Placenta previa

Discussie in 'Gezondheid' gestart door betties, 22 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Waar te beginnen... Hier was er sprake van placenta praevia totalis in combinatie met een velamenteuze navelstreng insertie. Dit werd met de 20 weken echo ontdekt. Ik kreeg een informatie folder mee, en wat instructies. Bij vragen mocht ik altijd bellen.

    Met 28 weken een echo (placenta lokalisatie), met een positieve uitslag. De placenta was mooi verschoven. Lag wel nog wat laag, maar de vooruitzichten waren veel beter. Hebben toen de navelstreng gecontroleerd, die deed het nog goed.

    Met 32 weken had de placenta ruim baan gemaakt. Dus een gewone bevalling zat er weer in! Vanwege een eerdere keizersnede wel in het ziekenhuis, maar sinds ik de gezondheid vh kindje het belangrijkste vind, heb ik hier geen problemen mee gehad.

    Uiteindelijk heb ik een geplande sectio gehad met 38 weken. Ons kleintje was niet meer blij in de buik en mijn vruchtwater was op een zeer laag punt (200ml). Dus draaien kon ons kleintje niet meer, lag met de voetjes omlaag, een navelstreng die niet helemaal op de goede plaats zat... Ja dat werd een keizersnede, geen gyn die zich de handen durfde te branden aan zo'n stuitbevalling... En ik durfde ook niet, dus dat scheelt.

    De keizersnede, zowel de eerste als de tweede keer, heb ik positief ervaren. Doktoren en verpleegkundigen waren heel leuk/lief. Hebben me goed geholpen met de borstvoeding, en naar mijn gevoel luisterden ze heel goed naar hoe ik me voelde en wat ik graag wilde. Ik kijk er met een goed gevoel op terug.
     
  2. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Ik heb vorige week bij de 20wk echo ook te horen gekregen dat de placenta voor de uitgang ligt. Of het deels of geheel is weet ik niet... Ik krijg bij 32wk een extra echo om te kijken of hij mooi omhoog getrokken is. De echoscopiste en ook de gyn deden er luchtig over, in het overgrote deel van de gevallen groeit hij nog mooi mee omhoog zeiden ze allebei. Over geen seks mogen hebben hebben ze ook niets gezegd.

    Toch lees ik hier en als ik google andere dingen, maakt best een beetje onzeker.
     
  3. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Wat de gyn heeft gezegd is vaak zo idd, maar niet altijd. Ik heb mijn echo volgende week en ga nu van t positieve uit, maar als t niet zo is, ben ik ook voorbereid. T is wat t is.
    Geen seks geldt alleen als je bloedingen hebt trouwens.
     
    ManonBB vindt dit leuk.
  4. Katelynn

    Katelynn Bekend lid

    11 apr 2019
    575
    376
    63
    Vrouw
    Achterhoek
    Hier ook ervaring maar misschien niet het leukste verhaal.

    Dit is met 20 weken ontdekt.

    In week 31 een localisatie echo gehad in het ziekenhuis daar bleek de placenta nog steeds over de uitgang te liggen. Dus volledig overgedragen. Hier wel instructies gekregen voor bloedingen en een direct nummer van de verloskamers (spoed). Deze dag is er ook een geplande keizersnede ingepland.

    In week 35 een bloeding gehad , opgenomen voor 2 nachten. Meerdere malen aan de ctg , alles prima.
    De dag dat ik weer naar huis mocht een echo gemaakt voor opnieuw de placenta. Ik vergeet nooit meer het gezicht van de gynaecoloog, placenta was mooi omhoog meegegroeid. Ik mocht dus gewoon vaginaal bevallen maar wel in het ziekenhuis. (Dus de keizersnede van de baan).

    Precies met 38 weken PE ontdekt meteen opgenomen , afspraken gemaakt over inleiden op eigen verzoek in overleg met gynaecoloog. Bij 5cm ontsluiting en weeën kwam de placenta alsnog los (veel bloed verloren) en werd het een spoedkeizersnede (incl bloedtransfusie).

    Herstel vond ik erg pittig en lang duren. Nu inmiddels 16+ weken begin me wel weer echt de oude te voelen. Maar de eerste 6 á 8 weken vond ik verschrikkelijk :roflmao:.
     
  5. betties

    betties Fanatiek lid

    24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Wat is PE? Is dat nog steeds iets met de placenta? En jeetje is het toch nog een heftig verhaal geworden zeg.
     
  6. betties

    betties Fanatiek lid

    24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    [QUOTE="sarah28, post: 22667004, member: 72757"
    Geen seks geldt alleen als je bloedingen hebt trouwens.[/QUOTE]

    Ik kreeg dit zowel bij de 20 weken echo als leefregel en ook bij de second opinion echo een week later van de gyn als advies/opdracht. Ze zei letterlijk: vrijen mag wel maar geen gemeenschap (wat ik een nogal ingewikkelde manier van vertellen vond haha). En dat dus ook nadat er bij die tweede echo al was gezien dat de situatie alleen stuk beter was en de placenta er niet volledig overheen ligt. Zelf vond ik het idee van sex gewoon eng. En een orgasme vind ik echt totaal onprettig voelen als ik zwanger ben (hoe groot de frustratie ook is haha)
     
  7. betties

    betties Fanatiek lid

    24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Bij mijn eerste had ik ook precies dit. Toen was er sprake van 'te dicht bij de uitgabgy'. Toen had ik ook pas bij 32 weken een controle echo. Maar nu leeek er bij de 20wkn echt sprake van er volledig overheen en kreeg ik echt meteen waarschuwingen etc en direct (nou ja de herfstvakantie zat er tussen maar liefst wilde ze direct) een second opinion in het zkh. Nu krijg ik met 26 weken weer een echo endat is dus ook eerder dan de vorige keer.
     
