Fijn dat er geen bloedverlies meer is geweest! Hier tot op heden ook niets gezien! Ik heb 4 juni de 20 weken echo met 20.5. Ben zo benieuwd! Bij dezelfde vrouw als die het ontdekt heeft... Erg spannend weer Maar ik moet dus nog iets langer geduld hebben als jou
Ik heb een abbo genomen, zoals je vroeg . Onderstaand wat ik in een ander topic heb getypt. Bij mij lag de placenta volledig onderlangs. Een stuk aan de voorkant, onderlangs en een stuk aan de achterkant. Een soort kommetje. Ik hoefde niet meteen te stoppen met werken, wel ben ik met 31 weken vervroegd met verlof gegaan om rustiger aan te kunnen doen. De leefregels die ik met 20 weken meekreeg, was niet zwaar tillen en geen sex. Ik ben 4x opgenomen geweest (27 wk, 31 wk, 34 wk, 35 wk) ivm bloedverlies en door de prikkeling van de baarmoeder lichte weeenactiviteit. De eerste 3x mocht ik de derde dag weer naar huis. De laatste keer heb ik er 10 dagen gelegen en is toen een geplande keizersnee uitgevoerd (37+0). De placenta kan nog optrekken, maar als hij volledig langs de uitgang ligt gebeurt dat niet altijd. Bij bloedverlies gelijk het zkh/vk bellen en bedrust in acht nemen. Dat moest ik dan dus in het zkh doen. Met 24 weken ben ik overgedragen aan de gyn. Het komt goed, maar onzekere tijd is het wel. De kans op bloedingen wordt groter naar mate je zwangerschapsduur vordert maar het hoeft dus niet.
Meijke wat fijn dat je hier je verhaal wilt doen! Het komt niet vaak voor en wil graag dat dit topic "in leven" blijft om toch zoveel mogelijk mede zwangeren met dit probleem te kunnen verzamelen en ervaringen te horen van anderen die dit gehad hebben. Bij jou begon de 'ellende' dus met 27 weken. Ik hoop heel erg dat ik (en Juul) ook in ieder geval zolang zonder problemen rond kunnen blijven lopen! Fijn dat je een abbo hebt genomen!!
Hoi hoi meiden Ik ben er met 17 weken achtergekomen dat m'n placenta voor m'n baarmoedermond ligt. Ik kreeg last van bloedingen toen een echo gehad en daaruit bleek dat hij dus laag lag. Bij de 20 weken echo ook bevestigd dat hij nog voor de baarmoeder mond lag. Hij lag niet er helemaal overheen dus nog wel kans dat hij omhoog trekt. Ik heb nu al 3 weken geen bloedingen gehad gelukkig. Kreeg het advies om rustig aan Te doen en niets Te tillen. 11 juli Heb ik bij 30 weken een liggingsecho.
Welkom! Wat fijn dat er bij jou een kans is dat ie nog omhoog trekt! Hier wordt er gezegt dat ik daar niet op moet rekenen aangezien hij helemaal over de bmm heen ligt... Werk je nog wel gewoon?
Hoi @mamainlove Thanx, Ik hou er rekening mee dat het niet omhoog gaat meer, mocht het wel zo zijn is dat natuurlijk wel fijn. Ja ik werk 4 dagen in de week waarvan ik 8 uur per dag echt sta maar gelukkig gaat dat allemaal goed. Ik heb de laatste dagen wel wat meer last van harde buiken maar zolang het niet teveel worden en ik er geen bloedverlies bij krijg is het geen probleem. Werk jij ook nog gewoon? Vervelend dat er bijna geen kans bij je is dat de placenta nog omhoog trekt. Nou hopen dat je geen complicaties krijgt en gewoon je zwangerschap uitdraagt. Ik zie dat je een zoontje hebt uit 2012 dat is best moeilijk denk ik met niet tillen enzo. Mijn zoontje is al 4 dus die kan gelukkig al heel veel zelf en Begrijpt dat ik hem niet meer mag op tollrn dat is wel heel fijn. Heb je bij je zoontje een natuurlijke bevalling gehad?
