Hallo dames, Ik weet dat P 10 een ondergrens, P 50 het gemiddelde, en P 90 bovengrens van de groei van de baby. Nu heb ik vanmiddag een groei echo gehad en mijn man en ik hebben zitten kijken naar al die P's. Maar begrijpen doen we het niet eerlijk gezegd. MIsschien kan iemand ons helpen. Vorige keer bij de meting was bijvoorbeeld de hoofdomtrek P66 en nu P38. Het bovenbeentje was de vorige keer P60 en nu P25. Wat wil dit nu zeggen? Want het lijken ons nogal flinke verschillen..? Of 'lezen' wij dit nu fout? Groet en bedankt ps. ben nu 37 weken zwanger.
P38 houdt in dat 38 procent van de kindjes van precies dezelfde termijn een kleiner hoofdomtrek hebben. Je kindje is nu iets kleiner dan gemiddeld maar nog lang niet een waarde om je zorgen te maken. Wanneer was je vorige echo? Ik had er gisteren een en toen waren de waardes ook stukje hoger dan drie weken daarvoor. Vk zei dat dit wel een periode is voor groeispurten.
Ik had de vorige echo 3 wk terug dus toen was ik 34 weken. Maar is het dan niet erg dat het zo'n verschil geeft tov de vorige meting?
Ik had vergelijkbare verschillen in de P waarde maar uiteindelijk verschilde dat van een dag of drie achterstand naar een dag of 2 voorsprong. Per saldo scheelt het dus niet zo veel!
Oke want deze waardes worden allemaal genoteerd en doorgegeven aan de gyn. Maar wij vroegen ons af wat de gyn hier dan mee doet. Ik merk wel dat er verschil in meting zit bij de ene of andere vk. Deze was nu naar mijn gevoel echt zover mogelijk aan het oprekken en het liep met de groei nu uiteindelijk ruim 1 week achter. Maar goed, als deze p waardes niet zo heel veel zeggen maken wij ons al iets minder zorgen. We schrokken nl nogal van het verschil.
De P waardes an zich geven totaal geen reden tot zorg. Wel vergelijken ze de P waardes van verschillende echo's met elkaar om te zien of de beeb wel zijn/haar eigen lijntje volgt. Dat buigt bij jou nu iets af maar als dat reden tot zorg was geweest had je dat zeker van je gyn gehoord. Hoe verder je bent hoe minder betrouwbaar de metingen ook worden he? Ik zou me iig niet druk maken zolang je gyn dat ook niet doet
Daarom gaan ze nu de gyn contacten.. Ook ivm de suiker en m'n algehele gestel. We wachten het maar af. Bedankt voor je antwoorden in ieder geval!