Placenta praevia marginalis - vervolg

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Babel44, 4 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hai dames,

Hoe is het nu met jullie placenta's?? (Het vorige topic is ondertussen gesloten)

De mijne was helaas afgelopen maandag nog niet weggegroeid van de ingang. Moet dus over 4 weken weer een controle echo. Ik hoop dat ie nog voldoende opschuift, zeg!

Blijkbaar is er ook discussie over hoe snel je weer moet controleren. Het AMC had me doorverwezen voor controle met 28 wk, terwijl het OLVG zegt standaard pas weer met 32 wk te controleren op de placenta.

2. Rosanna04

Rosanna04 Bekend lid

22 jan 2008
    518
    0
    16
    Randstad
    ik weet nog niet hoe mijn placenta erbij ligt, ik krijg 20 augustus een groeiecho, ben dan 31 weken en nog iets.
    Heb geen bloedverlies gehad dus ik denk dat het wel goed gaat met de placenta.
    Mijn zoontje is wel recent gedraaid van stuit naar hoofdligging en is zelfs al gedeeltelijk ingedaald, dus dat is 1 zorg minder.
    Heb jij nog bloedverlies gehad?

3. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Nope, helemaal geen bloed ook, gelukkig, maar het betekende dus niet zoveel.

Ons meisje ligt wel met het hoofd naar beneden, maar is nog niet ingedaald.

4. Rosanna04

Rosanna04 Bekend lid

22 jan 2008
    518
    0
    16
    Randstad
    ja het indalen is ook erg vroeg hoor, meestal rond de 34ste week geloof ik.
    Is er al met jou gesproken wat de stappen zijn als je placenta niet voldoend is opgeschoven?
    Ben benieuwd!

5. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Hoi :)

Ik heb afgelopen maandag de echo gehad. Hij ligt nog wel laag ,maar ver genoeg van de uitgang af. Dus hier staat het geen natuurlijke bevalling in de weg. Ook is ons beebje al ingedaald.

6. misstiana

misstiana Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.565
    0
    0
    Als je placenta voor de uitgang ligt hb je geen keus dan wordt het een keizersnee. Het risico is te groot

7. Rosanna04

Rosanna04 Bekend lid

22 jan 2008
    518
    0
    16
    Randstad
    ja voor de uitgang is wat anders dan net naast de uitgang.
    Soms zijn de meningen daarover verdeeld, de ene gyn durft wel een natuurlijke bevalling aan en de andere niet.

8. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Nee, ik heb eigenlijk nog niets besproken :) Is dat raar?

Ik denk er wel eens aan dat als de bevalling nu spontaan te vroeg zou beginnen, dat ik dan niet weet wat het plan is... Dat zou natuurlijk wel suf zijn. Zal vriendlief even inpeperen dat als ik het zelf mocht vergeten dat hij wel moet roepen tegen deze en gene dat de placenta nog (net?) voor/tegen de uitgang ligt...:$

Heb jij daar dan wel zicht op nu? Je wil geloof ik sowieso in het ziekenhuis bevallen he.

9. Rosanna04

Rosanna04 Bekend lid

22 jan 2008
    518
    0
    16
    Randstad
    ik weet ook nog helemaal niets, pas 20 aug heb ik een groeiecho en dan zullen ze ook kijken naar de placenta.
    Ja raar eigenlijk, mocht nu ineens de bevalling beginnen (doe maar over een weekje of 8/9 liever) zou ik dat ook niet weten, ja gewoon maar roepen. Het risico is geloof ik dat je placenta afscheurt of dat het koppie de vaten dichtdrukt wanneer hij het geboortekanaal ingaat en dan in feite "stikt" omdat hij geen zuurstof krijgt in zn bloed.
    Niet de minste risico's...
    Ik wil zowiezo in het ziekenhuis bevallen, a) mijn mannetje is niet zo'n held :D, b) ik kan met 9 cm ontsluiting er nog bijna naar toe lopen, wij wonen praktisch naast het ziekenhuis, en de keus voor pijnbestrijding vind ik ook wel prettig!
    Gaan zij nu bij 32 w weer kijken bij je?

10. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ja klopt, met 32 wk weer een controle echo.