Ik heb ook een abbo. Ik beleef het natuurlijk wel van een ander perspectief dan jullie, want bij mij is het al weer een tijdje geleden, al voel ik het soms nog. Ik hoop dat het goed met jullie gaat en dat jullie een goede 20 wk echo hebben.
Dank voor de reacties! Weer wat leven in het topic . Ben heel benieuwd wat de 20 weken vrijdag zal zeggen. Een beetje dubbel zo spannend... Zal alles in orde zijn met de kleine? En is de Placenta inmiddels al verschoven? Ben relatief best aan het groeien de laatste anderhalve week, dus wie weet verplaatst de placenta wel. De gyn had gezegd dat dat kon... En als ik het zo hoor bij jullie, kunnen ze dat met 20 weken dus echt wel zien... Was er bij jullie nog iets gezegd over het vliegen vroeg ik me af? Mijn vriend en ik hadden al lang geleden twee tickets geboekt voor een lang weekend Nice, van 6 tm 10 juni om zijn ouders te bezoeken, maar weet niet of het wijsheid is met vliegen.. Neem liever geen risico... Zal het ook vrijdag nog eens vragen... X
@juulzon Ja dat hoop ik ook dat het nog verschuift. Bij de 20 weken echo is heel goed te zien hoe de placenta ligt, helaas wel inwendig ook want dan konden ze het beter zien. Heb jij bloedverlies gehad? Ik mag gewoon vliegen pas bij de 30 weken echo bepalen ze hoe het verder moet bij mij. Spannend hoor vrijdag 20 weken echo nou ik duim voor je dat het Mischien al wat verschoven is!
zoals jezelf al zegt gaat het dan dus een keizersnede worden. Dat zal natuurlijk allemaal best wel spannend zijn als je er niet op hebt gerekend. Ikzelf had ook een Placenta Praevia Totalis. Ik heb tijdens de zwangerschap door het groeien van de baarmoeder (dan wordt er aan de placenta zeg maar ook getrokken) 3 brloedingen gehad. Uiteraard schrok ik me dood en moest ook direct naar het ziekenhuis. Ook werd ik voorbereid op de complicaties tijdens e keizersnede (ik had bij de eerste al een keizersnede gehad, dus wist grotendeels wat me te wachten stond) Echter werd het anders omdat de placenta bij mij van de achterwand over de uitgang naar de voorwand lag. Dat zou betekenen dat ze door de placenta heen zouden moeten snijden tijdens de keizersnede. E daarmee werd de kans op bloedverlies dus groter. Ze hadden dus bij voorbaat al bloed voor mij en een zakje voor de baby klaagliggen. Als de placenta gaat boeden (de verbinding met de baby) kan t dus zijn dat de baby dus ook bloed verliest. Een ziekenhuis is hier dus echt op voorbereid. En nu MIJN situatie. Dus dit betekend NIET dat dit voor jou het geval zal zijn he. (wat ik had was erg zeldzaam ook. Ik ken maar 1 vrouw uit belgie die dit ook had met dezelfde afloop. En in het ziekenhuis van mij had de professor gyn die al 30 jaar dit deed, nog nooit meegemaakt). Dus laat je niet afschrikken door MIJN verhaal. Maar het is wel een ervaring waar je om vroeg In mijn geval werd het allemaal extra gecompliceerd, omdat tijdens de keizersnede nadat onze dochter geboren was, bleek dat mijn placenta volledig doorgegroeid was in de baarmoeder. Dwz hij ging erdoorheen en zat buiten de baarmoeder vast aan mijn eigen weefsel. Hierdoor bleek achteraf ook, dat onze dochter een groeiachterstand had (ze was gestopt met groeien bij 34 weken). Bij de geboorte woog ze amper 4 pond en was 44 cm, maar inmiddels heeft ze al lekkere bolle wangen. Maar in ieder geval, door deze "verrassing" van de zogeheten Placenta Increta konden ze de placenta moeilijk verwijderen. Ik bleef daardoor bloeden en was inmiddels al 4 liter kwijt. Toen voelde ik me niet lekker worden en werd me verteld dat ik onder narcose moest. IK hoorde ze op de OK nog bellen dat de oncoloog moest komen en dat er extra bloed gehaald moest worden. Uiteindelijk werd ik einde van de dag wakker op de IC met 5 infusen, waaronder 1 vastgehecht in mijn halsslagader. Een beademinstpijp in mijn mond en nog 2 extra slangen in mijn mond. Kortom niet leuk wakker worden. Gelukkig hadden ze een foto van onze dochter naast mijn bed gezet. IK kreeg toen ik weer zelfstandig kon ademen te horen dat ik ruim 8 liter bloed was verloren en het een wonder was dat ik er nog was. Ik moest de komende 24 uur nog wel doorkomen ivm nabloedingen. De oncoloog heeft tijdens de keizersnede mijn baarmoeder moeten verwijderen, omdat dit de enige manier nog was om te overleven. Een mens heeft maar 5 liter boed, dus reken maar uit. Ik hen 3 liter van het transfusie bloed verloren en al mijn eigen bloed. Uiteindelijk heb ik 13 bloedtransfusies gehad. Maar nogmaals. dit is dus een echt DOEMscenario, die zeer zeldzaam is.
ter info: leefregels: geen bad, niet zwaar tillen, stoppen met werken, platliggen, geen sex. geplande sectio met 38 weken
Girl jeetje wat een verhaal zeg! Wat een wonder dat je er nog bent! Meiden ik vind het fijn dat jullie dit topic willen volgen!! Dinsdag heb ik de 20 weken echo bij dezelfde vrouw als die met 16 weken de placenta preavia ontdekt heeft. Vind het erg spannend hoed nu de situatie is! Met 16 weken heeft ze voor 99% al de gezondheid gecheckt en dat was gelukkig allemaal in orde dus Vind de placenta nu bijna nog het spannendst Juulzon ik las goed nieuws in je topic? Top meid!!! Geniet ervan!!!
Hee! Hier ook placenta praevia. Gelukkig lag 'ie er niet volledig voor, maar wel dermate dat ik met 38+4 een geplande keizersnede heb gekregen. Duurde wel even voordat de kogel door de kerk was betreft de keizersnede. Iedereen draaide om de hete brij heen (echoscopist mocht natuurlijk niets zeggen, verloskundige zie 'ik weet het allemaal ook niet, kan ook zijn dat ze je gewoon laten beginnen met bevallen en als er een bloeding optreedt ze alsnog een keizersnede gaan doen' schrik schrik) Uiteindelijk zei de gyn dat er helemaal geen twijfel was over een kz, het ziekenhuis waar ik ging bevallen hanteert namelijk gewoon allerlei standaard procedures wanneer je wel of geen kz krijgt en in mijn geval stond het als een paal boven water dat ik een kz kreeg.. Ik heb geen tussentijdse bloedingen gehad. Ze kwamen er bij de 20-weken echo achter dat de placenta lag waar 'ie lag. Toen werd me verteld dat 'ie waarschijnlijk nog wel zou verschuiven, maar bij de 30-weken echo bleek dat niet het geval. Toen bij 36-weken nog een keer een echo gehad en daarna is bepaald wat er ging gebeuren. Succes ermee!!
