kwam vrij snel los en ik heb ook niet veel bloed verloren gelukkig. Overigens wel veel verhalen van vrouwen waarbij het trekwerk aan de placenta resulteerde in veel bloed verlies.
Onze uk kon niet lang bij me liggen omdat hij te vroeg was. De placenta wou niet komen en hebben ze weer tijd tussen laten zitten. Geen idee hoeveel tijd er tussen zat.ze waren vaak even weg omdat het zo druk was.geen enkel moment het idee gehad dat ze me de verloskamer uit wilde hebben. Op een gegeven moment zei ze wel dat het nu moest komen en ik anders geopereerd moest worden. Geluk was dat niet nodig. Ondanks het heel druk was en er een wisseling zou zijn maakte ze eerst haar werk af zonder te haasten. Super ziekenhuis.
Ik wist niet eens dat ze aan de placenta trokken? Hier kwam hij er snel uit binnen 6 minuten en er is bij mij niet aan getrokken hoor😁
Ik heb altijd het vermoeden gehad dat het trekwerk na mijn eerste bevalling ervoor heeft gezorgd dat ik zo veel bloed heb verloren. Natuurlijk geven ze dat niet toe De tweede keer aangegeven dat ik geen prik wilde en geen getrek aan placenta. Maar ivm eerste bevalling was de prik wel aan te raden. Nou prima, daar kan ik mee leven. Trekken heeft ze nu niet gedaan, maar mijn placenta kwam maar niet. Elk kwartier heeft ze gevoeld maar pas na een uur kwam de vk van het zkh erbij, die kon net iets harder mee trekken en gelukkig zonder bloedingen kwam ie eruit. Dat uur heeft mijn dochter op mijn borst gelegen en aan de borst gelegen
Ik kreeg na het knippen van de navelstreng een prik in mijn been. Daarna heeft ze de navelstreng naar buiten geholpen (niet heftig eruit getrokken, maar voorzichtig en met beleid). De vk was in shock dat hij zo lang was dus ze durfde niet zo goed. Toen het eind in zicht kwam zei ze dat ik een keer moest persen en toen kwam hij eruit.
Bij mijn gingen ze ook gelijk op men buik drukken enzo, maar ik had een totaal ruptuur en moest naar de ok dus miss hebbem ze het daarom zo snel eruit willen hebben...
Bij mijn eerste hebben we gewoon afgewacht, kwam na een half uur geloof ik. Bij de tweede kwam de placenta er al heel snel achteraan, dus geen prik nodig. Bij de derde had ik aangegeven dat ik het gewoon wilde afwachten, maar na 10 minuten begonnen ze al te zeuren dat ik die prik moest krijgen. Vond het wel heel vervelend, want ik had duidelijk aangegeven dat ik de natuur even zijn gang wilde laten gaan. Had een makkelijke bevalling gehad, derde kind, de andere twee keer was ook goed gegaan, en nu dat gezeur. Uiteindelijk heb ik die prik gekregen, hebben ze ook nog geduwd en gedaan en toen kwam het ding er binnen no time uit. Ik vond het zelf een vervelend einde van zo'n voorspoedige bevalling, maar ja, het schijnt tegenwoordig protocol te zijn dat die placenta er zo snel mogelijk uit moet.