De aandoening is risicovol. De keizersnee kent een verhoogd risico ivm bloedingen maar is niet iets wat niet prima in een regulier ziekenhuis gedaan kan worden. Het zal wel afhangen van de ervaring van de gyn. Drie gyn's aan het bed is echt niet nodig... er is er tenslotte maar één die opereert. Dus 1 die kennis van zaken heeft is voldoende. Ik ben 1 liter bloed kwijtgeraakt (ook omdat ermook een sterilisatie werd uitgevoerd) en ik ben razendsnel hersteld. Sinds de komst van de standaard echografie is de placenta previa eigenlijk geen groot risico meer voor de moeder en sterk verminderd voor het kind. Het risico zit 'm ook VOOR de ks en niet tijdens. Trouwens... het Sint Lucas Andreas is mij goed bevallen. Weinig efficient maar ontzettend vriendelijk en mijn herstel was enorm snel. Dr Hermsen doet de gentle,sectio (dinsdag). Belangrijk is natuurlijk dat je 'm haalt en geen spoed wordt... Oja, wij hebben de nodige dingen geregeld (crisis oppas voor de andere kinderen, telefoonnummers bij de hand, bepaalde mensen geinformeerd etc). Dat geeft wel wat rust maar het bleef billen knijpen tot het allerlaatste moment
@elleke...Ik heb bijna iedere dag een aantal maandverbanden vol.... En ook meerdere malen gehad dat t langs m'n benen liep en daarbij ook grote stolsels... Maar dat schijnt wel uitzonderlijk te zijn..! Ben t met de dames eens dat je de risico's niet moet onderschatten! Ook wij hebben een 'plan' voor wat te doen als t misgaat. Ook de route bij t ziekenhuis bekeken, waar te parkeren als t spoed is etc.. Het is soms wel moeilijk om niet te angstig te worden, maar dat komt bij mij vooral omdat ik echt continue bloedverlies heb, maar je kunt beter maar goed voorbereid zijn! Ik hoop t echter allemaal niet nodig te hebben!
Jeetje, meid, heb jij ondertussen niet een onwijse bloedarmoeden dan?! Ik wist wel dat je dagelijks bloedverlies had, maar dat het zo heftig was..! Gezien de reactie in het zh hier op mijn bloedverlies, vind ik het opmerkelijk dat je niet in het zh ligt, maar goed, ik begreep al dat je thuis volledig rust moet houden.
Ik wilde het niet zeggen maar ik lag om die reden ook in het ziekenhuis.... En misschien verstandig om je hb te laten prikken of vast aan de ijzertabletten of floradix te gaan nemen. Anders heb je straks echt geen conditie meer!
Daniella, wat schrikken zeg bijna dagelijks! Vervelend . Ik lag ook in het zkh na bloedingen en mocht elke keer pas na huis als ik 48 uur geen bloeding meer had. Wat een verschillend beleid toch per zkh. De landelijke richtlijn van de gynaecologen (NVOG) is vrij duidelijk over placenta praevia, maar blijkbaar voeten ze die niet allemaal. Jolien, ik had ook een vasa praevia waarschijnlijk en daarvoor geldt in elk geval dat het onverstandig is te wachten met een geplande KS tot 38/39 weken. 36/37 weken is beter, je vliezen mogen namelijk absoluut niet breken.
Hoi dames, Zou hier ook graag meekletsen als dat mag. Ben bij 19 wkn opgenomen geweest met bloedverlies, toen 4 dgn in het zh gelegen en placenta lag een stukje voor de uitgang. Nu hebben we vorige week pretecho gehad en nu was te zien dat placenta helemaal voor de uitgang ligt. Over 2 wkn hebben we weer echo bij de Gyn. Wel verlies ik nog steeds bruin. Elke dag tot nu toe en net weer best veel. Terwijl het nu alweer 3 wkn geleden is dat ik echt rood bloedverlies heb gehad. Is dit herkenbaar bij 1 van jullie? Ze zeiden wel dat het bruinverlies even kon aanhouden maar nu al 3 wkn. En steeds maar hele kleine beetjes tot vandaag toe weer wat meer.
