BM, fijn dat het zo goed gaat! En kinderen vangen ze op vanaf 24 weken hoor sinds 1 januari van dit jaar. Bij 24 weken en 25 weken zijn de kansen gelijk, vanaf 26 worden die steeds beter! Suus
Nou BM, ik mag je feliciteren: je ben de 32 wk voorbij! Gefeliciteerd! En natuurlijk ook fijn dat het goed gaat met het kindje en dat de datum voor de ks vast ligt, zodat je echt kunt aftellen en weet tot wanneer je het vol moet houden. Het klinkt ook of je het allemaal goed geregeld hebt met 's ochtends thuis en 's middags bij je ouders. Fijn dat je dochter gewoon vrolijk en onbevangen kan blijven in de situatie. En inderdaad, we moeten gewoon de moed erin houden en voor ogen houden waar we het voor doen! Volgende week woensdag weer naar de gyn. Ik kijk er wel naar uit, want het is de eerste afpraak sinds we te horen kregen dat ik een placenta praevia heb en we hebben onwijs veel vragen. Tijdens dat gesprek hebben we al wel een paar vragen gesteld, maar je beseft nog te weinig wat de consequenties allemaal zijn. Dat bedenk je pas later en dan komen de vragen. Ik zal blij zijn als ik die kan stellen, of in ieder geval een paar ervan! (Misschien te veel voor één controle...) O, en ik weet trouwens wel dat de overlevingskansen met 24 wk niet fantastisch zijn en kindjes dan gezondheidsproblemen hebben (en soms zelfs hun hele leven houden). Ik hoop dus echt wel dat hij/zij nog een paar maandjes blijft zitten! Maar ben toch blij dat ze met 24 wk iig kijken of het de moeite waard is om alles te doen wat ze kunnen voor de baby, zoals suus zegt. Nog een weekje te gaan...
Ik wist niet dat ze dat inderdaad al deden bij 24/25w. Toen ik opgenomen werd (25w), zeiden ze dat er niets gedaan zou worden, tot 7d later (26w), een slopende week hoor !!! Maar het verschilt misschien van ziekenhuis tot ziekenhuis (mijne is geen universitair) en misschien ook B tov NL? Daarnaast ben ik ook heel nieuwsgierig hoe het woensdag gaat zijn bij jou!! Neem alvast een hele lijst met vragen mee, daar dient je gyn toch voor? Het is inderdaad wel een geruststelling dat onze dagschema's goed georganiseerd zijn Zo ondervindt ons meisje geen spanningen of heen-en-weer gerij, maar is duidelijk waar en wanneer ze opvangen wordt. In september gaat mijn moeder terug werken, dus dan wordt het weer even aanpassen, maar dat lukt ook weer wel. @suus: hopelijk gaat het ook snel terug stabiel met jullie meisje!! ik lees wel mee in je topic, maar post niet snel iets ... Het gaat hier trouwens best oké met mij, maar om de zoveel dagen krijg ik toch opnieuw (rood) bloedverlies, het lijkt niet echt te stabiliseren... maar ik wil echt liefst nog (tenminste) tot september wachten om opgenomen te worden... Ik denk dat mijn lichaam toch de laatste loodjes voelt aankomen, de baby wordt natuurlijk ook zwaarder en duwt harder op de moederkoek. We zien wel... maandag mag ik terug, hopelijk houdt de gyn me daar nog niet .
Denk idd een verschil tussen België en Nederland. Want voor zover ik weet wordt het kindje hier vanaf 24 wk als levensvatbaar beschouwd en gaan ze dus op basis van de status van de gezondheid de afweging maken of ze alles gaan doen om het kindje te redden. Terwijl ze met 23 wk automatisch niks doen en het kindje laten sterven. Hoop dat het bloedverlies wegblijft, of dat het bij heel kleine beetjes blijft. Zodat volgende week in ieder geval nog thuis mag blijven.