Allereerst Girl, wat een verhaal meid. Toch wel heftig. Wat je al schrijft, het is jouw verhaal en zal zeer zeldzaam zijn, maar pffff. Gelukkig 2 gezonde kinders op de wereld kunnen zetten. Merk je nu nog iets aan je buik? Nog last? Mama-in-love, jij maandag dus de echo. Ja, toch wel spannend hè.... Bij mij was de kleine inderdaad zonder bijzonderheden door de keuring heen . Behalve dan dat ze verbaasd waren over hoe scherp en duidelijk de beeldkwaliteit was. De kleine was erg beweeglijk en gelukkig was alles conform het plaatje. Mijn placenta is nogmaals, met inwendige echo, bekeken en is dus echt verschoven! Lag hij in week 17 nog voor de baarmoedermond, nu zat het zo goed als geheel aan de voorkant!!! Maar, mijn buik is dan ook echt wel gegroeid in 3 weken tijd. Mij werd verteld dat de afstand tussen placenta en baarmoedermond meer dan 2cm moet zijn voor een bevalling op natuurlijke wijze. Alleen bij mij was deze afstand nu ongeveer 1,5cm. Dus noemen ze het nog steeds een placenta praevia, maar dan met marginalis erachter. Ze achtte de kans groot dat de placenta nog verder omhoog schuift, omdat dit in drie weken tijd ook is gebeurd. Maar het moet met 34 weken opnieuw beoordeeld worden. Dus we zullen het dan zien. Was wel erg opgelucht om de te horen dat het verschoven is, juist omdat hij tot enkele weken terug er echt voor lag. Mama-in-Love, ben benieuwd naar jouw 20 weken echo!
Hoi meiden, Wij hebben net de 20 weken echo gehad. De baby is gelukkig helemaal gezond! Helaas ligt de placenta helemaal voor de uitgang en is niets verschoven. Het is nu zeker dat deze ook niet meer weg gaat. Bovendien ligt ie ook nog uiterst rot met de grootste flap naar voren dus bij de keizersnede zullen ze door de placenta heen moeten snijden wat groot risico op bloedverlies zowel bij mij als bij de baby kan veroorzaken Ze had zelf (ze is echoscopiste in Isala Klinieken in Zwolle) nog niet meegemaakt dat iemand met mijn placenta langer door had gelopen als 34 weken.... Ze was verbaast dat ik nog geen bloedingen had gehad want verwachtte ze zeker... Ik wist dat het onzeker ging worden maar het lijkt alleen maar nog onzekerder te worden als het al was. 10-6 heb ik een afspraak bij de verloskundige en dan worden we doorgestuurd naar het UMC (WKZ). Daar zullen we zeer regelmatig voor een controle moeten komen. (sorry voor de ego hoor meiden, maar ben nog bij schoonouders dus wil niet te lang achter de computer )
Girl, wat een drama bij jou , pfoe daar zul je nog vaak aan denken nu lijkt me. Mama in love, schrikken dus! Even een hart onder de riem en een goed verhaal met dito afloop: bij mij moesten ze ook door de placenta. Infuus aan beide kanten, twee anesthesisten erbij, bloed lag klaar....en...slechts 500 cc. Er zijn zat reguliere bevallingen waarbij ze meer verliezen. En ondanks weeenactiviteit al met 27 weken is mijn mooie meisje met 37 weken pas gehaald. Ik lag toen al wel in het zkh, maar die mijlpaal van 37 wk was me dat zeker waard.
Mama in Love, fijn dat je beebje het goed doet en door de keuring heen is! Yeah! Maar, wat vervelend van je placenta. Je werkt geloof ik niet toch? Lukt het je wel rustig aan te doen? Kan me voorstellen dat je nu wel extra op je hoede bent... Zijn we allemaal sowieso natuurlijk, maar in jouw geval extra! Het verhaal van Meijke, op die voortijdige weeën na, klinkt wel positief... Merk dat ik nu weer verder ga denken in mijlpalen: na de 20 weken komt de 26 weken en daarna weer de 30 weken... Met een placenta compleet voor het geboortekanaal ligt dat denk ik nog anders... Wanneer heb je weer controle? X