bij de 12-weken echo was te zien dat de placenta waarschijnlijk een beetje voor de uitgang ligt, grrr. de echoscopiste zei dat dit nog wel goed kon komen, door groeien/uitrekken vd baarmoeder. de 20-weken echo moet hier meer duidelijkheid over geven. wie heeft hier ervaring mee? en had je een natuurlijke bevalling of werd het een keizersnede?
Er zijn al heel veel topics geopend over dit onderwerp maar je placenta groeit in de meeste gevallen goed mee naar mate de zwangerschap vordert. De kans is groter dat je op een natuurlijke manier bevalt dan via een keizersnee. Ik heb met 31 wkn. een bloeding gehad en toen kwamen ze erachter dat ik een voorliggende placenta had. Ik ben uiteindelijk met 38+4 wkn. bevallen op een natuurlijk manier (wel verplicht in het zkh.). Zelfs in een hele korte tijd kan deze nog flink verschuiven dus probeer je niet te druk te maken.
Bij 90-95% van de vrouwen met met een vroeg gediagnosticeerde voorliggende placenta trekt deze nog weg. Je bent pas 12 weken zwanger, je baarmoeder moet nog groeien en de placenta ligt er niet eens in zijn geheel voor. De kans is zeer groot dat deze wegtrekt! En mijn eigen ervaring. Ik heb een placenta praevia totalis en tot nu toe nog geen bloedverlies gehad. Ik merk er eigenlijk niks van, behalve dat ik niet meer alles mag.
Met 17 weken heb ik een 3d echo gehad en toen zat de placenta nog helemaal voor de uitgang. Met ruim 20 weken had ik de 20 weken echo en toen was ie al voor de uitgang weg. Hij ligt nu aan de voorwand. Dit gebeurt blijkbaar heel vaak. Nog geen zorgen maken dus.