Joepie een topic over preavia totalis!!! Ik had al gezocht, maar nog niets kunnen vinden. Bij mij lag de placenta er ook met 20 weken nog lekker voor en de gyn heeft aangegeven dat i.v.m. mijn litteken en hoe de placenta lag ze er een hard hoofd in had dat dit nog ging veranderen. Bij mijn eerste had ik ook een placenta preavia, zij is gehaald met een spoedks met bijna 38 weken na ernstig bloedverlies met 36+5 weken. Ik moet donderdag weer naar de gyn. dus ben benieuwd of de placenta dan toch netjes naar boven is gegroeid of dat hij nog voor de uitgang ligt. Ik heb nog geen last gehad van bloedverlies o.i.d. Dus dat is wel fijn. De baby is lekker actief Leuk om jullie verhalen te lezen en om te kijken hoe het jullie vergaat! Liefs Elea
Ik zou niet weten op welke manier dit verband met elkaar zou hebben, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Volgens mij wordt het bloedverlies veroorzaakt door de spanning en de krachten die op de placenta komen te liggen door het groeien van de baarmoeder en het gewicht van de baby.
Elea welkom hier! Spannend donderdag. Je weet maar nooit. Ik hoop ook bij elke echo dat er toch verandering is .
Hoi Elea, Veel succes donderdag, we duimen voor je hoor! Hoi Jerlin, Stress en bloedverlies door een placenta praevia hebben niet zoveel met elkaar te maken, het enige wat ik me kan bedenken is dat door stress de bloedvaten van o.a de placenta gaan samentrekken en dat is natuurlijk niet zo gunstig voor de placenta en ook niet voor je kindje! Maar stress tijdens je zwangerschap en dan ook nog met een praevia is best moeilijk te voorkomen, ik zou me er niet zo druk over maken. Ik heb deze zwangerschap al behoorlijk wat stress gehad en tot op heden nog geen bloedverlies gehad Groetjes.
Elea..... kun je eens vertellen hoe het bloedverlies verliep bij je eerste praevia?( wat was je aan het doen, hoeveelheid, had je leefregels meegekregen van tevoren?) Had je ook al eerder bloedverlies gehad in die zwangerschap? Bedankt alvast! Groetjes.
hallo allemaal, ben net bij de vk geweest en wat zij op de echo zien valt het allemaal mee. die echomevrouw maakte het allemaal wat erger dan het is. hopelijk trekt het allemaal bij, ook al ben ik allang helemaal ingesteld op de keizesnede, heb deze de vorige keer gehad en ben wederom doodsbang voor de bevalling, doe mij maar de keizersnede . sterkte allemaal voor jullie, en ik houd jullie op de hoogte. groetjes Jerlin
Hey barbara, Ik wist niet dat ik een placenta preavia had. Dat is me pas achteraf verteld. Ik kreeg met bijna 37 weken weeën en de arts heeft toen getoucheerd (behoorlijk grof ). ' s Avonds kreeg ik ineens bloedverlies. Dacht eerst dat het niets was, maar ineens werd het heel erg. Het ziekenhuis gebeld, daar moest ik langs komen en ze wisten niet waar het door kwam. Had nog steeds weeën ook. Moest dus blijven. Het bloedverlies en de weeën leken minder te worden met rust. Ze wilden mijn dochter zo lang mogelijk laten zitten, omdat ze dysmatuur was (te klein voor de zwangerschapsduur). Heb toen 4 dagen in het z'huis gelegen en de vierde dag verloor ik ineens zo veel bloed! Toen is besloten om haar t halen met een spoedkeizersnede. Ze woog 2 kilo en was supermager, maar helemaal gezond Ik heb me niet aan bepaalde leefregels gehouden, wist niet eens dat ik een preavia had. Ben wel met 6 maanden gestopt met sporten, maar dat was omdat mijn meisje zo klein was en ik rustig aan moest doen daarvoor. Ik geloof ook dat vooral het indalen de reden was voor het scheuren van mijn placenta en niet iets wat ik gedaan heb. Al kan het 'gewroet' van de gyn ook een rol gespeeld hebben... Hoop dat je zo een beetje op de hoogte bent Jerlin, fijn dat het meeviel dan bij de gyn. Hoop dat dat hier ook zo is Ik heb zowel een ks (bij de 1e) en een gewone geboorte gehad (bij de 2e) en er is voor beide wel wat te zeggen hoor. Wie weet valt een gewone geboorte je eigenlijk best wel mee achteraf? Liefs Elea
Bedankt Elea voor je uitleg. Ik denk dat jouw situatie inderdaad uitzonderlijk is en niet goed te achterhalen wat nou precies de reden was voor het bloedverlies toendertijd. Het kan inderdaad door de Gyn gekomen zijn, maar net zo goed door de weeën. Gelukkig is met je dochtertje alles goed gekomen. Jerlin, Ik ben van mijn zoon via de gewone weg bevallen en ik kan niet anders zeggen dan dat ik er van genoten heb. Daardoor moest ik nu echt even verwerken dat het nu niet via de natuurlijke weg kan. Bevallen lijkt misschien eng, maar vertrouw op je lichaam en je zult zien dat je het echt kan. Groetjes.
