placenta praevia totalis

Discussion in 'Zwangerschap' started by Mama-in-love, May 3, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Janna

Janna Fanatiek lid

Hoi mil! Ik herken heel erg wat jij zegt hoor! Ik ben ook "bang gemaakt" dat het zeer waarschijnlijk een vroeggeboorte zou worden, dat ik rekening moest houden met een zwangerschap met meerdere bloedingen en zh-opnamen, enz. Nu is dat laatste ook wel gebeurt, maar pas in een wat later stadium, va. 31 of 32 wk ongeveer. Daarom raadde ik helemaal in het begin van dit topic ook aan om praktische voorzorgsmaatregelen te nemen, maar vervolgens weer een beetje je kop in het zand te steken. ;)

Overigens kun jij wel denken dat je je de komende twee weken nog niet ziet bevallen, maar dat weet je echt niet van te voren. ALS er een bloeding optreed, komt het toch onverwachts, ook al zit je er al je halve zwangerschap op te wachten! ;) Iedere keer dat ik weer een nieuwe bloeding had, was ik in eerste instantie even verbaasd, zo van, wat gebeurt mij nu? Vervolgens weet je "dit is het dan, waar ik voor gewaarschuwd ben, dus nu ga ik naar het zh." Natuurlijk hoop ik voor jou dat het bij jou anders zal gaan en dat je gewoon tot aan de ks zonder bloedingen doorkomt! ;)

Bij mij werd de geplande ks ook pas twee of drie weken van te voren gepland. Was nog een heel gedoe om een datum te vinden, want omdat het zo'n risicovolle procedure is, moeten er (in mijn zh) twee gyns bij aanwezig zijn, i.p.v. een. Het was lastig een moment te vinden waarop er twee beschikbaar waren. En uiteindelijk was dat gedoe nog voor niks ook, want toen kwam ik weer met een bloeding in het zh en hebben de de geplande ks vervroegd. ;)

2. Maartje78

Maartje78 Bekend lid

Nov 16, 2007
    563
    0
    16
    hey,
    ik heb heel deze zwangerschap geen bloedingen gehad en ineens toch!
    nu mag ik vandaag 3 x een kwartier wandelen en bekijkt de dienstdoende gyn hetvper ochtend hoe nu verder! Oftewel afwachten haha.
    ze zeggen dat de placenta na 34 weken bijna niet meer veranderd. Ze gaan nu maandag de keizersnee plannen en zoals het er nu uit ziet rond 37 weken

3. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

May 11, 2010
    7,354
    158
    63
    Female
    Verpleegkundige
    Het komt er dus op neer dat ik nu pas écht in de risicovolle periode terechtkom :p
    Ze willen er inderdaad 2 gyns bij hebben ipv 1 + assistent.
    Nu zal dat in een academisch ziekenhuis toch niet een al te groot probleem zijn lijkt me...

Toch vind ik het wel erg laat in op vrijdag te mogen bellen voor een datum in die week erop.... :( Hoop toch er wat meer duidelijkheid uit te kunnen trekken binnenkort...

Maartje jij wordt dus ingepland met 37 weken voor de ks. Hier willen ze je laten rondlopen tot de 39 weken. Mocht er inderdaad een bloeding optreden kan het natuurlijk een spoed worden maar zo niet pas met 39 weken.
    Ik weet niet of ik er blij mee moet zijn. Tuurlijk wil ik het beste voor mijn kindje en wil ik dat ze zo lang mogelijk blijft zitten, maar aan de andere kant vraag ik me ook af of je op een gegeven moment niet gewoon blij moet zijn dat je de 37/38 weken gehaald hebt en moet je dan daarna nog het risico gaan lopen op heftige bloedingen????

Ik woon een half uur rijden van het zh en heb toch echt liever met 37/38 weken een geplande ks als dat ik met 38.5 met loeiende sirenes naar het zh moet omdat ik heftig bloed en misschien wel naar een dichterbij perifeer zh moet waar ik niet bekent ben.....

Nouja, allemaal vragen die ik wil bespreken dus ;)

4. Maartje78

Maartje78 Bekend lid

Nov 16, 2007
    563
    0
    16
    bij mij was voor de bloedingen ook hetidee om rond 39 weken de keizersnee te doen, nu bekijken ze het nog maar omdat ik nu afg donderdag 1 e en maandagavond al de 2 e bloeding had willen ze geen risico nemen en rond 37 doen omdat ik anders toch een tijdbom ben. En ze het liever gepland doen dan toch spoed. Er liggen nu continu 2 zakken bloed klaar voor de zekerheid.
    hoop echt dat dr bloedingen en ziekenhuis jou bespaart blijven. Maar idd je weet het niet, ik had tot vorige werk ook het idee dat ik vrolijk zonder problemen naar die 39 weken zou gaan

5. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

May 11, 2010
    7,354
    158
    63
    Female
    Verpleegkundige
    Spannend hoor, ik merk wel dat ik die laatste weken helemaal eng vind.

Had jij nog een idee waar de bloedingen van kwamen? Te veel gedaan? Obstipatie?
    Of kwamen ze echt uit het niets?

Ik probeer zo min mogelijk te doen maar dat valt niet altijd mee met een zoontje van 1 jaar.

Er staat in ieder geval een ziekenhuistas klaar. Of eigenlijk 3 :p
    1 voor mezelf, 1 voor mijn zoontje (die gaat dan mee en wordt in het zh opgehaald door mijn moeder) en 1 kleintje voor vriendlief met een schoon shirt/ondergoed/tandenborstel zodat hij zich ook kan opfrissen als e.e.a. lang duurt.

6. Maartje78

Maartje78 Bekend lid

Nov 16, 2007
    563
    0
    16
    nee had geen obstipatie, nooit gehad gelukkig, en tja ik kwam na een nacht slapen uit mijn bed en liep 3 meter naar het lichtknopje, dus nee ook niet veel gedaan. Op een of andere manier bloedvaatje geknapt ofzo. En 2e keer had ik helemaal niet veel gedaan, gelegen gezeten rondje gelopen. In bad geweest met mijn dochter en daarna zat ik even voor de computer, toen stond ik op en knap... Ze zeggen hier ook dat is door die placenta kun je niets aan doen, kan ook komen van omdraaien in je bed. Je kan het alleen zoveel mogelijk voorkomen door heel rustig te doen.

7. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

May 11, 2010
    7,354
    158
    63
    Female
    Verpleegkundige
    Je voelde het echt knappen? En bloedde je erg veel of viel het mee?

8. Maartje78

Maartje78 Bekend lid

Nov 16, 2007
    563
    0
    16
    1 e keer lag er toch wel een flinke plas op de grond, 2e keer minder maar had ik een maandverbandje in dus was wat meer voorbereid haha. Nee knappen voelde ik niet letterlijk wel dat toen ik iets voelde lopen ik meteen wistbdat het niet goed zat, de 1 e keer dacht ik eerst dat ik wat urine verlies had aangezien ik nodig moest plassen.

9. Meijke

Meijke Niet meer actief

Ik voelde er ook niets van, qua hoeveelheid was het wisselend. Bij mij qua KS zelfde als bij Janna. Eerst week 39 maar toen ik met 34 weken al 3x opgenomen was hebben ze er 37 van gemaakt.

10. Meijke

Meijke Niet meer actief

Bij mij gebeurde het 4 van de 6x in de nacht. Er is geen peil op te trekken en je kunt dus zelf het niet echt beïnvloeden. Dat onbezorgde gaat inderdaad wel van je zwangerschap af, maar je bent in elk geval voorbereid. Ik vond dat wel fijn, ook nooit echt bang geweest ofzo tijdens de bloedingen. Behalve toen ik met 27 weken wat weeën had, toen wel angstig uiteraard.

Nog even Mama in love en Maartje!

11. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

May 11, 2010
    7,354
    158
    63
    Female
    Verpleegkundige
    Jee meiden, ik ben inderdaad goed voorbereid en zeker nu zorg ik ervoor dat elke avond het huis op orde is. Als het dan gebeurt is in ieder geval het huis netjes.
    (geen zwaar werk hoor maar gewoon opgeruimd)
    Elke avond check ik of de vluchttas nog actueel is en alles nog klopt.

Paranoïde misschien maar het geeft mij een rustig gevoel. Vriendlief kan namelijk op het moment dat het moet natuurlijk niks vinden dus dat moet gewoon klaar staan.

Bijna weer een dag voorbij ;) Ik tel ze nu allemaal :p

12. Janna

Janna Fanatiek lid

Op het moment dat het gebeurt moet je ook helemaal geen tijd moeten verspillen aan het zoeken van spullen. Dan moet je meteen kunnen gaan.

Ik kan me voorstellen dat het je een gerust gevoel heeft dat alles op orde is, dat gaf het mij ook.

13. Maartje78

Maartje78 Bekend lid

Nov 16, 2007
    563
    0
    16
    ik had de eerste keer niets mee haha, is vl later om gegaan, 2 e keer wel. Maar ook dat komt weer goed dan.

14. Maartje78

Maartje78 Bekend lid

Nov 16, 2007
    563
    0
    16
    Nou zoals het er nu uitziet toch misschien in het weekend naar huis, vandaag nog wat meer lopen en hopelijk morgen goed nieuws.

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier geen volledige... volgens de echo ligt de placenta 4 cm over de uitgang (bij 26 weken)... ik hoop maar dat de placenta nog opschuift.. na twee vaginale bevallingen zonder ingrepen kan ik enorm opzien tegen een keizersnede (en dan vooral de ruggeprik...)

Iemand enig idee hoe veel een placenta nog kan schuiven.. met ruim 32 weken heb ik een echo.

16. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

May 11, 2010
    7,354
    158
    63
    Female
    Verpleegkundige
    Je hebt wel een behoorlijke kans dat ie dan nog verschuift hoor. 4 cm is nog wel te overzien.
    Je kunt altijd tussendoor nog een echo laten doen voor je eigen rust.

Kan me voorstellen dat je niet zit te wachten op een keizersnede. (ik ook niet :p)

17. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

May 11, 2010
    7,354
    158
    63
    Female
    Verpleegkundige
    Dat is fijn!!! Hopelijk blijft het rustig zodat je lekker thuis kunt wachten tot de ks!

18. Meijke

Meijke Niet meer actief

Kan ik me voorstellen Cygnet! 4 cm klinkt veel ;), maar ik heb geen idee. Bij mij lag het er nogal vreemd bij, een stuk aan de achterkant, onderlangs en aan de voorkant, daar was gelijk duidelijk dat dat niet meer zou veranderen.

19. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

May 11, 2010
    7,354
    158
    63
    Female
    Verpleegkundige
    Hier ook. Ook over het snijgedeelte bij de ks dus die gaat never nooit meer van zijn plaats...
    Net als een maandverband alleen dan een stuk groter :p

20. Maartje78

Maartje78 Bekend lid

Nov 16, 2007
    563
    0
    16
    Geen idee hoever het kan verschuiven hoorde daar zoveel verschillende dingen over. Bij mij dachten ze dat het ook wel zou verschuiven maar niet dus.

ik mag zo naar huis!!!!! En dan kijken hoelang dat weer goed gaat. Maandag afspraak gyn om datum te plannen voor keizersnee, wordt eerste vrije plek na 37 weken. Wel raar dat ik maandag hoor wanneer ze geboren wordt

Share This Page