Hoi allemaal, Vandaag controle gehad bij de gynaecoloog. De kleine doet het gelukkig allemaal goed, enige is dat mijn placenta volledig voor de uitgang ligt. Ze zei dat nog wel eens een probleem kon zijn. Ze liet het me ook heel duidelijk zien op de echo. Bij mijn vorige zwangerschap lag de placenta een paar cm ervoor, en dat is uiteindelijk nog mooi verschoven. Nu ligt de placenta er helemaal voor. Ze zei dat de kans nihil was dat die nog helemaal zou verschuiven. Met de 20 weken echo gaan ze er met een inwendige echo beter naar kijken. Ook zei ze dat als het met de 20 weken echo de placenta er nog steeds volledig voor ligt, dat ik er vanuit moet gaan dat ik een (geplande) keizersnede zal krijgen. Nu ben ik op zoek naar ervaringen.. Hoe is het beloop van de zwangerschap, op internet lees je allemaal enge dingen over veel bloedverlies Ook vertelde ze als er zelfs maar een randje voor de uitgang ligt, de kans op veel bloedverlies ook groot is, en dat ik dan kan kiezen voor een keizersnede.. De gyn gaat er nu ook pas verder op in als dit met de 20 weken echo is vastgesteld. Bedankt voor het lezen!
Hier geen ervaring met een placenta die helemaal voor de uitgang ligt. Moet morgen wel nog een check maar waarschijnlijk issie bij mij gewoon netjes meegegroeid naar boven. Verloskundigr zei dat ik me niet druk hoefde te maken. Ik hoop voor je dat je zonder bloedverlies tot aan de keizersnede kunt redden.. ik lees even mee ben benieuwd, maar veel succes ermee in ieder geval en sterkte.
Hier wel ervaring mee, maar in een eerdere zwangerschap. ook last gehad van bloedverlies etc tussen 14-18 weken. Daardoor kwamen we erachter met een echo dat placenta ook voor de uitgang lag. Toen mijn buik ging groeien schoof hij mee omhoog. Met 20 weken nog iets ervoor en met 30 weken iets van 5 cm ervan af. en ook na 18 weken geen last meer van bloedverlies oid. ook gewoon natuurlijk bevallen.
Oke fijn om te horen dat je alsnog natuurlijk bevallen bent. Hopelijk groeit de placenta nog wat mee. Spannend allemaal.
vervelend voor je/jullie. ik heb er -helaas- ervaring mee. ik had een volledig voorliggende placenta bij de eerste. het enige wat je met de beperkte informatie die je nu hebt kunt doen is: afwachten. Wat laat de 20 weken echo zien? Bereid je maar voor dat ook dan het nieuws niet definitief is. Bij mij zagen ze het voor het eerst met 20 weken. Toen zouden ze met 26 opnieuw kijken, dus ik heb 6 weken gewacht op het 'verlossende woord' of ik nou wel of niet natuurlijk kon bevallen. Maar met 26 weken zeiden ze weer: aankijken, met 34 weken gaan we opnieuw kijken. Als de placenta (te veel) voorligt, krijg je een keizersnede. Heb ik ook gehad. Als je je daar nou alvast in wil inlezen, google dan eens op 'gentle sectio'. Kortweg kun je in de helft van de nederlandse ziekenhuizen tegenwoordig 'natuurlijker' met een keizersnede bevallen. Een belangrijk verschil is dat je bij een normale keizersnede gescheiden wordt van je baby (een uur ongeveer) terwijl je bij een gentle sectio de baby bij je mag houden (goed voor binding, en borstvoeding). In mijn geval is het nooit zover gekomen, ik kreeg bloedingen met 32 weken en daarna helaas veel complicaties waardoor ik met 33+5 weken ben bevallen met een spoedkeizersnede (en tja, dan is een gentle sectio niet mogelijk natuurlijk). veel sterkte, en als je meer vragen hebt hoor ik het wel. groetjes.
overigens..... ik snap helemaal dat bloedverlies heel eng klinkt. en als je er vantevoren niets over weet is het ook echt verschrikkelijk (wij gingen echt met gierende banden naar de eerste hulp). maar... als ik vantevoren geweten had wat ik nu allemaal weet, dan had ik er heel anders mee omgegaan. Bij een voorliggende placenta is het bloedverlies namelijk jouw bloed en heeft de baby er TOTAAL geen last van. Het is dus alleen vervelend voor jou, maar het kan geen kwaad. Je mag heel veel bloed verliezen zonder dat de artsen zich druk maken. En als het echt heel veel bloedverlies is, dan heeft het nog geen gevolgen voor de baby, alleen voor jou (in het hefstigste geval krijg je dan extra bloed, maar dat is niet vaak nodig geloof ik). dus ik probeer hiermee te zeggen wat ik zou willen dat iemand tegen mij gezegd had: ja het klinkt eng, bloedverlies, en geloof me leuk is anders. maar zolang je weet dat je baby er helemaal geen last van heeft (en dat weet je, want je wordt streng gecontroleerd, zolang je bloed lig je in het zk onder controle) dan is het niet meer zo eng als dat het nu lijkt. Het is natuurlijk alleen wel heel heftig. bloedverlies terwijl je zwanger bent, ineens lig je in het ziekenhuis etc. Het enige wat ik anders had gedaan als ik dit allemaal had geweten is dat ik bepaalde dingen eerder klaar had willen hebben. het geboortekaartje en het wiegje enzo. want als je eenmaal in het ziekenhuis ligt, dan kan je nog maar weinig voorbereiden. en in mijn geval lag ik in het zk tot de bevalling. Als je geluk hebt houd het bloeden op en mag je naar huis, maar dan krijg je bedrust. En er zijn vast ook vrouwen met voorliggende placenta zonder bloedverlies!!