Hey meiden, even een update: Ik ben donderdag naar de gyn geweest en de placenta ligt er nog voor Dus over 2 weken voor een uitgebreide echo (beeb lag ook in stuit) en maar weer kijken hoe het dan is. Liefs Elea
Hoi Elea, Hou er dan rekening mee dat ze dan ook een inwendige echo kunnen gaan doen. Hebben ze bij mij toen ook gedaan, wel heel voorzichtig natuurlijk! Jammer voor je hoor! Groetjes en voor een ieder "Fijne paas".
@ Elea: Normaal kan baby zich toch nog draaien als het nu in stuit ligt? Ik voel de mijne nog heel regelmatig volledig draaien Ik heb volgende week dinsdag mijn afspraak bij de gyn opstaan... Ben toch wel heel erg benieuwd!
Hey Barbara, Ja hebben ze de vorige keer ook gedaan, zo'n inwendige ja. Om te kijken hoeveel de placenta er precies voor lag. Ik heb al 2 kinderen, dus ben alle schaamte al voorbij hoor Ben wel benieuwd in ieder geval. We gaan het zien he. Nijntje, ja hoor volgens mij zegt dat idd nog helemaal niets dat de baby in stuit ligt. Mijn eerste lag met 35 weken nog steeds dwars (en nu met 4 jaar weer ) en een week later lag ze gewoon met haar koppie naar beneden. Maar ze brachten het wel heel serieus Haha! Het schijnt vaak samen te gaan namelijk een placenta preavia en een stuitligging. Spannend, Nijntje volgende week dinsdag! Liefs Elea
Ik heb mijn eerste bloeding gehad . Zaterdagnacht werd ik wakker in een plasje bloed. Meteen naar het ziekenhuis en ik mocht meteen blijven. Mijn buik reageerde nogal heftig op het bloedverlies en had continue harde buiken en tussendoor werd mijn buik ook niet meer goed zacht. Zondagmiddag stopte de bloeding en werd de buik ook weer rustig. Momenteel verlies ik alleen nog maar oud bloed en mocht ik gisteren weer naar huis. Bij een volgende bloeding word ik weer opgenomen. Ik ben nu geheel gestopt met werken en probeer zoveel mogelijk rust te pakken. Volgende week gaan we een inwendige echo doen om de placenta exact te localiseren en een vasa preavia uit te sluiten. Ze hebben dit weekend alleen uitwendig kunnen kijken, omdat ze de boel niet verder wilde prikkelen. De kleine doet het gelukkig erg goed en weegt al 1100 gram (ze loopt een week voor op groei). Ze is ontzettend beweeglijk en heeft niks gemerkt van alle consternatie. Ik ben er vrij rustig onder en heb er wel een goed gevoel over dat het goed gaat komen!
@ Trees: Balen meid! Gelukkig is het relatief snel gestopt met bloeden en is je buik nu terug rustig. Goed rusten nu he. Wat ook goed is is dat jij er zelf rustig onder blijft. Denk dat dat toch ook wel een invloed heeft op je kindje.
Oh balen Trees, nu al! Wel fijn dat het bloeden en de harde buiken gestopt is dan en je weer snel naar huis mocht. Idd een flinke dame dan met 1100 gram Die heeft het duidelijk in ieder geval wel nog fijn in je buik dan, ze groeit er in ieder geval goed Maar ze moet nog wel even blijven zitten hoor, zeg dat maar even tegen d'r straks! Wat is ook alweer een Vasa preavia Trees? Heb het wel ergens gelezen, maar ben het even kwijt Fijn dat je gevoel in ider geval goed is. Dat scheelt al een hoop he. Dikke knuffel! liefs Elea
Als de bloedvaten van de baby ook over de baarmoedermond lopen (als ik het goed zeg?!) en dat kan gevaarlijk zijn als je dit niet weet. Het is behoorlijk zeldzaam, maar komt vaker voor in combinatie met placenta preavia. Waarschijnlijk is dit bij jullie ook gecontroleerd of wordt het nog gecontroleerd. Ze doen dit met de inwendige echo en op het scherm zie je dan met blauw/ rood de bloedvaten lopen. Deze uk blijft zeker nog even zitten! Dat moet van mama Knuffels terug!
Trees jeetje jij moet goed geschrokken zijn.Fijn dat je weer thuis bent en dat het helder rood bloedverlies gestopt is. Mooi gewicht heeft je kleintje al.Ik hoop dat de rest van je zwangerschap zonder bloedverlies zal verlopen en je over een weekje of 11 a 12 een wondertje in je armen mag sluiten. Hier heel veel harde buiken en sommige beginnen als harde buik en na een sec of 5 a 10 gaat het over in een voorwee die ik echt weg moet zuchten. Kreeg gisteren op mijn donder waarom ik niet eerder aan de bel had getrokken.Bij mijn dochter heb ik bijna een maand zo rond gelopen dus had nu zo iets van het zal er wel bij horen maar mag deze zwangerschap niet meer met de vorige vergelijken omdat er grote risico's aan vast zitten. Echo gehad en inwendig onderzoek,alles nog mooi dicht en kleine is toch met het hoofd naar beneden gaan liggen in plaats van dwars over. En we hebben eindelijk een datum!!!Geeft toch weer rust.
Dankjewel voor je uitleg Trees. En maar hopen dat je niet bij die zeldzame casussen gaat behoren dan Oehhhh vlindertje, gaan ze het met 37 weken halen dan? Spannend! Jij mag dus al bijna. Ik zal heel hard voor je duimen hoor. Liefs Elea