Bij een echte bloeding wordt je direct met de ambu opgehaald Ik mocht helemaal niets meer en kreeg van tevoren te horen dat ik ABSOLUUT niet de auto in mocht. Met 37.0 wk werd ik dus ook met loeiende sirenes afgevoerd naar het ziekenhuis. Tot voor kort werden mensen zelfs vanaf 32 weken preventief opgenomen met een previa. Algemeen: Het is dus zeker niet iets waar je makkelijk of lacherig over moet doen. Het loopt vaak goed af tegenwoordig maar ik kan je vertellen dat je je rot schrikt als je ineens leegloopt en je ziet overal om je heen bloed. (en je man is niet thuis, je zit met een kindje van 1 jaar oud en en en....)
M'n hb is inderdaad vrij laag, hoewel het me nog meevalt! Ik neem inderdaad floradix en heb ook ijzertabletten genomen, maar daar kreeg ik zon verstopping van! En daardoor weer last m'n darmen,.. En wil op de wc niet hoeven persen, want dat veroorzaakt bij mij ook weer nieuwe bloedingen! Dus daar ben ik toch maar mee gestopt..! Veel spinazie eten dus! Ja en over ziekenhuisopname, heb er nu een keer gelegen..maar ze zien gelukkig ook dat t bloedverlies verder gelukkig niets doet! Ik krig er geen weeen van en de kleine doet t super! Moet wel iedere week nu op controle en als ik hevige bloedingen heb, moet ik bellen en langskomen. Dan checken ze alles weer. M'n dagen thuis zullen er ook niet veel meer zijn vrees ik. Als ze t niet vertrouwen nemen ze me op. Als ik op controle ga neem ik standaard mn ziekenhuistas mee in de auto... Verder doe ik thuis ook echt helemaal niets! Er zijn heel veel lieve vrienden die voor ons koken en mensen die komen schoonmaken. Verder doet m'n mannetje heel erg veel! Ze hebben ook wel gezegd dat ze t sowieso met 36/37 weken gaan halen. En mama-in-love, als ik alleen ben moet ik ook zeker direct 112 bellen. Maar als m'n man toevallig thuis is, hebben ze gezegd dat je sneller bent als je zelf rijdt. De ambulance heeft toch tijd nodig voor ze bij je zijn. De gynaecoloog adviseerde ons om dan zelf te gaan en het zh te bellen dat je eraan komt! Inderdaad een eng scenario.. Zeker omdat ik hier ook een hummeltje van 2 heb rondlopen... Heb daarom ook tweetal buren ingelicht voor het geval dat... En butterfly..vervelend dat je ook bloedverlies hebt! Is er nog hoop dat de placenta nog optrekt? Ik herken het van het bruinverlies. Bij 14 weken had ik m'n eerste bloeding en heb daarna zeker 4 weken bruinverlies gehad! Kan dus zeker lang duren! Je moet maar denken..zolang t bruin is is er in ieder geval geen nieuwe bloeding gaande! Sterkte!
Dat is dan ook verschillend per gyn, want toen mijn gyn hoorde hoe dicht ik bij het zh woon, raadde hij me aan me door mijn man met de auto naar het zh te laten racen. Hij zei dat ik er dan sneller zou zijn dan wanneer ik eerst 112 zou bellen en zij een ambulance moesten sturen om mij op te halen. Tenzij het bloedverlies zo ernstig was dat we bang waren dat ik mijn bewustzijn zou verliezen, dan moest ik wel een ambulance bellen. Ik had dan ook standaard een matje uit het kraampakket in mijn ziekenhuistas achterin de auto liggen, zodat ik die bij hevige bloedingen op de autostoel kon leggen. @daniella: Opname bij bloedverlies is er niet alleen om in de gaten te houden of je weeën hebt en die zo nodig te remmen. Het gaat er ook om dat een bestaande bloeding ineens een ernstige bloeding kan worden. Het gaat er dus niet alleen om dat ze het risico voor de baby in de gaten willen houden, maar juist ook het risico voor de moeder. Maar wat fijn dat jullie zo veel hulp krijgen! Wij hadden helemaal niet veel hulp want onze familie en vrienden wonen niet dicht bij ons in de buurt. Onze ouders zijn wel een aantal keer geweest om te helpen, maar we moesten alsnog veel zelf. Gelukkig had ik nog geen kleintje rondlopen.
