gisteravond de 20 weken echo gehad. Ik ben nu 20+5 zwanger. Alles zag er prachtig uit: organen mooi aangelegd, qua groei alles rondom de curve. Gewicht geschat op 360 gram. Alleen in een van de hersenhelften zaten 2 hele kleine holtes met vocht (ongeveer 2 mm en 1 mm). De echoscopiste benoemde dat dit veel vaker voorkomt en eigenlijk altijd weer wegtrekt in de loop van de zwangerschap. Vervolgonderzoek is niet nodig. We hebben sowieso een nipt test laten doen dus weten dat ze geen down pateau of Edwards heeft. Ik maak mij nu toch wel wat druk. Natuurlijk geen verdere stappen zijn nodig dus eigenlijk hoef ik me niet druk te maken. Maar ik doe het toch. Een rondje googelen moet je eigenlijk niet doen . Iemand ervaring?
Hier was die cyste er bij 20 weken ook. 2 weken later was hij al verdwenen. Samen met een andere soft marker kan het een vergrote kans op chrosomoomafwijkingen geven. Bij 1 soft marker doen ze vaak geen verder onderzoek. Overigens is nipt geen 100% voor de geteste chromosoomafwijkingen maar de kans is wel groot dat alles goed is.
Mijn dochter had ook 2 cystes, verder goede combinatietest en geen andere afwijkingen dus dan is het inderdaad een "soft marker" en geen reden om te vervolgen. Ze is inmiddels 13 maanden en kerngezond
Hier ook cystes in de hersenen maar met 36 wkn pas gezien (toen deden ze nog geen 20 wkn echo's). Helaas hier niet goed afgelopen. Maar met 20 wkn verdwijnen ze idd vaak weer.