Hey meiden, Ben via 1 van jullie hier terecht gekomen (sorry naam even kwijt) en ook ik weet sinds vandaag dat de placenta voor de uitgang ligt. Nu vraag ik me wel wat af; Ik heb oud bruin/rood bloedverlies nu is dat normaal? Hoort het niet helder rood te zijn? Ik weet het nav van dit bloedverlies, het was op de 20wkn echo bij mij wel gezien maar niet tegen mij vertelt. Ik moet het nu rustig aan doen en mag niet meer tillen etc. Ga dus ook aangepast werken etc. maar lees hier verhalen van direct stoppen etc. Nu heeft mijn vk nog de hoop dat mijn placenta mee weg groeit naar boven. Krijg met 30wkn een echo om dit bekijken.. Ook heb ik sinds vandaag wat trekkerig gevoel in mn onderbuik,beetje ongi gevoel zeg maar..Herkenbaar?Of zou het wat banden pijn zijn van de spanningen van vandaag oid? Hopelijk komen jullie beebjes gezond en wel ter wereld (en de mijne ook!!)
Hoi Wendy, leuk dat je mee komt kletsen! Dat bruinige bloedverlies zou ik me niet druk om maken: dat is oud bloed. Als het helderrood is is het juist vers bloed, dus meer een reden om je zorgen te maken. Als je bruinig bloed verliest, heb je vaak eerder al een bloeding(kje) gehad, maar is dat bloed niet de vagina uitgekomen en nog wat blijven zitten. Als het er dan een paar uur later alsnog uitkomt, is het wat bruinig geworden, maar dan is het oorspronkelijke bloedinkje meestal al weer over. Als je echt kleine beetjes bloed verliest (af en toe een paar spikkeltjes of met afvegen na een toiletbezoek), dan is dat niet zo erg. Zodra je grotere hoeveelheden bloed verliest, zou ik contact opnemen met je gyn. O, en die pijn klinkt mij in de oren als bandenpijn, maar zou het voor de zekerheid volgende controle ff vragen.
Bedankt Janna, Maar dat oude bloed kan dus net zo goed van de placenta komen (gelukkig dan (nog) wel kleine oude bloeddinkjes)? Of is/was het bij jullie altijd helder bloed, dat is meer mijn vraag.. Ik loop nog gewoon bij de vk nu, heb met 30wkn pas weer echo om de placenta te controleren.. Heb ook geen echo gehad na de bloeding o.i.d. Zelfs geen inwendig onderzoek, vandaar dat ik met deze vragen zit.. Heb het idee een beetje met een kluitje het riet ingestuurd te zijn.. Verloor vanmorgen weer een flinke dot bloed, ik weer vk gebeld want het moest minder worden deze dagen en niet meer/hetzelfde. Vanmorgen om half 10 gebeld en nog niets terug gehoord..(ass zou me terug laten bellen door vk..)
Ja dat kan wel van de placenta komen. Bij mij is het niet altijd helder bloed (hoewel het daar meestal wel mee begint). Ben je ondertussen al terug gebeld door de vk? Wat zei ze? Ik snap je gevoel van met een kluitje het riet ingestuurd te zijn. Zeker als je wel regelmatig bloed verliest, vind ik het apart dat je niet bent overgenomen door de gyn. Toen ik dit had stuurde de vk mij door naar de gyn om het te laten controleren. Nadat de placenta praevia was geconstateerd, nam hij mij direct over van de vk, terwijl ik op dat moment al een paar dagen geen bloed meer had verloren. Ik moet ook elke keer dat ik bloed verlies langskomen om het te laten controleren. Vind het vreemd dat de reacties bij jou en mij zo verschillen.
@Janna Inderdaad raar ja dat het zo verschilt, maar ik vertrouw er maar op dat ze doen dat goed is. Ik verlies ook geen hele grote hoeveelheden gelukkig. Heb vanmiddag nog een echo gehad en de kleine ligt lekker met de benen tegen de onderkant te schoppen dus dat verklaard mijn bloedverlies. Placenta was al iets verschoven tav 2 weken geleden dus hoop dat het bij mij met een sisser af gaat lopen..Maar goed t blijft evengoed spannend en erg vervelend te bloedden.. Ik lees nog even mee hier en wens jullie allemaal een voorspoedige zwangerschap toe!
Ja, het is hier weer zover... ik heb m'n handtekening weer kunnen aanpassen, want ik lig weer "lekker" in het ziekenhuis...Woensdagnacht (donderdagmorgen 3u dus) weer ferme bloeding, toch de moeite om snel naar het ziekenhuis te rijden (dochter afgezet bij mijn ouders). Daar dadelijk CTG; gelukkig doet ons beebje het nog wel prima, harttoontjes erg goed. Ze twijfelden om ineens eraan te beginnen (KS) maar wilden nog even afwachten, om toch de 34w te halen ivm longetjes. Gelukkig is het bloeden ondertussen geminderd (gestopt??) dus vrij stabiel, ik heb wel een vochtinfuus voor mijn verloren bloed dus ik 'hang' wel vast aan bed... Hopelijk komt de gyn straks nog even langs, dan weet ik toch meer... Het bloed kan van de placenta zijn, maar ook van de baarmoederhals ofzo hoor wendy! Dat kunnen ze niet bepalen als je het niet ziet op de uitwendige echo, want een inwendige kan beter niet meer gemaakt worden owv de risico's. Als het veel is, ga je toch maar terug op controle hoor, dan kan je misschien toch doorverwezen worden nar gyn!
BM, wat een rotte situatie. Heel slopend. Ik hoop dat je kleine toch nog eventjes kan blijven zitten! Heel veel moed en steun toegewenst. Hier een placenta die half over de bmm ligt. De gyn verwacht dat dit hoogstwaarschijnlijk ook een ks gaat worden. Wel zei ze KAN het zijn dat de placenta mee naar boven verschuift met het groeien van de bm. Ik heb haar naar procenten gevraagd en helaas heeft ze daar geen antwoord op kunnen geven. Ze zei dat de kans nihil is maar het wel eens gebeurd. Hier gelukkig (nog) geen bloedverlies gehad daar waar ik het mijn vorige zwangerschap continu had en geen placenta voor de bmm. Gelukkig ga ik standaard elke controle naar de gyn dus het wordt in de gaten gehouden. Met 30 weken gaan ze nog eens goed kijken hoe de placenta ligt en mocht hij nog half of naast de ingang liggen dan gaan ze een ks plannen..
Makamba: ik denk dat als hij er maar half over ligt, je héééééél erg veel kans hebt dat het nog goed komt hoor! Zeker omdat je 20w bent, nog even lang te gaan en nog een grote groei van de baarmoeder te gaan dus! Uiteindelijk zijn er meerdere vrouwen die in het begin een placenta over de bmm hebben (ik dacht 10%) en uiteindelijk vermindert dat aantal tot 0.2% bij wie het uiteindelijk zo blijft en dus KS wordt! Gelukkig dat je nog geen bloedverlies hebt gehad, dat is al wel geruststellend! En je eerste zwangerschap is ook zorgwekkend geweest dan... Hier is niet veel veranderd, alleen moet ik zeker nu blijven tot de bevalling, dus ik ben als mama van één kindje binnengekomen en ga als mama van twee terug buitengaan, binnen dit en één maand !
@bm: wat vervelend dat je weer in het zh ligt. Heb je het toch net niet gered om pas in sept naar het zk te gaan en aug nog lekker thuis te zijn. Hopelijk blijft het stabiel, zodat ze het kindje nog niet hoeven halen.
Het is zeker gerustellend dat ik tot dusver nog geen bloedverlies heb gehad. De vorige zwangerschap was dit continu behoorlijk beangstigend. Ik mag zeker hopen dat de placenta netjes mee groeit, meer dan afwachten kunnen we niet doen. Wat rot dat je nog maximaal een maand in het ziekenhuis moet verblijven zonder je partner en kind! Wat een gemis moet dat zijn. Blij om te horen dat met de baby tot dusver alles oké is. Sterkte en succes met alles!
Ja, dat is het ergste ... Ik hoop morgen van de gyn te horen wat ze nu gaan doen en wanneer, want het bloeden lijkt niet volledig op te houden. Zolang het geen 'vloed' is, doen ze voorlopig niets, maar mij lijkt het niet ideaal dat ik maar bloed blijf verliezen. Dan is de placenta toch 'geraakt' lijkt mij. Als het nu echt overvloedig begin te stromen, halen ze het baby'tje wel onmiddellijk -ik hoop dat het baby'tje dan nog niet zonder zuurstof zit én dat mijn ventje dan nog op tijd hier kan zijn . Daarom zou ik liever niet wachten tot het zover is, maar liever tevoren iets afspreken... Maar ja, voor het kindje liever zo lang mogelijk natuurlijk. Dilemma dilemma...!