Dacht eerst, ja leuk ;), maar het viel tegen, er was niet veel tijd om gewoon even leuk te kijken, jammer :D

Ik denk ook wel dat ik naar het ziekenhuis wil hoor. Ik neem me alleen voor dat "zo laat mogelijk" te doen, in elk geval niet er direct maar heen te willen, alles wat je thuis kunt opvangen aan weeen is volgens mij wel fijn, als je eenmaal daar bent is het toch niet zo comfortabel allemaal.

11. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Nou gatver, met controle vandaag, net dus, (32wk6d) bleek hij nog steeds op 0-2mm van de uitgang te liggen. De norm is 2 cm!

Voor het einde van de echo hoorde ik dus dat het een keizersnede wordt, en deze is nu al gepland ook! Blijkbaar beslissen ze dat nu, omdat er toch geen/nauwelijks kans meer is dat hij nu nog optrekt. Betekent ook dat ik ineens niet meer bij de vk loop maar wordt "overgenomen" door het zh. Het is zo plotseling en zo snel allemaal.

Hier had ik geen rekening mee gehouden, oa vanwege alle positieve verhalen hier en van een vriendin over optrekkende placenta's :(:(. Moet wel zeggen dat ik er aangedaan en verdrietig van ben, het gevoel het zelf te willen doen, de bevalling te willen meemaken, dat het je uit handen is genomen, dat ze eerder :$ komt terwijl het al zo snel gaat allemaal, etc.

Natuurlijk zijn er ook positieve kanten aan: je wordt er niet plotseling mee geconfronteerd, hoeft geen 24 u of meer pijn te lijden van weeen, etc etc. Maar dat vind ik even niet zo relevant allemaal.

Heeft het nog zin een second opinion aan te vragen? Denkt elk ziekenhuis hier hetzelfde over? Tuurlijk als het "moet" voor onze veiligheid, dan moet het, maar ik vraag me af of elke gyn hier hetzelfde over denkt.

12. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ik vergeet het te vragen, maar wil het natuurlijk wel graag weten: hoe is het nu met jullie??

13. Rosanna04

Rosanna04 Bekend lid

22 jan 2008
    518
    0
    16
    Randstad
    he getsie meid wat een nieuws.
    Daar hou je idd geen rekening meer mee na alle succesverhalen van omhoogtrekkende placenta's.
    Zie je erg op tegen een keizersnede?
    Ik las dat veel meiden het erg vonden meevallen, en een buikwond is ook niet alles maar pijn aan je muts ook niet.
    Bij mij is hij weggegroeid en de beeb is van stuit naar hoofdligging gedraaid, ik moet dus wederom vaginaal bevallen, zie ik heel erg tegenop.
    Ik word eerder ingeleid omdat de groeicurve aangeeft dat mijn binkie met 40 weken op 10 pond zit.

Elke gyn en verloskundige hanteert trouwens dezelfde norm voor een laagliggende placenta, wat best oke is, ivm de mogelijke risico's op complicaties. Zo kan bijvoorbeeld je placenta tijdens de bevalling losscheuren waardoor de baby stikt en overlijdt.
    Niet echt een risico wat je wilt nemen denk ik.
    Geef het even de tijd, wanneer willen ze de beeb halen? Rond de 40 weken?

14. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ja, jij wilde juist liever ks geloof ik he? Zo zitten we er allemaal anders in, flauw he, dat we allebei dan niet onze zin krijgen ;) En inleiden, was dat bij de vorige ook zo? Dat is natuurlijk net zo suf niet "spontaan". En vervelend dat je er zo tegenop ziet hoor, lijkt me ook niet leuk.

Ik weet ook wel dat er best voordelen aan zijn. En gepland ks is nog altijd veel beter (minder schokkend/stressend) dan met spoed tijdens de bevalling vanwegen complicaties oid, denk ik zo. Ik ga vast de voordelen nog wel zien. En je hebt gelijk, dit is natuurlijk het veiligste voor ons allebei.

Maar vooralsnog was ik echt rustig naar een bevalling aan het toeleven en vond ik het "iets dat je meegemaakt moet hebben" zeg maar, hoe stom het ook klinkt. Ik zie nog niet eens per se tegen de ks op, wel tegen het klinische geplande geheel en dat de natuur haar gang niet mag gaan, zoiets.

Ze mikken rond de 39 wk en dan een dag dat er een OK beschikbaar was ;) Lekker pragmatisch enzo... :) De dag staat ieg nu al vast, ik weet m al, heel vreemd. Alleen als er eerder iets gebeurt of gaat rommelen, dan wordt het natuurlijk eerder een ks.

Deel Deze Pagina