@Suethatsme; bedankt voor je ervaring! Tot nu toe heb ik nog helemaal geen bloedverlies gehad. En ook de gynaecoloog heeft mij er ook niks over verteld. Misschien te vroeg om daar wat over te zeggen? Ik voel wel aan mezelf dat ik een beetje "haast" heb met alles klaar krijgen voor de baby. Soms ben ik wel bang om bloed te verliezen, omdat ik een dochtertje heb van 15 maanden die ik nog best vaak moet tillen. Ik heb erg vaak last van harde buiken, en ook dat heb ik gezegd tegen de gynaecoloog, ik moest alleen bellen als ze geregeld kwamen. Ik probeer me op internet een beetje in te lezen, want ik heb wel het gevoel dat ik te weinig info gehad heb. Ik had niet mijn "vaste" gynaecoloog, maar een gyn in opleiding. Ze wilde ook niet uitgebreid een echo maken, omdat ik toch de 20 weken echo bijna zou krijgen. 2 maart heb ik de 20 weken echo en 4 maart een afspraak bij mijn "vaste" gynaecoloog. Hopelijk heb ik dan iets meer uitleg gekregen. Op internet lees je vaak dat het met 20 weken nog helemaal niks wil zeggen voor de bevalling. Verbaasd me dat er bij mij dan wel al zo'n uitspraak gedaan is
Wat jij hier zegt klopt niet helemaal. Bij hevig bloedverlies kan je baby daar wel degelijk last van hebben. Ik heb tijdens mijn laatste zwangerschap met 35 weken een megabloeding gehad. Ik kreeg meteen een spoedkeizersnede. Aan de bloedwaarden van mijn kindje konden ze zien dat ze al in mijn buik "foetale nood" heeft gehad. Als je placenta bloed, bloed je kindje indirect ook. Mijn kindje heeft na de geboorte een bloedtransfusie gehad. Maar bedenk dat een placenta praevia uiteindelijk nog minder dan 1% van de zwangerschappen voorkomt en dan heeft ook niet elke vrouw een bloeding. Eigenlijk hoef je ook niks anders te doen dan anders. Je hoeft biivoorbeeld niet rustiger aan te doen. Pas bij bloedingen wordt je in de gaten gehouden. En zelfs dan hangt van de situatie af of je in het ziekenhuis moet blijven of niet. Bij mijn eerste zwangerschap had ik ook een placenta praevia en een kleine bloeding met 23 weken. Paar keer een extra echo gehad en dat was het.
Ja had al gereageerd in mijn topic. Ik zit met hetzelfde, maar die van mij ligt er gedeeltelijk voor. Ik moest echt wel rekening houden met een keizersnede, is me al verteld. Balen natuurlijk, maar we kunnen niets anders doen dan afwachten.
Ik had ook mijn placenta voor de uitgang liggen. Zelfs met 28 weken lag deze nog een heel stuk voor de uitgang al was die wel wat meer opgetrokken naar rechtsachter. Met de echo van 30 weken was de uitgang helemaal vrij en lag de kleine mooi met zijn hoofdje naar beneden. Ik kreeg met 34 weken nog een groei echo omdat de kleine flink voorloopt en daar lag de placenta ook nog mooi hoog. Het komt veel voor maar ik heb gelukkig nooit bloedverlies gehad.
Bij mij lag met 20 weken de placenta met 'een slip' voor de uitgang. Ze zijn mij blijven volgen met echo's vanaf 30 weken. De placenta is uiteindelijk opgeschoven tot ongeveer 1,5 cm van de uitgang. Ik had via de natuurlijke weg mogen bevallen, maar heb zelf gekozen voor een gentle sectio. En dat was voor ons een heel positieve ervaring (bij de oudste had ik een spoedkeizersnee onder algehele narcose). Ik heb tijdens de zwangerschap nooit bloedingen gehad.
De ervaringen zijn zo wisselend. Aan de ene kant hoopgevend: het kan nog goedkomen. Aan de andere kant ook onzeker: ik heb geen idee wat me te wachten staat. Het kan echt alle kanten op.
@Minty: vervelend he, dat het zo onzeker voelt. Maar probeer het een beetje los te laten, je kunt er toch niks aan veranderen. Probeer je te concentreren op de positieve dingen: het groeien van een kindje in je buik. Het is het belangrijkst dat dat gezond ter wereld komt, of dat nu met een keizersnee is of via de natuurlijke weg.
Dat is waar Stiertje. Zolang het goed gaat met de baby probeer ik me daar ook maar op te focussen, maar toch... ik was net zo lekker aan het genieten na al die miskramen ellende, nu dit weer.