Wie heeft welke cursussen gedaan of gaat die doen? En wat houden ze precies in.. Ik ben aan het zoeken, maar vind niks wat me echt aanspreekt vandaar dat ik even naar jullie mening en ervaringen benieuwd ben
ik ga zwangerschapsyoga doen, geen idee wat het precies in gaat houden maar het leek mij leuker dan zo'n standaard zwangerschapsgym, lijkt me toch wel handig om iets van ademahlingsoefeningen e.d. te leren.
Die leer je ook bij zwangerschapsgym hoor Ik wilde samen bevallen doen maar dat zag mijn man niet zitten. Nu maar gekozen voor zwangerschapsgym en bevalt me erg goed.
We wilden Samen Bevallen doen, want ik weet uit ervaring dat het erg leuk is. Helaas was er net geen cursus in de buurt. We doen nu haptonomische zwangerschapsbegeleiding, omdat we toch graag iets met z'n tweeën willen doen en dit ook wel bij ons past. Wij vinden het erg leuk, omdat je ook contact maakt met de baby en met je eigen lijf, maar het is denk niet heel geschikt voor alle soorten mannen het is ook individueel, dus als je graag 'lotgenoten' wilt ontmoeten is het ook niet handig, als je juist niet iets 'massaals' wil met persoonlijke aandacht juist weer wel.
Ik ben echt heel erg pro-yoga... Het is erg ondersteunend tijdens je zwangerschap en ik heb er ook tijdens mijn bevalling heel veel aan gehad. Het gaat verder dan wat ademhalingsoefeningen ook... Je houdt ook je fysiek op een goede manier soepel, da's ook wel erg aangenaam... Maar dat verschilt nogal eens per yoga-docent. Ik heb er eigenlijk zelfs wat aan als ik in een stressvolle situatie beland, dan slaat mijn lijf automatisch in 'yoga-stand', zeg maar... Ik heb samen met mijn man partneryoga gevolgd tijdens deze zwangerschap (bij de vorige keer ging ik alleen) erg nuttig. De ene week gingen we samen, de andere week was 't alleen voor de zwangeren.
Wij doen ook haptonomische begeleiding. Tot nu toe is het wel wat. Eigenlijk daarvoor gekozen omdat het individueel is en omdat mijn man hele onregelmatige werktijden heeft. Maar mijn man vindt het contact maken met het kindje heel erg leuk, er is heel veel aandacht voor de man/partner. Ik hoop vooral straks tijdens de bevalling wat handvatten te hebben voor als het me even te spannend wordt en mijn lichaam verkrampt/paniekt.
Tja, dat "samen" word em hier inderdaad niet bij de yoga cursus is er geloof ik 1 of 2 "neem je man mee" avonden, en dan moettie! hihi
Ik heb 3 lessen van de 'standaard' gym gevolgd, waarna ik ermee gestopt ben want het was echt helemaal niets voor mij. Alhoewel het achteraf dus zonde van mn geld is geweest (waarom kun je zulke cursussen niet gewoon per gevolgde les betalen?), ben ik toch blij dat ik dat zelf ondervonden heb.. als ik het niet geprobeerd had, had ik toch zo'n gevoel van 'wat als..' gehad denk ik. Dat is vooral omdat ik lang heb getwijfeld of ik het wel of niet zou doen. Het is zo persoonlijk en afhankelijk van waar je de cursus volgt, wie de cursus geeft en wie de mede-cursisten zijn dat het erg moeilijk vergelijken en adviseren is denk ik..
Ik heb ook yoga gedaan. Dat is er hier in de buurt in vele soorten en maten, van heel zweverig tot heel praktisch. Ik heb gekozen voor een hele praktische cursus, met drie partneravonden (1x theorie, 1 ontsluitings- en 1 persles). De partneravonden vond ik fijn, omdat mijn vriend niet van het zelf veel opzoeken en lezen is. Als je je dan geen zeur wilt voelen, of een schooljuf, is dit ideaal. De partners leren wat ze kunnen verwachten, hoe je te masseren, de houdingen en de ademhalingstechnieken, zodat ze je daarmee kunnen helpen (ik heb het ernstige vermoeden dat ik die straks allemaal vergeten ben!). En gelukkig mag daarbij gelachen worden! (en met 11 puffende stellen wil je wel in de lach schieten). Ik weet niet wat ik er straks aan heb, bij de bevalling. Door de yoga zie ik die in elk geval met vertrouwen tegemoet, en die rust is me al heel wat waard!