    ManonBB vindt dit leuk.
  8. betties

    betties Fanatiek lid

    24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Ben nu bijna 25 weken en nog altijd geen bloeding gehad. Gelukkig! Ik heb er ook vertrouwen in dat het weggroeit omdat er bij de second opinion al een veel gunstiger beeld was. Nog 2 weken en dan hoop ik gewoon goed nieuws te hebben!
     
    Siepie85 en Katelynn vinden dit leuk.
  9. Katelynn

    Katelynn Bekend lid

    11 apr 2019
    575
    376
    63
    Vrouw
    Achterhoek
    Nee pre-eclamsie :) dat stond verder los van de placenta - gelukkig!

    Was een behoorlijke rollercoaster , maar er over praten helpt. Ook heeft het me enorm geholpen er (toen) op werk over te praten , allemaal vrouwen maar niemand die precies wist wat alles was.

    Ik vond het toen best irritant voornamelijk slechte verhalen te vinden en weinig succes verhalen. Ondanks dat stond ik er wel nuchter in , en heb het gewoon over me heen laten komen samen met de gynaecoloog en mijn man.

    Ik ga voor je duimen in iedergeval , en hoop op een succes verhaal :thumup: het is gelukkig niet onmogelijk :)
     
  10. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Haha ja zeg dan gewoon "geen penetratie". T verschilt dan blijkbaar per gyn/ziekenhuis wat er geadviseerd wordt (zoals wel vaker helaas). Maar kan t me voorstellen hoor!
     
  11. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ik had gisteren een echo en placenta ligt nog steeds te dicht bij baarmoedermond, 4 mm. Nu overgedragen aan t ziekenhuis voor controles. Met 35 wk weer n echo. Als dan niet is opgetrokken volgt een ks met 37 weken.
     
  12. betties

    betties Fanatiek lid

    24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Dat is toch wel een domper dan... Heb je last van bloedingen of dat helemaal niet?
    Ik moet morgen voor een tweede controle echo. Ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in dat het weggegroeit is. Mijn buik is echt enorm gegroeid dus ik hoop dat de placenta meegetrokken is naar boven.
     
  13. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Nee heb geen bloedverlies maar voel me net n tijdbommetje omdat dit wel elk moment kan gebeuren. Dat hoop ik ook voor je! Ik dacht t ook, heb een vrij grote buik, maar helaas... ik duim voor je morgen!
     
  14. betties

    betties Fanatiek lid

    24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Vandaag tweede controle echo gehad met 26 weken. Placenta was minimaal opgeschoven. Nu 1,2cm van bmm (was 0,8). Echoscopiste was een niet erg spraakzaam typje dat iets mompelde van “nog niet goed en ik zie je terug”. Daarna het gesprek met de gyn die hartstikke positief was. Hij legde goed uit dat de bmm nu nog een tuutje is en dat die straks bij het groeien van de bm meegroeit en minder lang wordt. Daardoor win je dus een stuk afstand naar de bmm. Minimaal moet 2-2,5cm zijn en hij verwacht dat ik dan makkelijk de 2,5 haal en misschien wel meer. Hij zei zelfs: ik heb het nog nooit meegemaakt dat het met nu deze meting niet goed kwam. En vertel je vk maar vast dat zij gewoon de bevalling gaat doen. Dus dat geeft wel vertrouwen! Over 7 weken, dus met 33 weken weer een echo en hij is vol vertrouwen dat dan zijn voorspelling op beeld te zien is.
    Voor nu nog wel rustig aan en alert op bloedingen maar aangezien ik die nog niet gehad heb zal ook dat wel loslopen.
    Dus ja, voor vandaag een beetje jammer dat er niet zo heel veel spectaculairs was gebeurd nog, maar wel vertrouwen dat het goed komt!
     
  15. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ja met jouw termijn klinkt dit goed! Sowieso is tussen 1 en 2 cm vaak al goede kans op een vaginale bevalling (tenzij er andere complicaties zijn). Fijn hoor dat je nu wat meer rust hebt.

    Ik hoor de 27e meer over de mijne, vind het nu vooral zo onzeker dat ik niet weet waar ik aan toe ben en dat je elk moment kunt gaan bloeden of ook gewoon helemaal niet.

    Irritant trouwens he zo'n echoscopist die zo mompelt! Hadden wij met 20 weken echo, was echt een domper. De echoscopist met de placenta lokalisatie was juist een heel enthousiast mens dat ons vanalles liet zien (terwijl ze alleen naar de placenta hoefde te kijken op zich).
     
  16. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Hier bij de jongste ook, werd overgedragen aan de gyn die met volgens mij 35 weken zei dat hij voldoende opgetrokken was om vaginaal te bevallen, echter wel in het ziekenhuis. Dit dus ook gedaan alleen na de bevalling een heftige bloeding gehad ik ben redelijk van mening dat het kwam doordat de placenta toch nog te dicht bij de uitgang heeft gelegen echter kreeg ik daar geen duidelijk antwoord op...
     
  17. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ja dat lees ik vaker, moet haast wel zo zijn. Hoe ver lag hij van de uitgang? En moest je ook een transfusie?
     
  18. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Hoever precies weet ik niet meer, is al even geleden maar hij lag op de grens. Officieel moest ik een transfusie als ze keken naar de waardes echter voelde ik me redelijk dus heb ik besloten dat het niet hoefde. Heeft me een lange nasleep gekost maar het is allemaal goed gekomen :)
     

Deel Deze Pagina