Hier gaat het vooralsnog goed! Zojuist weer een echo gehad, kleine meid groeit goed! Het e.e.a. Aan bloedvaten was helaas niet goed te zien. Volgende week nog een echo (inwendig.... :s ) en dan voor het eerst naar de gyn. Nu nog hier in het ziekenhuis en afhankelijk van de conclusie in het vervolg naar Het Lucas Andreas. Blijkbaar heb ik (heeft zij!?) Ook een heel lange navelstreng, wat nog meer verwarring opleverde. Al met al vinden ze me interessante casus! Haha! Bloeddruk is gelukkig iets omhoog (100/65), kan per uur verschillen, maar was nu iig oke. HB nog steeds laag 6,5 maar niet TE laag. Dus weer netjes aan de floradix Cygnet! Je zegt 'weinig efficient'. Vertel! Ik ben nieuwsgierig.
Fijn dat t goed gaat Jolien! Hier was t vannacht flink mis... Grote stolsels en veel bloed verloren. Nu in ziekenhuis aan het ijzerinfuus... M'n hb was erg laag, namelijk 5,6. Bloedverlies is nu gelukkig veel minder. De echo is goed, waren weinig stolsels te zien. Kleine groeit goed en lijkt nergens last van te hebben! Ze willen me waarschijnlijk wel hier houden vannacht... Bah bah... Niks aan om zo zwanger te zijn!
Het blijft toch schrikken steeds weer. Gelukkig doet de kleine het goed en mag je morgen weer naar huis, sterkte
Jolien fijn dat het goed gaat en dat ze je goed in de gaten houden! Och arme Daniella. Wat sneu voor je dat je en angstig lijkt me. Rustig aan meis!
Mag ik hier meekletsen? Helaas heb ik voor de tweede keer een laagliggende placenta (weet niet of het er een stukje of helemaal over ligt) en al een week of 3 a 4 af en aan wat lichte bloedingen. Bij mijn vorige zwangerschap van week 16 tot bijna 30 weken wat heftigere bloedingen gehad, maar gelukkig niet zo erg als in jullie situaties. Wat lijkt me dat eng zeg! Als ik me kalm hou en alleen lig of zit word het bloedverlies minder (wat niet haalbaar is met 2 kinderen en mijn werk), maar vriend en ik hebben nu vakantie dus kan ik het mooi testen, gister even weggeweest en hop daarna weer wat bloed tot en met vanochtend. Hadden jullie ook al zo vroeg bloedverlies?
Balen Ise dat je dit voor de tweede keer moet mee maken. Verwachten ze dat de placenta nog mee omhoog groeit? Ik heb tot 16 weken steeds wat bloedverlies gehad daarna niet meer. Dus afkloppen! Hoe is de zwangerschap en bevalling van je eerste kindje verder verlopen?
Even een update.. Vannacht zijn m'n vliezen gebroken. Overgeplaatst naar een universitair ziekenhuis. Longrijpers gehad, nu aan de weeenremmers... Heel spannend hoe dit verder gaat! Ben erg bang voor t verdere verloop....
Och Daniella ook dat nog! Wat schrikken. Ik hoop dat jullie baby nog een tijdje in je buik mag blijven groeien! Heel veel sterkte ik duim voor jullie! Hou je ons op de hoogte? Knuffel!!