zijn er ook cursussen die vergoed worden? wij zitten namelijk in de schuldhulpverlening, door een schuld die mijn vriend heeft meegenomn uit z'n vorige relatie
Dat ligt aan je verzekering. Mijn verzekering vergoedt een vrij groot bedrag. Zwangerschapsgym kost me geloof ik 45 euro en 'k ga er vanuit dat de verzekering dat wel vergoed.
Ik ben gisteren voor het eerst wezen zwangerschaps zwemmen. Ik ben nu 31 weken. Oh ik heb genoten! echt het was heeeerlijk!! Wou dat ik er veel eerder mee begonnen was, ik ga nu zeker elke week 2 keer zwemmen! Ik doe ook zwanger en fit, maar daar kan ik nog niet veel over oordelen, want ik heb pas 1 les gehad en daar kreeg ik meer het gevoel dat ik in een 'klaaggroepje'zat maar ach das ook wel eens lekker
Ik heb zwangerschapsgym gedaan, vond het wel aardig maar neit fantastisch. Wilde eerst samen bevallen doen maar mijn man wilde niet iedere week mee, de ene partner les vond hij al niet leuk. Bij de volgende zwangerschap wil ik yoga gaan doen. Ook om te proberen om beter met de pijn te ontspannen. Maar het is natuurlijk heel persoonlijk, helaas moet je het eerst doen om te weten of het je echt ligt... Menzis vergoed geen zwangerschapsgym, dat was wel jammer. succes met kiezen en geniet van je zwangerschap! Miek
Ik heb bij me vorige zwangerschap zwangerschapsyoga gedaan. Vond het heerlijk kwam altijd lekker ontspannen thuis en kon zo slapen als een roosje (heb normaal nogal problemen met inslapen). Bij de bevalling heb ik er ook wat aangehad vooral de ademhalingsoefeningen toen ik de rugweeen met moeite op kon vangen echt super. Ben blij dat ik het toen gevolgd heb.
Wij hebben bij de eerste samen bevallen gedaan en dat was leuk. Idd fijn om niet alles over te hoeven brengen omdat je steeds alleen gaat. Bij deze zwangerschap ben ik van plan yoga te gaan doen. Had een hel van een bevalling, dus ik heb wel een steuntje in de rug nodig!
Ik doe een cursus via GGD (maar 27.50)... maar ik vind er niet veel aan. Ik was te laat voor yoga, dat ga ik bij een volgende zwangerschap doen. Is wel veel duurder, maar ik zal er ook meer aan hebben, denk ik zo. Het punt met die GGD cursus is dat het me eigenlijk amper iets vertelt wat ik niet in een boek (zoals Duik in je weeen) zou kunnen lezen. Ik zou dus zelf echt voor iets kiezen waar je meer 'doet' en minder 'aanhoort'.
ik heb de cursus 'zwanger en in vorm' gedaan van de thuiszorgorganisatie. Deze cursus was gratis. Alhoewel ik er in het begin erg sceptisch tegenover stond ben ik blij dat ik het gedaan heb. De ademhalingsoefeningen zijn super fijn, ook voor de vele harde buiken nu. Of ik er tijdens de bevalling ook nog bij stil sta, durf ik niet te zeggen. Ook het contact met de andere meiden was erg leuk. We gaan dan ook met een grote groep na-gymen. Waar ook één les met alle baby's is, echt heel leuk dus.
Ja wat ik had geleerd in die tijd bij yoga dacht ik helemaal niet aan tijdens de bevalling me vriend (die een les was meegeweest waar je partner mee mag komen) moest me echt even eraan herinneren en me op gang brengen want I lost it op dat moment. Echt een wereldvent trouwens tijdens de bevalling hij was een en al rust dat heeft enorm geholpen.