Hallo, Ik heb een vraag: Ik ben nu 11 weken zwanger van ons 2 kindje. Bij onze dochter heb ik een spoedkeizersnede gehad vanwege een placentaloslating. Gelukkig is dat goed afgelopen en hebben wij een prachtige gezonde dame in huis rondkruipen. Ik ben me er wel zeer van bewust hoe veel geluk we hebben gehad. Nu ik zwanger ben van ons 2e kindje maak ik me toch zorgen. Ik heb op internet gezocht naar oorzaken en herhalingskansen. Ik heb gelezen dat de kans op herhaling ongeveer 10% is, klopt dit? Ik vind dit namelijk best een hoog percentage. Daarnaast kwam ik tegen dat Xylometazoline neusspray ook een gevaar op kan leveren. Ik heb dit in mijn vorige zwangerschap inderdaad veel gebruikt. Nu heb ik het dus ook afgezworen, maar ik vraag me wel af of dit daadwerkelijk een oorzaak kan zijn. Ik hoop dat jullie me antwoord kunnen geven.
Hoi Marijkje, inderdaad heb je vele geluk gehad. De kans is inderdaad verhoogd, dus daarom moet je ook bij de gyn onder controle. De kans dat het alleen door de spray kwam is klein hoor (vasocontricie, samentrekken van de bloedvaten lijkt mij dan hetgeen dat de kans verhoogd), wellicht is het het zetje geweest, maar daar kom je niet meer achter. Goed idee om het voor de zekerheid maar te laten inderdaad. Dit vond ik op de site van de NTvG: De frequentie van solutio placentae varieert van 1 : 77 tot 1 : 500 bevallingen. De primaire oorzaak van solutio placentae is onbekend. Veelal worden de volgende factoren genoemd als mogelijke oorzaken: een trauma, een korte navelstreng, plotselinge verkleining van de baarmoeder na het breken van de vliezen bij teveel vruchtwater of na de geboorte van de eerste van een tweeling, een uterusanomalie (afwijking aan de baarmoeder) of een -tumor en foliumzuurdeficiëntie. Het verband tussen solutio placentae en maternale hypertensie wordt algemeen aannemelijk geacht. Over toename van de frequentie bij oplopende leeftijd en pariteit (aantal bevallingen) bestaat geen communis opinio. De grote kans op herhaling van een solutio placentae (1 : 6 tot 1 : 18) is een empirisch gegeven (uit wetenschappelijk onderzoek) . De herhalingskans is dus groter en een goede bewaking in de zwangerschap is op zijn plaats. Leg je vragen allemaal voor aan de gyn; die kan je er duidelijk antwoord op geven. Let wel; de kans dat het niet gebeurd is nog altijd groter! Groeten Brigitte