Hoi meiden, Vanavond hebben wij de 20 weken echo gehad, met onze kleine man is alles prima alleen zag de echoscopist dat mijn placenta 2 cm voor de baarmoedermond zit. Het kan nog omhoog groeien met het groeien van de buik, hier krijg ik met 30 weken nog een controle echo voor. Nu was ik zo stom om even te googlen op die placenta praevia marginales... je raadt het al het waren geen fijne verhalen. Ziekenhuisopnams, bloedverlies, vroeggeboortes etc. Heeft 1 van jullie hier ook ervaring mee of mee gehad en hoe is het verder gegaan? Mag natuurlijk ook via PB> Alvast bedankt! Een toch wel ongeruste Rosanna
hey hey, ik heb het met de 20 wk echo ook gehad, en ik moest met 28 wk terugkomen. Omdat het maagje ook niet goed gevuld was moest ik de week na de echo nog even komen om te checken, toen bleek mijn placenta dus al omhoog te zijn gegaan. Ik moet zeggen dat ik dat erg snel vond, dus misschien hebben ze het bij mij op de eerste echo toch niet goed gezien. Maar ik ben naderhand ook meteen op google gaan kijken.. slecht idee! Nooit meer doen. Er zijn ook andere verhalen die wel goed zijn, maar die lees je dan net niet. Wacht maar tot je 30 wk bent, je buik is dan vast enorm gegroeid, en de placenta is die 2cm dan ook vast mee omhoog gegaan. succes
Ik had hetzelfde, maar placenta is netjes mee omhoog gegroeid en er is verder niks geks of griezeligs gebeurd! Maar een ongerust idee geeft het je wel, probeer er toch op te vertrouwen dat het allemaal vanzelf goed komt! Succes! xx sas
Ik had zelfs een placenta totalis (de placenta lag in zijn geheel over de baarmoedermond). Ook deze is binnen een week omhoog gegroeid (tussen week 27 en 28 ). Het kan inderdaad heel snel gaan. Ik kreeg in deze periode wekelijk een echo om de placenta te controleren en een week voordat de baarmoedermond vrij lag, lag de placenta er nog geheel voor. Bij bijna alle vrouwen groeit de placenta omhoog en als het om slechts 2 cm gaat is de kans zelfs nog groter dat dit gebeurt. Geen zorgen maken!
ah thnx meiden! voel me nu een stukje gerustgesteld! We waren een weekendje weg met de boot maar ik was al aan het broekloeren en aan het "voel ik iets lopen of niet" pfff. Inderdaad ik moet gewoon afwachten en vertrouwen erin hebben dat die 2cm (wat is nou 2 cm, haast niets) heus wel mee omhoog groeien. Trees en Sassie25, jullie mogen al bijna bevallen! Zet hem op en succes!
Dit had ik ook in het begin. En hierdoor verloor ik steeds wat oud bloed. Heel vervelend! In de 14e week was de placenta gelukkig al omhoog getrokken. Bij de 20 weken echo lag nog steeds alles op z'n plaats. Dus ja, je placenta kan zich nog verplaatsen. Ze houden je ook extra in de gaten verwacht ik
ik verlies helemaal geen bloed, even afkloppen natuurlijk... Ik ben nu al 21 weken maar ik hoop dat de placenta nog opschuift. Met 30 weken krijg ik weer een echo, en mocht ik tussentijds bloed gaan verliezen wat meer is dan ter grootte van een 2-euro stuk dan moet ik gelijk bellen. Enne...we schelen 1 dag met de uitgerekende datum leuk!
Hai Rosanna, Ik heb hetzelfde, ruim1,5 cm. Ook helemaal geen bloedverlies gehad nog ofzo. Gelukkig weet je nu, mocht je ineens bloedverlies krijgen, dat het van de placenta kan komen. Ik moet met 28 wk weer terug voor controle. Ik ga er eigenlijk helemaal vanuit dat de placenta nog mee omhoog groeit . Liefs, Babel
Haj, Heb ik ookzo'n 3 cm van de uitgang en ligt achter tegen me rug. Zolang ik geen bloedverlies krijg is er niks aan de hand zijden ze. groetjes
Hmm gelukkig ben ik niet de enige gedeelde smart..etc Mijn kindje ligt al vanaf week 12 in dezelfde voorkeurshouding, jawel volledig in stuit. Dat wil nog niets zeggen hij kan nog draaien maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat hij prima zit zo. Zelfs als de placenta maar een klein stukje opschuift is de kans dat hij scheurt tijdens de placenta of dat de navelstreng er een stukje uitzakt tijdens de ontsluiting. Gezien mijn eerste rotbevalling zou ik een geplande ks best kunnen accepteren. Ben wel benieuwd, hoever de placenta bij jou is weggroeid over 7 weken. Laat je het nog even weten? Groetjes Rosanna
@ Madelieve, dan heb je een laagliggende placenta, bij mij hangt er een flapje van de placenta over de baarmoedermond heen, deze wordt dus gedeeltelijk afgedekt. Er zijn zelfs 4 smaken placenta kwam ik achter;laagliggend, marginalis, lateris, en totalis. Als je hierop googlet zie je precies de verschillen. Groetjes Rosanna
Hm, ik zou een geplande ks toch wel naar vinden geloof ik. Ik heb nog geen ervaring met bevallen, ik zit er dus een beetje naief in denk ik . Heb wel een super bevalling bij mogen wonen (beste vriendinnetje), dus die hanteer ik maar als voorbeeld. Qua houding, ik vraag me ook wel eens af of die kleine wel draait... Ik laat zeker iets weten, of als ik het vergeet, pb me gerust!
