Placenta infarct

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Miszy, 10 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miszy

Miszy Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.263
    8
    38
    Zijn er mensen die achteraf erachter zijn gekomen dat de placenta (meerdere) infarcten had? Ons zoontje is geboren met 38w3d & 2400gram en achteraf bleek ik meerdere grote infarcten te hebben. Ik kan er alleen zo weinig over vinden. Vraag mij ook af hoe gevaarlijk dit eigenlijk was & hoe dit zal zijn bij een eventuele tweede. De gynaecoloog zei dat het 50/50 is of dit weer zal gebeuren

2. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Ik had geen infarcten maar een ander placentaprobleem. Problemen met de placenta kunnen zorgen voor o.a. vroeggeboorte, groeiachterstand (zoals bij jou het geval was) en zwangerschapsvergiftiging. Die placentaproblemen worden weer veroorzaakt als je hart- en bloedvaten zich niet goed aanpassen aan de zwangerschap. Dit laatste houden ze meestal in de gaten d.m.v. dopplers (metingen van de doorbloeding van je navelstreng en de baby) en aan de hand van groeiecho's. Ook kan het preventief behandeld worden, meestal bestaat zo'n behandeling (naast extra controles dus) uit medicatie (ascal, calcium o.a.).

In Maastricht is het mogelijk om je te laten screenen om een inschatting van het risico voor een eventuele volgende zwangerschap te maken. Vervolgens kun je als je zwanger bent meedoen aan de follow up waarbij je strikt opgevolgd en eventueel behandeld kunt worden.

3. heulo

heulo Lid

22 dec 2017
    23
    3
    3
    Vrouw
    Ik heb het bij de eerste ook gehad, ook een klein meisje (2880 gram) bij 40+2 weken. De tweede was een nog kleiner meisje (2640 gram),maar wel met een goed werkende placenta en ook geen infarcten erop.
    Bij mij was er geen verhoogd risico dat de 2e dat ook zou krijgen, waarschijnlijk gewoon toeval geweest.
    Feit is wel dat wij kleine kinderen krijgen, ook onze 3e heeft een sterk afbuigende groei vanaf 35 weken. Waarschijnlijk moet ik weer naar de gynaecoloog voor extra controle van de placenta en de doorbloeding van de baby. Bij de 2e ook vanaf 36 weken bij de gynaecoloog beland, maar alles werkte gelukkig goed.

Deel Deze Pagina