Ik vroeg me af wat de meningen daarover hier zijn. Het nemen of krijgen van medicatie ter preventie van ..... Wij waren vorige week voor de 20 weken echo en tijdens het gesprek met de medisch verloskundige gaf zij aan of er al met mij was besproken om aspirine te slikken. Ivm mijn verhoogd BMI. Aspirine ( in lage dosis) is een soort bloedverdunner blijkbaar die kan helpen tegen zwangerschapsvergiftiging, een hoge bloeddruk, vroeggeboorte en een klein kindje. Het maakt de doorbloeding van de placenta beter waardoor de baby meer voedingsstoffen kan opnemen zeiden ze. Ik heb bij mij eerste zwangerschap ondanks een hoog bmi nergens last van gehad en ging er bijna huppelend doorheen. Ook de bevalling was zeer goed te doen en zonder complicaties dus de enige reden hiervoor is mijn bmi. Ik ben het nu toch gaan slikken omdat er een vermoeden bestaat voor een SUA (Single Umbellical Artery, oftewel 2 aders in der navelstreng) en ik volgende week extra echo's krijg. Een SUA is niet super ernstig maar blijkbaar KAN het gebeuren dat een kindje erg klein blijft of te vroeg geboren wordt. (Naast andere zaken zoals Down syndroom, hart of nierfalen maar als je eerdere testen goed zijn zoals Nipt en echo zit dat eigenlijk goed.) Hoe dan ook om die reden ben ik nu wel die lage dosis aspirine gaan slikken. Ik stond er en sta er nu nog eigenlijk een beetje negatief tegenover. Want hoewel ik het begrijp heb ik ook zoiets van, je kunt wel overal preventief iets voor gaan innemen. Hoe staan jullie in het preventief krijgen en nemen van medicijnen tijdens de zwangerschap?
Ik gebruik aspirine ook preventief, niet ivm mijn BMI, maar omdat ik veel miskramen heb gehad en mijn jongste klein was (2500 gram) voor de termijn en er infarctjes te zien waren in mijn placenta bij hem. Maar in jouw geval vind ik het wel anders, jij hebt geen voorgeschiedenis met problemen, maar nu dus wel die navelstreng met 2 aders. Ik zou het in jouw geval ook gewoon slikken hoor. Voor zover ik mij er in verdiept heb heeft het geen nadelige gevolgen om het te slikken, en het kan wel voordelige gevolgen hebben. Dus dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Dat ze nu dames met een verhoogd BMI dit aanbieden zal ongetwijfeld evidence-based zijn en een lager risico geven op een laag geboortegewicht, vroeggeboorte en zwangerschapsvergiftiging. Misschien kan je onderzoeken hiernaar opzoeken op NTVG of Pubmed?
Ik heb het ook gebruikt tijdens mijn laatste zwangerschap omdat ik bij de eerste hoge bloeddruk en uiteindelijk HELPP heb gehad. Ik ben heel makkelijk met medicijnen slikken (soms iets té) dus toen de gyn het voorstelde heb ik meteen ‘ja’ gezegd. Ten eerste omdat ik dacht dat het geen kwaad kon, ten tweede omdat ik niet weer dezelfde kwalen wilde die ik bij mijn dochter wel had en ten derde omdat mijn man erop stond. Hij heeft die bloeddruk en HELPP ervaren als iets bijna traumatisch. Nu klinkt dat heel zwaar en alsof het voor hém zo erg was (net als de mannengriep ) maar ik kon me er wel iets bij voorstellen. Hij heeft zich heel veel zorgen om mij gemaakt tijdens de zwangerschap en keizersnede van de eerste. Ook omdat zijn ex meerdere miskramen/vroeggeboortes kreeg (ook 2 van ruim 24 en 26 weken) is hij tijdens mijn zwangerschappen heel vaak heel bang geweest om de kindjes te verliezen. Anyway; antwoord op je vraag is dus dat ik vóór ben.
Ik gebruik deze zwangerschap vanaf 16 weken preventief aspirine icm utrogestan. Vorige 2 zwangerschappen met 35 en 35+5 weken bevallen waarbij ze de oorzaak niet hebben kunnen achterhalen. Zij hebben aangegeven dat het geen kwaad kan en gezien moeizame start beide kindjes denk ik alleen maar als ik het kan voorkomen dan doen ik het gewoon. Ik heb wel veel vertrouwen in artsen en denk echt niet dat ze je zomaar iets gaan voorschrijven wanneer zij denken dat het niet nodig is. Dus ja ik ben wel voorstander van preventieve medicatie voor zowel moeder als kind. Ik voel me eerlijk gezegd deze zwangerschap ook veel beter en rustiger. Dus wie weet helpt het daar ook bij
Dank jullie wel voor de reacties. Ik slik het wel maar puur eigenlijk omdat een SUA een klein kindje KAN geven en aspirine kan helpen om een klein kindje wat te helpen groeien. Maar inderdaad hebben jullie wel gelijk. Ze zullen niet iets geven wat mijn kind expres in gevaar brengt. Stoppen kan altijd denk ik maar.