lieve verloskundige ik maak me erg zorgen we hebben gisteren onze 20 weken echo gehad en mijn placenta licht voor de uitgang.. nou hebben 2 mannen de echo gedaan met een hoop gemompel ik begreep er niet veel van maar wel dat ik over 10 weken terug moet komen voor nog een echo en anders wordt het een keizersnede ! van wat ik begreep lag hij nu volledig ervoor.... maar nu ben ik eens gaan kijken wat dat betekend en zie alleen maar zeer enge verhalen over bloedverlies en zelfs dood tot gevolg van mij en de beeb etc etc.... nou ik maak me nu dus heftig zorgen hoor ! ik krijg er gewoon buikpijn van en bij de VK is er nu niemand meer aanwezig ik heb gelezen dat je beter geen sex meer kan hebben en zeeeeeer rustig aan moet doen ! aub help me ik ben nu echt wel zo bang
Hoi Emma29, wanneer de placenta helemaal voor de uitgang ligt is een vaginale bevalling inderdaad niet mogelijk. Soms zie je wel eens dat de placenta toch nog wel een stukje mee onhoog groeit met de weken en dat hij straks er precies niet meer voorligt en dan kan een vaginale bevalling wel. De kans dat je placenta door gemeenschap of bewegingen van je kindje of door samentrekingen van je baarmoeder een beetje gaat bloeden is in het geval van een voorliggende placenta inderdaad iets groter. Dit hoeft in de meerderheid van de gevallen helemaal niets ernstigs te zijn, maar bij wat meer bloedverlies dan een paar druppeltjes in de 2e helft van de zwangerschap zit er altijd een ziekenhuisbezoekje aan vast. Dus de kans dat het gebeurt is iets groter bij jou. Dit heeft dus meestal helemaal geen erge gevolgen voor je beeb. Maar omdat we weten dat het bij jou een ´placenta praevia´ lijkt zoals dat heet, moet je bij bloedverlies wel aan de bel trekken. Op internet lees je altijd de horrorverhalen over zoiets als je iets opzoekt. Klopt he?! Terwijl in verreweg de meeste gevallen niets gebeurt hoor. Ik begrijp je ongerustheid, maar weet dat je kindje ook met een voorliggende placenta een heerlijke tijd heeft bij jou in de buik, je gewoon nu wat alerter moet zijn op bloedverlies en meteen even je vk bellen, want stel dat je toch meer gaat vloeien daarna (gebeurt dus heel weinig), dan ben je al op je plaats en kunnen ze evt ingrijpen, rustig aan gemeenschap moet hebben, of wanneer je je er niet zeker bij voelt andere manieren van intimiteit gaan gebruiken en de volgrende echo afwachten, want wellicht ligt ie er dan net niet meer voor. Groetjes Brigitte
Lieve brigitte Super bedankt voor je antwoord ! dit stelt me enorm gerust ! Groetjes een dankbare emma