Hoe gaat het nu? Ik hoop dat het vloeden minder is of liever nog geheel is gestopt. Hoe maken jij en de baby het? Hier gisteren ook wat bloedverlies gehad en volgens de gyn komt het door de laagliggende placenta, gelukkig ligt hij er niet geheel overheen, maar tegen de rand aan. Wel is hij in 2 weken tijd nog geen mm opgeschoven. Zoveel mogelijk rust als medicijn meegekregen! Bij elk druppeltje bloed, hoe klein ook, moet ik direct bellen. En vanaf nu tweewekelijks controle, indien nodig wekelijks.
Bwaaa, het stopt niet echt... De gyn zegt dat het is alsof er een kraantje niet helemaal afsluit, het blijft wat druppelen. Gelukkig is het dat maar, en niet méér! Ze willen trouwens nog geen termijn geven, blijven afwachten en elke dag is er één gewonnen. Ze houden ook wel bloed beschikbaar om te geven als het nodig moest zijn, dus ik denk dat ze er toch van uit gaan dat het ineens gaat verergeren... Ik moest de laatste maanden ook elke 2w komen, goed dat je zo nabij opgevolgd wordt!! En tegen de rand, misschien schuift hij dan nog nét genoeg op om natuurlijk te kunnen bevallen? Dat zou natuurlijk ook erg fijn zijn! Rusten en niet té ongerust zijn, zijn de beste adviezen!!
Hoi meiden! Weereens een berichtje van mij. Wat vervelend dat het bij jullie blijft bloeden, vooral bij jou bm. Hopelijk verergert het niet, zodat het kindje zo lang mogelijk kan blijven zitten. Dat ze nog geen termijn willen geven is op zich een goed teken! Hier is het nog steeds stabiel. Mag van de gyn dus ook gewoon gaan werken, vooral omdat ik niet full-time werk, maar slechts drie dagen. Volgende week begin ik weer (na zomervakantie in onderwijs). Mocht ik dan weer bloedverlies krijgen, dan is dat wel een reden om minder te mogen werken. Vond mijn afspraak bij de gyn verder wat minder. Ik had heel veel vragen, maar vond dat ze daar heel kortaf op reageerde, alsof ze het zonde van haar tijd vond. Toen ik de vorige keer bij de gyn was (andere gyn) deden zowel hij, als de echoscopiste die de placenta praevia constateerde er heel serieus over. Niet om me ongerust te maken of heel zwaar ofzo, maar wel van: "dit is een serieuze complicatie, waar bepaalde consequenties aan hangen en dit is niet leuk om te hebben." Deze gyn deed echter heel luchtig alsof het niets voorstelde... Een keer gaf ze op een vraag het antwoord: dat mag je zo bij de balie vragen. :x De vraag gewoon beantwoorden had haar 10 seconden meer tijd gekost... Al met al voelde ik me er niet prettig bij, dus heb de helft van mijn vragen niet eens durven stellen. Ik snap wel dat zij arts is en vooral de medische vragen interessant vindt, maar zij moet toch ook snappen dat ik nu geen controles meer heb bij de vk, en dat de gyn tijdens mijn controles nu dus het eerste aanspreekpunt is, ook voor praktische vragen?! Hopelijk heb ik de volgende keer (weer een ander) iemand die wel normaal reageert.
Hoi dames, inmiddels 20 weken echo gehad, en hier ligt hij een klein stukje over de uitgang heen. Als het goed is dus grote kans dat het nog helemaal mee opschuift... Hoef vooralsnog geen stappen te ondernemen. Uiteraard bij bloedverlies wel meteen bellen. Sterkte allemaal dames, en voor degenen in het ziekenhuis en/of bedrust, knuffel en hopelijk geen vroeggeboortes!!!
@janna: spijtig dat je zo'n groffe gyn had ! dan zit je daar met je vragen en onzekerheden en dan krijg je nog geen antwoord :x!! Hopelijk heb je volgende keer een normalere gyn! @kellox: waarschijnlijk schuift hij nog wel op! Vanaf de 20w begint alles toch wel echt op te rekken, dus heb goeie moed! Hier nog steeds erg op en af, heb sinds mijn opname hier al 3x nieuw infuus gehad, telkens bij een hevigere bloeding steken ze een nieuw (AUWW!) en elke 3 dagen nemen ze bloed om dit direct te kunnen vergelijken met donorbloed als ik dit zou nodig hebben (of dat het compatibel is, zeg maar). Ik heb nu wel een concrete afteltermijn en het gaat niet meer zo héél lang duren ...