Ik heb bij mijn eerste echo gehoord dat ik een cyste heb en ben nu 12w3d en hij zit er nog steeds. Hij zit bij/aan mijn eierstok. Weet alleen niet zo goed wat ik nu moet denken of doen. ik heb er niet echt last van maar heb wel het idee dat ik iets voel zitten. Ik las elders op internet dat het tot 16 weken via een kijkoperatie verwijderd kan worden, hoe werkt dat? Hoe lang ben je dan uit de roulatie (heb namelijk ook een dochter van bijna 2 waar ik ook voor zorgen moet natuurlijk. Daarbij heb dit jaar mijn eigen risico al verbruikt en als de cyste volgend jaar verwijderd moet worden kost het me natuurlijk weer mijn eigen risico. Ik moest me van de echoscopiste geen zorgen maken, doe ik ook niet wat betreft mijn zwangerschap, maar weet niet goed hoe/wat nu verder. Echoscopist ging wel overleggen met de gyn, maar ben eigenlijk vergeten te bespreken wanneer ik wat van haar hoor! Wel even vk gebeld en afgesproken dat ik maandag terug bel mocht ik nog niks gehoord hebben... Pffff info is welkom!
Waarom zou je het weg willen laten halen?? Niks aan het handje hoor! Heb/had ik ook. Zonder dat men er erg in heeft, komen er regelmatig cystes voor in het lichaam. Komen en gaan vanzelf. Met 12 weken had ik er 1 van 5 bij 5 cm. Met 16 weken was deze groter, 5 bij 7 cm. En met de 20 weken echo was het klein geworden. (Even geen idee meer hoe groot.) En bij m'n vriendin precies het zelfde. Komt dus zeer regelmatig voor. Daarnaast heb ik er al jaren 1 'van onderen' die constant groeit en slinkt tussen de 0.5 eb 2 cm. Hier destijds uiteraard wel voor naar de gyn geweest, maar ook hij gaf aan dat zo een cyste echt geen kwaad kan. Alleen indien ik er echt problemen door ondervond zou er overwogen kunnen worden deze operatief te verwijderen. Nou aan mijn lijf geen gerommel en/of narcose troep Met andere woorden, niet meer aandenken en lekker genieten van je zwangerschap!
bij mij zag de vk gisteren ook een cyste op mijn linker eierstok, ze zei dat deze in het begin nog wel kan gaan groeien (was nu 3 cm) door invloed van het zwangerschapshormoon dat zo veel aanwezig is, volgens mijn vk zou hij waarschijnlijk na het eerste trimester weer gaan krimpen. niks om mij zorgen over te maken zei ze, gelukkig
ik had bij mijn eerste zwangerschap een cyste van 11 cm, deze wou mijn gyn weg laten halen dmv een open buik operatie, omdat hij te groot zou zijn voor een kijkoperatie.. doodeng vond ik dat!! Met 14 weken kreeg ik acute pijnklachten en toen bleek dat de cyste was gaan draaien en mijn eierstok meegedraaid was, ik lag echt dubbel van de pijn. De gyn die toen weekenddienst had wilde een cystepunctie doen, gewoon met een naald naar binnen en de vloeistof eruit zuigen, niks operatie! Maar omdat de cyste achter mijn baarmoeder lag moest hij een beetje duwen zodat hij er goed bij kon.. en tijdens het duwen is de cyste vanzelf opengebarsten (kon ik zelf zien op de echo, echt het bizarste wat ik ooit heb gezien). Dus waar de ene gyn me een enge operatie aan wou smeren, was ik gewoon bij de ander geholpen met een beetje duwen... Dus deze zwangerschap had ik me heilig voorgenomen.. als ik weer een grote cyste zou hebben zou ik eerst willen dat de gyn op mn buik ging duwen en anders een punctie. Niks geen operatie aan mijn zwangere buik! Maar gelukkig was er deze keer maar een cyste van 3 cm en die mocht gewoon blijven zitten (ze gaan ze pas verwijderen vanaf 6 cm)