Iemand bekend met een hartruis die ontdekt is tijdens de zwangerschap? Kwam bij mij ineens aan het licht tijdens de pre operatieve screening. Verpleegkundige hoorde dit bij lichamelijk onderzoek. Gaf aan dat het soms iets wil zeggen, soms onschuldig. Anesthesist waar ik daarna geen ging zou me daar nog wel meer over vertellen. Daar aangekomen uitleg gehad maar niks over de gehoorde hartruis. Dus vroeg ik zelf hiernaar...kreeg ik als reactie...ja, de ene dokter hoort beter dan de andere . Gezien mijn verleden met een hartoperatie als baby en moeder met een hartaandoening kon ik hier niets mee. Beetje geïrriteerd aangegeven dat ik wilde weten wat ik hiermee moest. 'ik kon na de zwangerschap eens bij de huisarts langs gaan om te laten luisteren; die kon dan wel aangeven of ik daar iets mee moest of niet' Google toch maar erop nageslagen en kan dus bij de zwangerschap horen. Maar het zit me toch niet lekker.. kan het volgende week de gynaecoloog vragen of deze week overleggen met de huisarts.. Hoop dat dit in ieder geval niet de anesthesist gaat zijn die ik ga treffen bij de keizersnede..
Ben je toevallig recent ziek geweest? Mijn beide kids hadden ineens een hartruisje na ziekte, verdween vanzelf ook weer. Overigs geen hartproblemen in het verleden en/of in de familie. Zou het zeker ff checken bij de gyn.
Hier heeft onze jongste dochtertje een open hart operatie gehad en daar horen ze nog heel lichtjes een ruis. Ze zeggen dat ze dat heel vaak horen bij kindjes die aan hun hart zijn geholpen. De artsen zeiden toen ook dat er zat mensen met een ruis rond lopen, maar het niet weten omdat het niet gecontroleerd word. Als het je niet lekker zit zou ik het nog een x laten checken. Al is het maar voor je eigen geruststelling.
Bij zwangerschap wordt, net als bij koorts, je bloedsomloop zwaarder belast, hierdoor kun je soms een ruisje horen doordat het bloed gewoon harder stroomt en tegen je hartwand aankomt. Ik zou als je er niet gerust over bent gewoon een afspraak maken met de huisarts om even te laten luisteren en dit na de bevalling zo nodig herhalen. Waarschijnlijk is er niets om ongerust over te zijn, maar met je voorgeschiedenis kan ik me goed voorstellen dat je iets meer geruststelling nodig hebt dan het vage antwoord van de anesthesist
Kan of mag je niet eens langs de cardioloog hiermee ? Mijn ruisje is ook ontdekt tijdens een zwangerschap en is afkomstig van een lekkende mistralisklep.
O jeetje.... Nou het is niet dat ik meteen denk dat ik de meest vreselijke ziektes heb of iets in die richting. Ik ben 5 jaar geleden binnenstebuiten gekeerd door de cardioloog (ander ziekenhuis) i.v.m. de hartaandoening van mijn moeder. Maar daarvoor zou ik een nieuwe verwijzing nodig hebben Behalve af en toe hartkloppingen/overslagen geen afwijkingen op dat moment. Ik heb een neuromusculaire ziekte die soms ook het autonoom zenuwstelsel ontregeld. Vandaar dat ik ook verplicht bij de gyn onder controle ben. Zij neemt me wel serieus gelukkig, dus ga dat begin komende week daar even aankaarten. Heb geen geweldig contact met de huisarts en 9 vd 10 keer krijg je advies via de assistente. (Prima als dat kan ..maar de laatste keer heb ik 3 weken de billen van mijn zoontje gesmeerd met 2 soorten anti schimmel crème ipv iets tegen krentenbaard (dat had hij dus) ik hoefde niet langs te komen en geen foto te sturen... Hopelijk is het dus gewoon zwangerschap gerelateerd.