placenta mee naar huis?

Discussie in 'De bevalling' gestart door fafa, 6 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafa

fafa Niet meer actief

Hallo,

vriendlief en ik hebben besloten om in onze tuin een fruitboompje te gaan planten op de placenta van onze spruit. (mooie circle of life: ik heb de voedingstoffen geleverd waar onze kleine een placenta van heeft gebouwd, en vervolgens geven we die aan de aarde, waar het verteert en een boompje er zijn vruchten van kan maken, die wij zelf tot slot weer kunnen eten)

ik ben voornemens thuis te bevallen, en dan neem ik aan dat je zelf mag weten wat je met de placenta doet... maar je weet natuurlijk nooit hoe je bevalling loopt en waar je uiteindelijk terecht komt, dus ik vroeg me af of - wanneer je in het ziekenhuis bevalt - je de placenta mee naar huis mag nemen, of dat die automatisch bij het medisch afval terecht komt... zeker als het op een keizersnede uitdraait.

Iemand ervaring mee?

2. Ananas89

Ananas89 Fanatiek lid

31 mei 2010
    1.188
    0
    0
    Bij mij werd het na de bevalling gevraagd of ik hem mee naar huis wilde of dat ze hem weg mochten gooien. :)
    Ikzelf heb hem weg laten gooien, maar je krijgt dus zeker de mogelijkheid om hem mee te nemen.
    Zou het anders even aangeven na je bevalling als ze de placenta controleren, dan ben je zelf alweer rustig (weeën zijn wat weg) en dan denk je dr vast wel aan:)

Succes met bevallen strakjes!!

3. pijman

pijman Niet meer actief

Hier wilden ze ook weten wat we ermee wilden doen, ze hadden 'm opgevangen in een ondersteek/po. Toen ik aangaf dat ik er geen bestemming voor had vroegen ze wel of ik hem wilde zien. Hier gaven ze dus wel wat aandacht aan de placenta in het ziekenhuis (bevalling met medische indicatie)

4. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Ook mij werd het in het ziekenhuis gevraagd of ik hem mee wou nemen naar huis. (ik heb hem daar gelaten, maar tijdens het controleren of hij compleet was werd het gevraagd)

5. fafa

fafa Niet meer actief

dank jullie wel voor de snelle antwoorden :)

fijn dat ze dat aan je vragen. Vinden ze het dus ook niet gek als je zegt dat je hem mee wil nemen.

Was al een beetje bang dat - als het al zou mogen - ze dat raar zouden vinden.

Maar ben helemaal gerust gesteld! Thanks dames

6. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    hier werd het ook aan me gevraagd in he tzikeenhuis of ik t meewilde

7. Klevkin

Klevkin Bekend lid

26 aug 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    Je kan het ook sowieso aan je vk doorgeven he, dan kan die er eventueel zorg voor dragen, ook als je naar het ziekenhuis wordt doorverwezen.

Maar bij mij werd het idd ook gevraagd, volgens mij is het wel standaard dat ze er om vragen :)

8. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    ik ben kraamverzorgster en t moet gevraagd worden omdat het van jou is en er dus soms mensen zijn die er een speciale bestemming voor hebben mag het niet zomaar weggegooid worden pas als jij zegt het mag weg....

9. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    hmmm toch zou ik het van te voren aangeven hoor. bij mij is hij 2x gewoon weggegooid zonder toestemming. misschien dat het kwam omdat ik een vastzittende placenta had. maar mij is nooit wat gevraagd.

10. Bri

Bri Niet meer actief

Inderdaad, ik zou het in elk geval van tevoren al aangeven dat je er iets mee wilt doen. Mocht het uitdraaien op een (spoed-)ks dan weet ik niet of je vk het goed overdraagt, maar de kans is groter dat je hem dan mee kunt nemen dan wanneer het nooit ter sprake is geweest.

Bij mij weet ik zeker dat het me de eerste keer gevraagd is; van de tweede keer kan ik het me niet herinneren. Maar ik wilde er dan ook niets mee; van mij is-ie 'gewoon' met het huishoudelijk afval meegegaan (thuisbevalling).

11. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    ik heb een spoedks gehad en er werd toch gevraagd of ik hem wilde hebben. Wilde hem wel zien en daarna hebben ze hem weggedaan, zag er wel mooi uit, was ook enorm groot, dat had ik niet verwacht.

12. adi

adi Niet meer actief

Ik vind het nog steeds jammer dat tijdens en na mijn bevalling niemand een woord heeft gerept over de placenta's. Ik had drie placenta's in mijn buik, en die zijn niet gewogen, niet laten zien, niemand kon mij achteraf vertellen of ze aan elkaar zijn gegroeid of los zaten enz enz. Niks geen rechten erop, gewoon in de prullenbak gemiekerd.

13. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Ik ben in het ziekenhuis bevallen, en hebben ze ook aan mij gevraagd of ik hem wilden zien, en of ik hem mee naar huis wilden nemen.
    Eerst heeft de gyn hem zelf gecontroleerd, en daarna aan mij laten zien, en uitleg erover gegeven. Vond het zeer interessant. Je zag ook echt dat hij helemaal verkalkt was, en dus gewoon op.

Daarna mochten ze hem van mij weggooien.

Voor de zekerheid geef het door aan je VK, en mocht het in een ziekenhuis bevalling eindigen, zorg dat je (of je man) het doorgeven aan de dienstdoende arts en zusters.

14. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Ik heb hem ook meegenomen vanuit het ziekenhuis wil hem ook planten, gaan alleen verhuizen dus wil hem daar pas in de grond doen (sorry voor het volgende voor sommigen) dus zit hij bij ons in de diepvries goedverpakt en wel.
    Ik had toevallig een bakje mee (kotste als een gek, en als voorzorg voor de auto van de vk was niet nodig) en daar heeft de verpleegkundige de placenta ingedaan en daar weer een plasticzak omheen.

Er werd bij mij gevraagd of we hem mee wouden hebben, nadat de vk de placenta bekeken had (ook een beetje veroudert)

15. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Twee keer een keizersnee gehad en 2x niks gevraagd hoor! Nou heb ik er geen belangstelling voor, maar toch....had 'm wel willen zien!

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.824
    3.348
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier 2x niets gevraagd, wel 2x zelf gevraagd om hem goed te laten zien en we hebben er ook beiden keren een foto van. Bij de jongste was hij niet meer intakt - bij de oudste hebben we een erg mooie foto (vind ik ;) )

17. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Bij mij hebben ze hem even snel laten zien, maar niet gevraagd of ik er iets mee wilde. Maar ik moest met spoed naar de ok, dus misschien dat dat daarom was. Of misschien hebben ze het wel aan mijn man gevraagd, zal ik straks eens vragen...

18. Cynthia1978

Cynthia1978 Bekend lid

26 sep 2007
    527
    0
    16
    Den Haag
    Ik heb het wel gezien, maar heb hem weg laten gooien. Wist niet zo goed wat er mee te doen...

19. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk

staat er daar ook niks over in je bevallingsverslag?

En om op TS terug te komen. Ik zag er toevallig van de week een foto van. Ik wist geeneens dat we er een foto van hadden. Ik kan me ook niet herinneren dat er iets gevraagd is over de placenta maar mijn vriend zegt dat ze het hebben gevraagd (door zware bevalling en bloedverlies en uitutting flauwgevallen, dus kan me van dingen na de bevalling niet veel herinneren.

Wat je ook zou kunen doen is een geboorteplan schrijven. Dat is een a4 waarop staat hoe en wat je belangrijk vindt tijdens de bevalling en hoe je bepaalde dingen gedaan wilt hebben en daar kun je ook op zetten dat je de placenta mee naar huis wilt nemen. Een VK en/of gyn zal altijd proberen met een geboorteplan rekening te houden en als er iets anders gaat dan hoe jullie het willen, moeten ze dat overleggen. Tenminste zo is dat bij mij door de VK gezegd tijdens mijn zwangerschap. Als je googled op geboorteplan zul je vast wel voorbeelden vinden.

xxx

20. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ah gatsie ik wou ff googlen hoe placenta eruitziet kwam ik terecht op 1 of ander gek zijn website die dus placenta eet oh bahhhhh ga over mijn nek nu

Deel Deze Pagina