Placenta voor baarmoedermond

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door hoop28, 24 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Hi,

Ik schrok me vandaag rot toen ik heftig begon te bloeden. Snel de verloskundige gebeld. Het hartje klopte nog, maar ik bloedde toch wel erg veel. Vervolgens doorgestuurd naar de Gynaecoloog en daar bleek al snel dat de placenta voor mijn baarmoedermond zat. Ik ben nu 17 weken zwanger en sta meteen onder strenge toezicht. Ik mag niet meer werken totdat ik niet meer bloed en de gyn begon over een keizersnede en hopen dat ze het kunnen uitstellen tot zo lang mogelijk. Er was nog wel een kleine kans dat de bm hoger groeit, maar uit haar verhaal maak ik eigenlijk een beetje op dat ik daar maar beter niet op kan hopen. Nu lees ik dat het bij veel vrouwen toch vanzelf hoger gaat liggen.

Nu maak ik me wel erg zorgen. Zou mijn situatie anders kunnen zijn dan de gemiddelde vrouw? Is er iets aan de hand wat de gynaecoloog doet vermoeden dat bij mij de situatie niet zal veranderen? Ze had het erover dat als de placenta niet goed groeit ik er vanuit moet gaan dat het kind uiterlijk met week 34 gehaald zal worden.

Weten jullie hier meer over? Wat kan ik het beste vragen tijdens een volgend gesprek. Ik wil gewoon goed weten hoe ernstig of niet ernstig de situatie is.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Hoop28,

ze heeft je wel voorbereid op alles meteen zo te lezen. In principe heel goed, maar ik kan me voorstellen dat je overdonderd bent!. Als ik je verhaal zo lees, denk ik dat de placenta er niet maar een klein stukje overheen ligt, maar echt flink voor de uitgang. Want we zien in de praktijk toch regelmatig dat placenta's die een klein stukje over de uitgang liggen, toch nog omhoog groeien. Maar zoals ik al zei, ze heeft jullie al wel op veel voorbereid. Zonder precieze info kan ik je er meer niet over zeggen helaas.
    Het is wel een vervelende complicatie in die zin dat je een hogere kans hebt op meer van dit soort bloedingen. Daarom dat je het meteen zo rustig aan moet doen.
    Schrijf al je vragen voor de volgende keer gewoon op een briefje hoor, want soms zijn mensen zo overweldigd dat ze de helft vergeten te vragen en dat zou zonde zijn. Het is toch al zo spannend.
    Hopelijk houden je baarmoeder en je placenta zich rustig komende tijd!

groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina