Hoi allen, Ik ben vandaag 28 weken zwanger van ons 3e kindje. Bij de 20 weken echo bleek er sprake te zijn van een placenta previa totalis, dus dat de placenta volledig over de uitgang ligt. Ik werd naar huis gestuurd met het bericht dat er met 32 weken opnieuw gekeken zou worden middels een (vaginale) echo. Ik had nog niet goed in de gaten wat het allemaal betekende, we hadden immers een kaartje in de tas branden waar het geslacht van de baby in zou staan. Toen ik eenmaal ging zoeken op internet vond ik veel leefregels, complicaties, etc. Mijn eigen vk had het verslag van de echo nog niet dus kon me niet geruststellen. Enkele dagen later bevestigde het verslag de ongunstige ligging van de placenta. De vk heeft overleg gehad met het ziekenhuis en ik werd ingepland bij de gynaecoloog. Ik maakte me inmiddels best wat zorgen, ik heb wat dat betreft 2 eerdere zorgeloze zwangerschappen gehad. Ik sliep slecht, piekerde veel en huilde zeer regelmatig. Ik was dan ook blij dat ik mijn vragen kon gaan stellen aan de gynaecoloog. Ik gaf aan dat ik niet tot 32 weken wilde wachten met het nieuwe onderzoek. Daarin werd ik gelukkig gehoord. Ik ging naar huis met de boodschap dat het heel vaak nog goed komt en de placenta met de baarmoeder mee naar boven groeit. Gisteren opnieuw echo gehad en de placenta ligt nog steeds dwars over de uitgang heen. Officieel werd het nog niet uitgesproken, maar ik kon wel uit gaan van een keizersnede. Ik heb er meer en meer vrede mee dat het zo is, zolang de kleine en ik er maar goed uit gaan komen. Ik heb tot op de dag van vandaag geen last van complicaties zoals bloedingen, maar het lijkt wel alsof ik er op zit te wachten. Ik ben op zoek naar ervaringsverhalen om meer kennis etc uit te halen. De info hier op ZP was nogal versnipperd en lastig te volgen in de verschillende forums, vandaar dat ik dit topic wilde openen.
Hoi een van die topics was denk ik van mij Hier helemaal geen bloedverlies gehad en toen met de 32 weken het goede nieuws hij was toch omhoog gegaan en bij mij lag hij er ook helemaal over heen en nog wat verder. Echter na de dag van de goede echo begon er ineens bloedverlies wat ze nooit goed hebben kunnen verklaren en dat is ook niet meer opgehouden daardoor weken in het ziekenhuis gelegen. En met 36.1 meldde de kleine zichzelf al, werd helaas toen alsnog een keizersnede met daarna een bloedtransfusie omdat ik gewoon in de zwangerschap al teveel bloed had verloren en tijdens de keizersnede ook nog teveel. Maar uiteindelijk snel opgeknapt en de kleine deed het super!
Ik had ook placenta previa. Ik heb mijn hele zwangerschap maar één keer wat bloedverlies gehad en kreeg te horen dat de placenta vaak nog mee omhoog trekt, zodra de baarmoeder groter wordt. Uiteindelijk werd het een hele vroege geplande keizersnede vanwege vasa previa (dat vond ik heel wat spannender dan de eerdere placenta previa). Ik kijk overigens heel positief terug op die bevalling!
Wat fijn dat jullie gereageerd hebben! Die vasa praevia kende ik nog niet. Dan zit je inderdaad met een heel ander scenario hè als de baby zo in gevaar is! Goed om te horen dat je ondanks dat verloop toch positief op de bevalling terugkijkt. Ik heb met 28 weken nog een controle gehad waarbij bleek dat de placenta nog meer over de uitgang was gaan liggen dan ie al lag. Vandaag wederom controle en hij ligt er nog steeds over heen. Morgen 31 weken en nog 0 bloedverlies. Ik ben niet meer zo angstig als net na die 20 weken echo, maar het is toch net of je zit te wachten tot het wél een keer mis is. Ik ben na die 28 weken controle wat minder gaan werken omdat ik de kat niet op het spek wil binden. Dat ik niet achteraf spijt wil hebben mochten er complicaties komen dat ik te weinig rust gepakt heb. Ik zit daardoor echt beter in mijn vel waardoor ik er ook beter voor mijn andere 2 kinderen kan zijn. Ik ga het verloop ook hier blijven plaatsen.
Ik heb gewoon door gewekt ik werkte toen ambulant midden in de stad en was in 2019 en bloed hete zomer. Achter af gezien was ik gek hoogzwanger op de fiets zitten met bijna 40 graden. Maar zelfs dat heeft niks getriggerd. Met 32 weken stopte ik namelijk omdat ik nog teveel vakantie dagen over had.
Fijn dat je nu beter in je vel zit! Als het mogelijk is en het voelt voor jou beter, kan het nooit kwaad wat meer rust te nemen. Duimen dat het bloedverlies uitblijft en dat het kleintje nog lekker verder mag aansterken in je buik. Geniet (ook) van die laatste loodjes!