placenta praevia totalis

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mama-in-love, 3 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kruimel1979

29 nov 2013
    6
    0
    0
    accountmanager
    kampen
    Fijn dat die placenta's bij een aantal van ons goed optrekken;) Hoorde van een kennis dat die bij 28 weken naar 32 ook opgetrokken is. Er is dus hoop. Al ben ik nu het placenta previa gebeuren kwijt, de angst zit er nog wel in, elke week juig ik als ik weer een weekje verder ben. En geniet van elk trapje en bewegingetje van de baby. Mijn man die het eng vond vader te worden roept nu, ik ben zo blij als we haar in onze armen hebben. De zwangerschap wordt door het hele gebeuren heel anders, veel bewuster van dat niets vanzelfsprekend is. Nu de 30 weken voorbij zijn kunnen wij wat meer genieten. ;) Ik duim voor iedereen dat het ook goed verloopt.

2. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Alweer bija 36 weken jij!!! Goed gedaan hoor!

3. Elise75

Elise75 Fanatiek lid

2 mrt 2013
    1.291
    239
    63
    Ik was dit topic helemaal kwijt.
    Afgelopen woensdag een echo gehad en de placenta ligt nog steeds voor de uitgang en de keizersnede wordt gepland.
    Jammer natuurlijk maar wel fijn dat ik het van te voren weet en dat ik me er op kan voorbereiden.
    Ik heb tot nu toe helemaal geen klachten er van gehad. Maar ik merk dat ze me in het ziekenhuis wel een beetje bang maken met de kans op die bloedingen. Ik ben natuurlijk al ruim 31 weken en dan is de kans op een bloeding groter, maar dat vind ik wel een eng vooruitzicht.
    Verder hebben ze de keizersnede pas gepland in week 39.... is dit normaal? Ik vind het erg laat als ze zo hameren op die complicaties? Wat is jullie ervaring?

4. finkje

finkje Lid

4 apr 2014
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag dames,

Mag ik komen meepraten? Ik heb ook deze week te horen gekregen (op 31 weken zs) dat ik een placenta previa totalis heb. Bij de vorige echo op 20-weken werd mij al verteld dat de placenta te laag lag en deels over de uitgang, maar dat de kans groot was dat ie alsnog naarboven zou schuiven. Helaas is dat dus niet gebeurd en ligt ie nu volledig over de uitgang. Het wordt dus sowieso een keizersnede, gepland voor week 39. Tot nu toe heb ik nog geen enkele bloeding gehad en moet ik ook niet plat liggen. Ik moet het gewoon rustig aandoen en bij bloedverlies uiteraard meteen naar het ziekenhuis.
    Mijn vorige zwangerschap is ook uitgedraaid op een keizersnede omdat ik na 20 uren arbeid bleef steken op 7cm. Ik heb die keizersnede zeker als positief ervaren en ben er ook goed van hersteld, maar nu maak ik me toch meer zorgen.
    Wij willen echt nog héél graag een 3de kindje en in principe is er geen probleem om 3 keer een keizersnede te hebben, maar ik ben enorm bang voor complicaties nu. Volgend de gynaecoloog was de placenta niet vergroeid met het litteken en ligt de placenta achteraan, maar ik ben echt doodsbenauwd dat het verkeerd afloopt en men de baarmoeder moet verwijderen. Dan valt onze droom echt in duigen ...
    En uiteraard is er de stress dat er elk moment een bloeding kan plaatsvinden. Bovendien is hier wel een regionaal ziekenhuis op 15min, maar ik zou veel liever bevallen in het universitaire ziekenhuis waar ik ook van mijn dochter ben bevallen en waar ze de baby niet wegnemen bij een keizersnede (maar dat is een uur rijden van thuis). Op het werk ben ik dan wel weer dichter bij het UZ.
    Van een roze wolk blijft er dus niks meer over. Het is echt elke dag aftellen nu. Ben uiteraard wel blij dat ik al bijna 32 weken ver ben, zonder bloedingen.

5. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ja dat is de standaard tegenwoordig. Komt ivm rijping van de longetjes.
    Die worden bij een geplande keizersnee niet voorbereid op de geboorte en na 39 weken zijn de longen zo goed als volgroeit.
    Is alleen maar beter voor de baby en als jij geen complicaties hebt van te voren...waarom dan eerder halen?

6. Elise75

Elise75 Fanatiek lid

2 mrt 2013
    1.291
    239
    63
    Dank je wel voor je antwoord mamavanjuul, dat stelt me weer gerust!

@Finkje, jammer hè dat het dan zo loopt.... maar als de placenta niet met het litteken s vergroeid, is de kans op zo een grote complicatie als het weghalen van de baarmoeder, nihil hoor.
    Sowieso doen ze niet zo snel een baarmoederverwijdering. Probeer dat echt los te laten....
    Ik herken wel wat je schrijft, ik ben ruim 31weken, ook nog geen enkele bloeding gehad, en door het gehamer op die complicaties ben ik ook wel een beetje van mijn roze wolk gevallen.....

7. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Hier was ook de keizersnede met 39 weken gepland. Helaas begon ik vanaf week 37 te bloeden en kreeg toen zelfs nog longrijpers toegediend.
    Dat doen ze in het wkz tot de 38 weken omdat je kindje bij een normale bevalling een laatste longrijping krijgt van de stress tijdens de bevalling en bij een keizersnede missen ze dus die stress dus ook de laatste longrijping.

8. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Spannende weken voor een aantal dames in het verschiet. Hier nog geen vooruitgang qua 'weggroeien' helaas. Over 4 weken weer een echo. Hopelijk is hij dan omhoog gegroeid. Ik wil echt liever niet nog een keer een keizersnede. Vond het maar een klinisch en zakelijk gebeuren.

9. finkje

finkje Lid

4 apr 2014
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier is de keizersnede ook gepland op 39 weken. Ik heb daar ook een dubbel gevoel bij. Natuurlijk wil je enerzijds dat de baby nog zo lang mogelijk in je buik kan groeien en anderzijds heb ik liever dat de keizersnede niet in spoed moet plaatsvinden en je al massa's bloed hebt verloren vooraleer je in de OK terechtkomt.
    Het is echt niet te voorspellen nu hoe het afloopt. Ik heb wel alvast een afspraak gemaakt in het regionaal ziekenhuis zodat ze toch al op de hoogte zijn van mijn situatie en weten wat ze moeten doen indien ik via spoed binnenkom (en dan niet bijvoorbeeld nog eerst mij bloedgroep moeten gaan checken ofzo).
    En voor de rest ga ik nu elke 2 weken op controle in het UZ.
    Ik trek me voorlopig wel op aan het feit dat de baby al geschat wordt op 2.5kg op 31 weken (P95!). Ik maakte mij dit weekend nog zorgen over mijn gigantische buik en had al schrik dat de baby weer te groot zou worden voor een natuurlijke bevalling, maar nu speelt het natuurlijk in zijn voordeel als hij toch prematuur zou komen.

10. Poppe

Poppe Bekend lid

3 dec 2009
    504
    0
    0
    Rotterdam
    #490 Poppe, 10 apr 2014
    Laatst bewerkt: 10 apr 2014
    Hoi meiden, hoe gaat het met jullie?

Ik heb ook een placenta praevia. Ben al in de laatste weken van de zwangerschap. Ik had hier eerst meer details geschreven maar wil dit toch liever weghalen i.v.m. herkenbaarheid. Wil wel per pb praten met mensen die hier nu ook mee zitten.

Welke afstand wordt door jullie gyns gegeven als de minimum-afstand waarbij ze je wel een vaginale bevalling willen laten proberen, onder goed toezicht in het ziekenhuis? Ik krijg het idee dat het vanaf 1 cm soms wordt toegestaan (maar dan door bloedingen vaak toch uitloopt op een keizersnede) en dat het vanaf 2 cm een aardige kans van slagen heeft.

Zijn er ook mensen die nog meelezen die vaginaal bevallen zijn (of poging daartoe die wel een keizersnede geworden is) met een zeer dichtbijliggende placenta? Wat was de afstand? Hoe verliep dat? En wat hebben ze aangegeven als de risico's?

11. finkje

finkje Lid

4 apr 2014
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn gyn vertelde dat de afstand best 2cm is. Maar hier ligt de placenta 4cm over de uitgang en de kans dat de placenta hier nog 6cm zou opschuiven is nihil (ben 33 weken nu).
    Ik heb nu ook hier en daar wel gelezen dat -als je een placenta marginalis hebt - de placenta wel ineens een stukje opschuift op het moment dat de baby indaalt en je vaak zonder probleem natuurlijk kan bevallen.
    In jouw geval zou ik het advies van de gyn gewoon volgen. Kan je niet een extra echo krijgen zodat ze op het einde nog eens kunnen zien hoe het ermee zit?

12. Elise75

Elise75 Fanatiek lid

2 mrt 2013
    1.291
    239
    63
    Helaas vorige week in het ziekenhuis gelegen in verband met een bloeding.
    Gelukkig wel een kleintje en mocht ik na 2 dagen weer naar huis.
    Maakt me wel weer even wat angstiger.... de keizersnede staat nog steeds op 39 weken.
    Woensdag weer een groei echo en controle gynaecoloog. ik ben benieuwd....

@poppe, hier hebben ze ook minimaal 2 cm van de rand af gezegd.... maar al vanaf 19 weken eroverheen en groeit niet naar boven (Helaas)

@Finkje, hoe is het nu bij jou?

13. Hooverphonic

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Hoe gaat het hier met alle dames? Over twee weken heb ik liggingsecho en dan hoop ik uitsluitsel te krijgen over de ligging van mijn marginalis. Helaas is dit kleine mannetje ook weer in stuit gaan zitten net als zijn broer op deze termijn en vrees ik dat ook hij niet meer gaat draaien. Dus al is mijn placenta verschoven, de kans op een keizersnede neemt daarmee weer toe.

14. finkje

finkje Lid

4 apr 2014
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben ondertussen ruim 36 weken en heb nog geen enkele bloeding gehad. De keizersnede staat gepland voor 39 weken.
    De laatste dagen pieker ik me wel suf. Ik ben niet echt bang voor de keizersnede (mijn vorige is er ook via een keizersnede gekomen en dat is reuzegoed meegevallen) maar ben wel bang voor complicaties zoals een placenta accreta, ook al is mijn gynaecoloog er vrij gerust in dat alles voorspoedig zal verlopen. Ik krijg die angst toch niet uit mijn hoofd, zeker niet nu de keizersnede nadert.
    Wij willen zo graag nog een 3de. Als dat niet meer mogelijk zou blijken te zijn, lijkt het alsof we een kindje verliezen ....

15. Elise75

Elise75 Fanatiek lid

2 mrt 2013
    1.291
    239
    63
    Hier nu voor de derde keer opgenomen in 10 dagen. Helaas deze opname blijven de bloedingen komen.
    Dus tot 34 weken nergens last van gehad en nu.....
    maar de kleine dame maakt het goed en dat is het belangrijkste!

16. Hooverphonic

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Jeetje elisa wat naar! Gaan ze je nu 'houden' tot het einde? Heel zwaar lijkt me zo steeds het ziekenhuis in en uit. Lag jouw placenta volledig voor de uitgang of een stukje?

Finkje snap jouw stress wel hoor. Blijft toch spannend zo'n ingreep en zeker met een pcomplipcerende factor. Hopelijk gaat het gewoon allemaal goed, nog eventjes volhouden

17. Elise75

Elise75 Fanatiek lid

2 mrt 2013
    1.291
    239
    63
    Ze gaan het per dag bekijken en dan beslissen.... Kan dus zijn dat ik hier blijf tot de keizersnede, maar kan ook nog even naar huis mogen.... ik leef van dag tot dag ;)

18. finkje

finkje Lid

4 apr 2014
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe ligt de placenta eigenlijk juist bij jullie? Bij mij ligt de placenta aan de rugkant en enkel het onderste stukje ligt over de baarmoederhals. Blijkbaar heb je wel minder kans op bloedingen als de placenta achteraan ligt (wat dus zou kunnen verklaren waarom ik voorlopig nergens last van heb).
    Ik heb vrijdag een controle, maar normaal geen echografie. Nemen ze die standaard bij jullie? Ik zou toch echt graag nog eens bevestigd zien dat de placenta niet vergroeid is en niet over het litteken van de vorige keizersnede ligt.
    Ben nu wel blij dat ik bijna de 37 weken gehaald heb zonder bloeding en dat er dus minder kans is dat ons zoontje in de couveuse belandt, maar naarmate de weken verstrijken word ik ook wel zenuwachtiger omdat de kans op bloedingen toeneemt. Ik heb ook geen idee hoelang de bmh nog is en of ik al opening zou hebben. Ik heb wel weinig harde buiken en mijn dochtertje is pas ter wereld gekomen na een inleiding op 40w+10d, maar het blijft gissen hoe het uiteindelijk gaat aflopen.
    @Elise75: ik vind het natuurlijk rot dat je in het ziekenhuis bent, maar soms zou ik toch ook liever al in het ziekenhuis liggen, wetende dat je in goede handen bent. Deze week werk ik nog (man werkt hier ook, UZ op 5 minuten) maar volgende week ga ik op bevallingsverlof (alleen thuis, regionaal ziekenhuis op 15min). Ik kijk er niet echt naar uit eigenlijk ...

19. Poppe

Poppe Bekend lid

3 dec 2009
    504
    0
    0
    Rotterdam
    @finkje ik heb ongeveer elke 2 weken een inwendige echo om te kijken hoe het erbij ligt, maar wel mede doordat ik daar zelf ook erg op aandring. Zou jou ook zeker adviseren te regelen dat ze in ieder geval nog een keer kijken voor de keizersnede. Hoe lang geleden was jouw laatste echo / meting?

Die van mij ligt aan de voorzijde en nog maar enkele mm's erover. Is in de hoge 30er weken toch nog wel iets geschoven, dus geef niet te snel op. Ik heb wel bloedingen.

20. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik zou er eerlijk gezegd juist niet te veel op aandringen dat ze inwendige echo's doen. Bij mij deden ze juist zo min mogelijk inwendige echo's, omdat die een bloeding van de placenta kunnen veroorzaken. Ze komen immers met het apparaat vlak bij de placenta, die daardoor geprikkeld kan worden. Ze vonden dat te risicovol. Ze deden wel regelmatig uitwendige echo's. Alleen vlak voor de keizersnede nog één keer een inwendige, om precies te kijken waar de placenta lag, zodat ze dat wisten voordat ze gingen snijden.

Deel Deze Pagina