hehe juist die eigen ervaring met bevallen maakt dat ik een zware buikoperatie en wond bijna zou verkiezen boven een natuurlijke bevalling, en je kan normaal plassen . Het is een kwestie van afwachten maar met die placenta en een voorkeursligging die nu al 9 weken duurt ben ik niet erg optimistisch. Ik hou je zeker ff in de gaten Geniet van je zwangerschap Groetjes, Rosanna
Hier nog 1 Bij de 1e zw had ik het ook. Deze was toen met 20 wkn keurig omhoog gegroeid. Bij deze was het een totalis (7 wkn geleden) en op de 20 wkn echo ,was het nog een lateralis. Met 30 wkn opnieuw kijken. Ook hier een beebje die al vanaf 13 wkn in stuit ligt. Ben heel benieuwd wat dat gaat worden Het kan natuurlijk alle kanten op, maar frappant is het wel dat dit kindje al 8 wkn deze houding aanneemt en de placenta lig over de buikwand.
wat een dwarsliggertjes allemaal . Je placenta is dan best al een heel stuk weggegroeid, van totalis naar lateralis. Ik vind het wel een "iets" wat steeds in mn achterhoofd zit daarom probeer ik echt tillen te vermijden en teveel inspanningen. Ik zou me rot schrikken als ik vanuit het niets ineens flink ga vloeien. Zijn jullie ook voorzichtiger nu je dit weet?
@ rosanna, ja de placenta kan best snel wat verplaatsen. Al hebben ze het nu nog niet exact bepaald ,aangezien het niet aginaal was. Het kan zijn dat hij er dus nog wat ongunstiger voorligt. Ach we wachten gewoon de 30 wkn echo af. Hier moet ik wel zoveel mogelijk rust houden. Ik heb om de haverklap bloedingen. Ik werk dus ook niet, ook mag ik niet ver fietsen, geen zware dingen tillen etc etc.
pff jeetje tessa, dat is knap rot terwijl je nog bijna de helft moet . Bij mij is het ook niet geconstateerd met een vaginale echo daarom juist met 30 weken moet het echt vaginaal. Heb je al lang last van bloedingen of isdit sinds kort? Ik zag wel op internet dat stuitliggingen in verband worden gebracht met laagliggende placenta's. Rustig aan dan, je meisje moet nog wel een tijdje blijven zitten
Hee meiden, Dat hoop ik dan maar niet, dat dit ook nog eens een stuitligging zou betekenen . Zoals gezegd, ik heb echt nog geen spatje bloed gezien sinds ik zwanger ben, doe het dus ook niet rustiger aan. Blijkbaar is dat wel noodzakelijk dus, als je wel gaat bloeden. Dat is goed om te weten, misschien toch vast mijn baas waarschuwen voor deze mogelijke "complicatie"? Nou ja, misschien ook maar niet, eerst maar zien hoe het gaat. Ik ben wel weer meer misselijk sinds ruim een week, en dat zou ook een relatie hebben met vermoeidheid. Wil dus wel proberen wat beter op mijzelf te passen. Ik voel me alleen juist zo energiek de laatste tijd! (Behalve dat ik nu heel verkouden ben, en behalve dat ik wel steeds veel slaap nodig heb).
PS het werd bij mij geconstateerd bij de 20wk echo (buik). Toen moest ze direct ook even vaginaal kijken om het precies na te kijken en te meten hoeveel de placenta dan voor de uitgang lag.
bij mij zeiden ze dat het bloedverlies meestal pijnloos is en vanaf week 24 ongeveer kan optreden, ik heb ook geen bloed gezien nog gelukkig maar. Ik ben nog steeds moe maar heb ook het idee dat mijn ijzer aan de lage kant is. Waar ik echt moedeloos van word is de bekkenpijn, mijn SI gwrichten zitten klem aan beide kanten en er zitten ontstekingen op. Ook de aanhechting van de bilspier is ontstoken maargoed, keep smiling en nu ga ik even douchen en puffen bij de yoga Doe jullie ook iets aan gym/yoga/anders voor de bevalling?