Zwanger worden na HELLP

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Dreamer83, 21 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Ik heb mijn eerste zwangerschap helaas afgesloten met het HELLP syndroom.
    Nu is het allemaal nog erg kort geleden en is een 2e zwangerschap nog niet aan de orde, maar de wens is er wel.
    Ik heb nog helemaal niets gelezen op internet, omdat ik die nare verhalen nog niet aankan.
    Maar ik vraag me dus af of een 2e zwangerschap uberhaupt mogelijk is?
    Wat zijn de gevaren?
    Moeten we stappen ondernemen voordat we voor een 2e gaan?

Ik hoop dat jullie me er iets over kunnen vertellen.

Liefs Dreamer

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi dreamer,

wat een nare afsluiter van je zwangerschap inderdaad. Hopelijk heb je er nu wel een beetje rust gevonden. Je hebt een wat verhoogd risico op een HELLP de volgende zwangerschap en vandaar dat je ook onder begeleiding van de gyn bent de volgende keer. Voor die tijd is het wel verstandig bij de huisarts je bloeddruk een aantal keer te laten controleren zodat je weet dat je wat dat betreft weer goed ineen volgende zwangerschap stapt. Het aantal mensen dat 2x een HELLP heeft is klein, omdat er heel goed op gelet wordt en je bent zelf ook alert op de symptomen. En ik adviseer je ook bij actieve kinderwens eens een gesprek bij de gyn te hebben, zodat je goed weet hoe je wordt gecontroleerd en wat de kansen en percentages zijn. Dan ga je het best geïnformeerd en het minst ongerust een volgende zwangerschap in.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina