Placenta verwijdering

Discussie in 'De bevalling' gestart door butterfly89, 22 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly89

butterfly89 Bekend lid

24 nov 2012
    630
    1
    0
    Leidster in kinderopvang
    Bij de vervroegde 20 weken echo heb ik te horen gekregen dat mijn zoontje HRHS heeft. Ik moet nu nadenken of ik de zwangerschap afbreek, of hem een kans geef.

Het moet eigenlijk de keuze niet beinvloeden, want ik moet in eerste instantie aan hem denken, maar toch wil ik hier even wat over vragen, omdat ik er echt heel bang voor ben. :(

Als ik de zwangerschap nu afbreek, moet ik dus bevallen. Het schijnt te vergelijken te zijn met een normale bevalling, maar doordat het lichaam er nog niet klaar voor is, is de kans groot dat (een deel van) de placenta in het lichaam achter blijft. Er moet dan overgegaan worden op manuele placenta verwijdering, of curretage.
    Ik heb hier alleen maar nare verhalen over gehoord. :( Heel veel bloed verloren, bijna te laat, maar ook onvruchtbaar (Asherman) door de curretage/placenta verwijdering.

Ik heb ook minder vruchtwater en ben bang dat de kans hierop dan nog groter is.
    Kan en wil iemand mij hier iets over vertellen? En hoe vaak gebeurt dit? Is dit echt zo vaak als het op internet lijkt?

2. nedjla

nedjla Fanatiek lid

16 jun 2008
    1.773
    40
    48
    Ik heb dit nog nooit bij de hand gehad toch wil ik je heel veel sterkte wensen bij je beslissing

3. isa77

isa77 Actief lid

18 nov 2011
    177
    0
    0
    Och, wat verschrikkelijk voor je!! En dat ba je traject van icsi en verminderde vruchtbaarheid. Wat een onmogelijke keuze!! Zijn er ook goeie verhalen over kinderen met deze afwijking? Heel veel sterkte en verschrikkelijk pittig dat je dit alleen moet beslissen!

Wb, curatage n asherman (littekenweefsel)
    Ik ben zelf nog niet op die termijn bevallen. Wel heb ik 3 curettages gehad en nooit littekenweefsel gecreëerd. Een vriendin van mij heeft 2 keer moeten bevallen achter elkaar van vroeggeboortes (24 & 26 wk) en ook zij heeft nergens last van gehad en nu 2 mooie kinderen.
    Een andere vriendin can mij had wel last V littekenweefsel na restwegschraping placenta na geboorte, maar dit is gewoon verwijderd toen ze erachter kwam en ze is weer zwanger V d tweede.

Snap heel goed dat je er bang voor bent, maar het gaat ook vaak goed! Heel veel sterkte met wat je ook beslist!!!

Lfs

4. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    2x manuele placentaverwijdering bij een zwangerschap met gezond kindje met 38 en 40 weken. Wel veel bloed verloren maar geen Ashermann oid. Tweede keer was het kantje boord en er is ook geadviseerd om niet meer zwanger te worden. Heel veel sterkte.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.553
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik ben gecuretteerd na een bevalling in de 20e week. In Duitsland wordt dit standaard gedaan na een dergelijke premature bevalling. Geen problemen van gehad.

6. 01Patricia

01Patricia Actief lid

16 jun 2012
    463
    1
    16
    Ik ben gewoon bevallen met 41-3 en heb daarna een placentaverwijdering gehad in de ok. Heb inderdaad veel bloed verloren maar met een extra transfusie was ik echt binnen een week weer goed op de been. Is me echt 100% meegevallen. Of ik onvruchtbaar ben weet ik (nog) niet, maar denk hier eigenlijk heel positief over. Verwijdering wordt zoveel gedaan!

Heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing, maar hier dus geen eng/horror verhaal

7. logo

logo Niet meer actief

#7 logo, 23 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 dec 2013
    Ik ben net iets voor de 24 weken bevallen ivm zwangerschapsbeeindiging. De placenta is met medicatie en een beetje trekken en duwen losgekomen. Geen probleem geweest.

Veel sterkte met je beslissing. Wanneer je meer wilt weten over een zwangerschapsbeeindiging bij dit termijn en hoe je dingen kunt regelen mag je me een pb sturen.

8. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Hey meis.
    Onze Gyn zei dat er met deze termijn 10% kans is dat de placenta niet los laat.

Zoals ik in je andere topic al zei, ik heb wel veel bloed verloren. Maar desondanks kijk ik met een heel goed gevoel terug op de bevalling. De operatie zelf merk je niks van, alleen de dagen erna beurs gevoel.
    En als je veel bloed verloren hebt ben je een tijd erg moe en futloos. Maar horror vond ik het niet hoor. Ja de hele gebeurtenis is een grote nachtmerrie, waarin de manuele placenta verwijdering absoluut geen hoofdrol heeft.
    Als je meer wilt weten kan je altijd een pb sturen!

9. Lady K

Lady K Bekend lid

7 aug 2009
    652
    0
    0
    Wat een moeilijke keuze!

Mijn zoon is geboren met 32 weken. Een turbobevalling van 30 minuten alles bij elkaar. Hierdoor dacht mijn lichaam ook dat we klaar waren.
    Ik heb een uur gelegen en een spuit en buikmassage gehad. Daarna naar OK voor een manuele placentaverwijdering.
    In totaal bijna 3 liter verloren.
    Ik heb geen transfusie nodig gehad (hb was net op het randje. Dan doen ze het liever niet. )
    Ik was snel hersteld!

De eerste keer bij mijn dochter was meteen raak. Niet minder vruchtbaar dus!
    Uit voorzorg nu al medicatie door het infuus gehad.
    Placenta volgde (na buikmassage) 17 minuten later. Bloedverlies slechts 200ml. Na een eerste keer heb je verhoogde kans op herhaling namelijk.

Bij jou houden ze, mocht je moeten besluiten tot voortijdig afbreken, daar neem ik aan rekening mee?
    Vraag dan meteen om medicatie! En laat ze geen uur afwachten. Deze keer zouden ze hier ook na een half uur gaan handelen.

Heel veel sterkte met je onmogelijke keuze...
    Ik hoop dat mijn verhaal je vertrouwen mag geven als je voor deze optie moet besluiten

10. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Onze 1 e dochter is overleden in de baarmoeder met 23-24 weken. Na een opgewekte bevalling is de placenta er vrij gemakkelijk uitgekomen. Ook ik was gewaarschuwd dat hij wel eens kon blijven zitten.

Deel Deze Pagina